Το 2012, τότε που «όλα τα σκίαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά», ο Λέανδρος Καρακατσάνης, ιδιοκτήτης της Creamteam (ΚΡΗΜΗΤ ΑΒΕΕ), ήταν έτοιμος να υπογράψει την αίτηση για να μπει η μικρή εταιρεία παραγωγής καλλυντικών στον πτωχευτικό κώδικα. Ήταν τρίτη φορά που ο Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας βρισκόταν μπροστά σε μια χρεοκοπία: μία της οικογενειακής επιχείρησης καπνών που διατηρούσε η οικογένειά του και δύο στη συνέχεια των δικών του επιχειρήσεων.

Ωστόσο το επιχειρηματικό άστρο του Λέανδρου Καρακατσάνη δεν ήταν προορισμένο να σβήσει. Αντί λοιπόν να μπει στο άρθρο 99 βρέθηκε στην Καλαμάτα ανοίγοντας μέσω franchise το πρώτο κατάστημα λιανικής υπό το brand, Dust+Cream.

Δεκατρία χρόνια μετά η Creamteam ζει και βασιλεύει, «χτυπώντας» εφέτος τζίρο 20 εκατ. ευρώ, με την κάποτε ολότελα άγνωστη αλυσίδα Dust+Cream να αριθμεί πλέον 87 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο –στην πλειονότητά τους franchise- και να αποτελεί την κορυφαία επιλογή στις νεανικές ηλικίες κοιτώντας στα μάτια τους μεγάλους της βιομηχανίας ομορφιάς.

Η επόμενη ημέρα της Creamteam και της Dust+Cream

Συνεχίζοντας να βασίζεται στην αρχική συνταγή επιτυχίας: ποιοτικά καλλυντικά σε προσιτές τιμές (το ακριβότερο προϊόν στην αλυσίδα Dust+Cream πωλείται γύρω στα 30 ευρώ), η διοικητική ομάδα της Creamteam σχεδιάζει με προσοχή την επόμενη ημέρα της εταιρείας, που περιλαμβάνει την ανάπτυξή της Dust+Cream στο εξωτερικό, κυρίως στα Βαλκάνια, την επέκταση στη χονδρική μέσω προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και επωνύμων (εκτός αυτών υπό το σήμα Dust+Cream), αλλά και τη δημιουργία μίας ακόμα προϊοντικής σειράς με άλλο εμπορικό σήμα, ώστε να αποκτήσει παρουσία και σε άλλα κανάλια ευρείας κατανάλωσης καλλυντικών.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η συνολική αξία της εγχώριας αγοράς καλλυντικών ανέρχεται στο 1 δισ. ευρώ. Η επιλεκτική διανομή και η ευρεία διανομή μοιράζονται τζίρο 320 εκατ. ευρώ (από 160 εκατ. ευρώ το κάθε κανάλι), ενώ τα υπόλοιπα 680 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε μαζικές πωλήσεις που πραγματοποιούνται σε σούπερ μάρκετ (περιλαμβάνονται και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής), τα φαρμακεία και τα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Επενδύσεις 4 εκατ. ευρώ

Για την επόμενη ημέρα, ο Λέανδρος Καρακατσάνης, όπως ανέφερε σε δημοσιογραφική συνάντηση στο εργοστάσιο της εταιρείας στη Νικόπολη Θεσσαλονίκης, έχει καταρτίσει ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 4-4,5 εκατ. ευρώ για τη διετία 2025-2026, ενώ ήδη η Creamteam ολοκλήρωσε επενδύσεις πάνω από 4 εκατ. την περίοδο 2021-2024, οι οποίες αφορούν την ανακαίνιση των καταστημάτων και τον εκσυγχρονισμό της παραγωγικής διαδικασίας, καθώς και την επέκταση της εταιρείας στην κυπριακή αγορά.

Ο νέος αναπτυξιακός σχεδιασμός, με κεφάλαια από τη δράση «Έξυπνη Μεταποίηση» και από το Ταμείο Ανάκαμψης, εστιάζει μεταξύ άλλων στην ενεργειακή αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων της εταιρείας, στη μετεγκατάσταση, επέκταση και διαμόρφωση σύγχρονου χώρου παραγωγής, στην αναβάθμιση των υποδομών Logistics, στην αγορά νέων μηχανημάτων και γραμμών παραγωγής στο πλαίσιο της στρατηγικής ενίσχυσης των κρεμικών και προϊόντων μακιγιάζ, καθώς σε επενδύσεις ψηφιακού μετασχηματισμού.

Ας σημειωθεί ότι τα καλλυντικά που διατίθενται μέσω της αλυσίδας Dust+Cream σε ποσοστό 60% παράγονται στις εργοστασιακές εγκαταστάσεις της Creamteam, συνολικής επιφάνειας 12.000 τ.μ., ενώ με την ολοκλήρωση των νέων επενδύσεων θα γίνεται in house όλο το κομμάτι του make up.

Αύξηση τζίρου 517% σε 11 χρόνια

Οι οικονομικές επιδόσεις της εταιρείας την τελευταία δεκαετία αποτελούν πραγματικό case study. Δεν είναι άλλωστε πολλές οι επιχειρήσεις που ξεκινούν από το «μείον» και φτάνουν να συμπεριληφθούν από τους Financial Times στη λίστα με τις 1.000 ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες της Ευρώπης.

Από τζίρο 2,86 εκατ. ευρώ το 2014, ο κύκλος εργασιών της Creamteam το 2023 ανήλθε σε 16,5 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 11% σε σχέση με το 2022, ενώ το 2024 κινήθηκε αντίστοιχα ανοδικά στα 17,65 εκατ., με αύξηση 7% συγκριτικά με το 2023.

Θετική πορεία παρουσιάζει και η κερδοφορία. Τα μικτά κέρδη ανήλθαν σε 9,9 εκατ. ευρώ το 2023 (+8,60% σε σχέση με το 2022), παρουσιάζοντας εκ νέου αύξηση 7% το 2024 στα 11,18 εκατ. ευρώ. Το EBITDA ανήλθε σε 1,3 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ το 2024 διαμορφώθηκε σε 1,5 εκατ. ευρώ.

Σε επίπεδο καθαρών κερδών από μόλις 9 χιλ. ευρώ το 2014, το 2023 έφτασε στις 362 χιλ. ευρώ (1,020 εκατ. ευρώ το 2022).

Αποτέλεσμα των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης είναι η αύξηση περιθωρίου της μικτής κερδοφορίας, το οποίο ανήλθε σε 63,3% κατά την περσινή οικονομική χρήση από 60,3% το 2023 και 57,9% το 2020.

Στο τέλος του 2024 το ύψος του δανεισμού της εταιρείας ήταν 4,2 εκατ. ευρώ.

Τα καταστήματα «ότι πάρεις ένα ευρώ» και ο δείκτης του κραγιόν

Βέβαια για να φτάσει η Creamteam να είναι κερδοφόρος και η Dust+Cream σημείο αναφοράς στις γυναίκες ηλικίας 14-24 ετών ο Λέανδρος Καρακατσάνης πέρασε πραγματικά δια πυρός και σιδήρου.

Ενώ αυτός και τα αδέλφια του πίστευαν ότι θα συνέχιζαν την οικογενειακή επιχείρηση στην εμπορία καπνών λίγο πριν το 1990 βρέθηκαν στο μηδέν.

Προκειμένου να επιβιώσει στην αρχή απασχολήθηκε σε εταιρεία παραγωγής μανιταριών με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα. Ακολούθησε η Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου με τις μάρκες Trata και Flokos, όπου έπιασε δουλειά ως εμπορικός διευθυντής και διευθυντής προμηθειών.

Η ανάγκη όμως να κάνει μια δική του δουλειά τον «έτρωγε». Έτσι ταυτόχρονα με την Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου παρακινούμενος από ένα φίλο του ίδρυσαν την εταιρεία Euro 1 Shop με αντικείμενο την πώληση μιας ευρείας γκάμας προϊόντων –μεταξύ των οποίων και καλλυντικά- στην τιμή των 250 δραχμών, αργότερα στις 300 δραχμές και εν συνεχεία στο 1 ευρώ . Ανάλογα καταστήματα στην Ιταλία και στη Γερμανία έκαναν θραύση εκείνη την εποχή. Η εν λόγω αλυσίδα το 2001 έφτασε να αριθμεί 60 καταστήματα μέσω franchise σε όλη την Ελλάδα, καταγράφοντας ραγδαία ανάπτυξη.

Δεδομένου ότι τα πιο ευπώλητα προϊόντα ήταν τα αφρόλουτρα, το ασετόν και το οινόπνευμα, ο Λέανδρος Καρακατσάνης είπε στον συνεταίρο του, που σημειωτέον είχε το 51% της επιχείρησης, ότι έπρεπε να επενδύσουν στην παραγωγή καλλυντικών, καθώς ο ανταγωνισμός είχε αυξηθεί και σε λίγο δεν θα μπορούσαν να πουλάνε ένα ευρώ τα πάντα.

Δεν συμφώνησαν με αποτέλεσμα ο Λ. Καρατσάνης να αγοράσει μόνος του 2000 την άδεια παραγωγής καλλυντικών που διατηρούσε μία μικρή μονάδα παραγωγής καλλυντικών με μόλις μία μηχανή πλήρωσης στην περιοχή της Νικόπολης. Ταυτόχρονα η εξαγορασθείσα εταιρεία διατηρούσε την αντιπροσωπεία αρκετών καλλυντικών προϊόντων, μεταξύ των οποίων η διακίνηση των προϊόντων Noxzema. Η συγκεκριμένη μονάδα είχε μόλις έναν εργαζόμενο και έναν πελάτη τα καταστήματα εταιρεία Euro 1 Shop. Τότε συστήθηκε η ΚΡΗΜΤΗΜ Μονοπρόσωπη ΕΠΕ.

Ωστόσο, λόγω αντιπαράθεσης με τον συνεργάτη του πολύ σύντομα βρέθηκε εκτός επιχείρησης της λιανική με εντελώς άδειο πορτοφόλι, ακόμη και για τα βασικά και με ένα εργοστάσιο σχεδόν αχούρι.

Κάπως έτσι προσέγγισε τους καταστηματάρχες της Euro 1 Shop για συνεργασία, ενώ τον επόμενο χρόνο δημιούργησε μόνος μια νέα αλυσίδα, τη Euromania Discount Stores, η οποία πωλούσε αγαθά σε διάφορες πολύ χαμηλές τιμές -όχι μόνο ένα ευρώ- που επίσης είχε μεγάλη επιτυχία επεκτεινόμενη και στη Βουλγαρία.

Η επιτυχία τον οδήγησε να δανειστεί για να αγοράσει το κτίριο όπου σήμερα βρίσκεται η παραγωγή και τα κεντρικά γραφεία της Creamteam.

Το 2008 βλέποντας ότι ο Απόστολος Βακάκης της Jumbo έμπαινε δυναμικά στο κομμάτι των φθηνών προϊόντων, συνειδητοποίησε ότι η Euromania δεν είχε μέλλον και αποφάσισε να ασχοληθεί μόνο με τα καλλυντικά, δημιουργώντας τo εμπορικό σήμα Dust+Cream.

Όμως χρήματα είχαν τελειώσει με την επιχείρησή του να καταρρέει εκ νέου.

Πολύ γλαφυρά ο ίδιος ανέφερε το πώς έφτασε στην προσωπική κατάρρευση το 2012 -πριν ανοίξει το πρώτο κατάστημα Dust+Cream στην Καλαμάτα- και πως κατάφερε να ξανασταθεί στα πόδια του.

Τότε και ενώ ήταν έτοιμος να βάλει την εταιρεία στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα δέχθηκε ένα τηλεφώνημα από κάποιον που ήθελε ανοίξει κατάστημα καλλυντικών Dust+Cream στην Καλαμάτα και τον κάλεσε να πάνε να το δουν μαζί.

Ταξιδεύοντας με το αυτοκίνητό του από τη Θεσσαλονίκη στην Καλαμάτα με μόνη περιουσία το σήμα ένιωσε ότι καταρρέει. «Βγήκα από το δρόμο και είπα, ή πέφτεις στο γκρεμό ή συνεχίζεις. Μπήκα μέσα και συνέχισα», είπε χαρακτηριστικά.

Κάπως έτσι άνοιξε το πρώτο σημείο πώλησης της Dust+Cream, πουλώντας αρχικά, προϊόντα με τιμή από 1 έως 5 ευρώ εν μέσω μνημονίων.

Ο τζίρος το απόγευμα της πρώτης μέρας που λειτούργησε ήταν 473 ευρώ και την επόμενη ημέρα διπλασιάστηκε, επιβεβαιώνοντας τον δείκτη του κραγιόν που θέλει σε περιόδους ύφεσης η κατανάλωση καλλυντικών και δη οι πωλήσεις κραγιόν να αυξάνονται.

Από τότε η εταιρεία παρουσιάζει μόνο ανοδική πορεία με τον Λέανδρο Καρακατσάνη να είναι πεπεισμένος πώς πρέπει να πιστεύεις σε αυτό που κάνεις και να μη παρεκκλίνεις από το στόχο σου.

Αυτή τη στιγμή η εταιρεία με 267 εργαζόμενους στην παραγωγή και στη λιανική (τα εταιρικά καταστήματα Dust & Cream είναι 29 στην Ελλάδα και επιπλέον 5 στην Κύπρο, ενώ τα franchise είναι 53 σημεία με 276 εργαζόμενους) διαχειρίζεται 7.500 κωδικούς μαζί με τις πρώτες ύλες. Από αυτούς οι 2.500 βρίσκονται στα καταστήματα, ενώ οι 800 από αυτούς κάνουν το 20% του τζίρου, με τα προϊόντα μακιγιάζ να πρωταγωνιστούν.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News