Τη δύναμή τους απέναντι στον ανταγωνισμό, αλλά και την ολοένα και μεγαλύτερη κυριαρχία πλατφορμών πώλησης προϊόντων σε όλο τον κόσμο Shein, Temu, TikTok Shop, προσπαθούν να τεκμηριώσουν μεγάλοι παίκτες όπως οι Zara, H&M, IKEA την τελευταία διετία.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Zara, που αν και τα πήγε καλύτερα από πολλούς από τους ανταγωνιστές της, η μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρεία λιανικής πώλησης ρούχων στον κόσμο έδειξε ότι αρχίζει να αισθάνεται τον αντίκτυπο των περικοπών στις καταναλωτικές δαπάνες, καθώς μεγάλα τμήματα της παγκόσμιας οικονομίας επιβραδύνονται.

Αργοί ρυθμοί για την ισπανική Zara

Διψήφια αύξηση των εσόδων μέχρι τα μέσα του 2023 σημείωνε η Inditex, μητρική της Zara, αλλά έκτοτε ο ρυθμός της εμφάνισε σημαντική επιβράδυνση.

Χαρακτηριστικό είναι ότι η αύξηση των εσόδων της Inditex κατά την εορταστική σεζόν του 2024, η οποία περιλάμβανε τις βασικές πωλήσεις της Black Friday, ήταν βραδύτερη από την αύξηση 14% που αναφέρθηκε πριν από ένα χρόνο.

Οι πωλήσεις της αυξήθηκαν βραδύτερα από το αναμενόμενο 7% στα 27,4 δισ. ευρώ (28,84 δισ. δολάρια) κατά τη διάρκεια της περιόδου, κάτω από το 8% που ανέμεναν οι αναλυτές.

Η μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρεία λιανικής πώλησης ρούχων στον κόσμο, Zara, έδειξε ότι αρχίζει να αισθάνεται τον αντίκτυπο των περικοπών στις καταναλωτικές δαπάνες

Μάλιστα, οι μετοχές της εταιρείας, η οποία ελέγχεται από τον Ισπανό δισεκατομμυριούχο Amancio Ortega, αυξήθηκαν κατά 27% το 2024, φθάνοντας στο υψηλό ρεκόρ των 55,98 ευρώ στις 4 Δεκεμβρίου.

Και όλα αυτά ενώ όπως αναφέρει και το Bloomberg, ο ισπανικός κολοσσός «τρέχει» ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο ανάτασης, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Oscar García Maceiras να έχει δαπανήσει πέρυσι 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ (2,94 δισεκατομμύρια δολάρια) για τη βελτίωση των λειτουργιών μέσω της ανακαίνισης των καταστημάτων, της ανάπτυξης νέας τεχνολογίας ασφαλείας και της επέκτασης των δυνατοτήτων εφοδιαστικής.

Το 2025 πρόκειται να επενδύσει επιπλέον 900 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο ενός σχεδίου για την αύξηση της χωρητικότητας των logistics.

Zara H&M IKEA

O διευθύνων σύμβουλος της Inditex, Oscar García Maceiras

Ωστόσο και αυτή η χρονιά όμως ξεκίνησε αργά, καθώς οι πωλήσεις της κινήθηκαν ανάλογα για το πρώτο τρίμηνο του 2025, δείχνοντας ότι είναι πλέον πιο δύσκολο να διατηρηθούν οι ρυθμοί ανάπτυξης που είχε εμφανίσει τα χρόνια μετά την πανδημία.

Οι πωλήσεις σε σταθερό νόμισμα στις πέντε εβδομάδες έως τις 10 Μαρτίου αυξήθηκαν κατά 4%, λιγότερο από το 10,5% για το σύνολο του 2024, ανακοίνωσε την Τετάρτη η εταιρεία λιανικής πώλησης με έδρα το Αρτέιξο της Ισπανίας.

Ατέρμονες οι προκλήσεις για την H&M

Οι μετοχές της Hennes & Mauritz AB -κοινώς H&M- υποχώρησαν καθώς η εταιρεία παρουσίασε ασθενέστερη από την αναμενόμενη αύξηση των πωλήσεων, γεγονός που δείχνει ότι η στρατηγική ανάκαμψης του διευθύνοντος συμβούλου Daniel Erver για τη σουηδική εταιρεία λιανικής πώλησης γρήγορης μόδας, αντιμετωπίζει εμπόδια.

Οι πωλήσεις, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 3% σε τοπικά νομίσματα για το τέταρτο τρίμηνο, αυξήθηκαν λιγότερο από ό,τι είχαν προβλέψει οι αναλυτές κατά την κρίσιμη περίοδο των Χριστουγέννων, δείχνοντας ότι ο νέος διευθύνων σύμβουλος έχει μπροστά του προκλήσεις.

Ο Erver, ο οποίος ανέλαβε το τιμόνι πριν από ένα χρόνο, έχει επικεντρωθεί στα… πάντα, από τον καθορισμό της επιλογής των προϊόντων έως τη μείωση των υπερβολικών αποθεμάτων και το μάρκετινγκ εν όψει του ανταγωνισμού από την Inditex και τους διαδικτυακούς διεκδικητές όπως η κινεζική Shein και η Temu.

Zara H&M IKEA

O Daniel Erver, διευθύνων σύμβουλος της H&M

«Η H&M έχει λάβει διάφορα μέτρα για να βελτιώσει τις προτάσεις της προς τους πελάτες της, γεγονός που θα πρέπει να οδηγήσει σε ισχυρότερες επιδόσεις στις πωλήσεις με την πάροδο του χρόνου», επισήμανε στο Business of Fashion ο αναλυτής της RBC, Richard Chamberlain, μετά την έκδοση αποτελεσμάτων για το 2024 στα τέλη του φετινού Ιανουαρίου. «Ωστόσο, πολλά πράγματα πρέπει να βελτιωθούν μαζί και ως εκ τούτου υπάρχει η πεποίθηση ότι η ανάκαμψη είναι πιθανό να είναι κάπως αποσπασματική και ασυνεχής».

Η H&M σημείωσε πτώση έως και 5,9% στις πρώτες συναλλαγές στη Στοκχόλμη. Η εταιρεία διαθέτει περίπου 4.370 καταστήματα παγκοσμίως και απασχολεί πάνω από 100.000 άτομα. Υπενθυμίζεται πως η σουηδική μάρκα έπεσε από την πρώτη δεκάδα των πιο πολύτιμων εμπορικών σημάτων ένδυσης στον κόσμο από το 2023.

Η μείωση τιμών στην ΙΚΕΑ έφερε και μείωση πωλήσεων

Ήταν επίσης το 2023, όταν η IKEA αποφάσισε να μειώσει τις τιμές σε περίπου 2.000 προϊόντα για να δώσει μια ανάσα στους πελάτες της, που είχαν εμφανίσει σημάδια κόπωσης από τον πληθωρισμό. Παρόλο που αυτό προκάλεσε αύξηση των παραγγελιών, τα έσοδα μειώθηκαν για πρώτη φορά σε τέσσερα χρόνια, καθώς οι εκπτώσεις έκαναν ζημιά στην κατώτατη γραμμή της.

Οι συνολικές λιανικές πωλήσεις της ΙΚΕΑ για το οικονομικό έτος 2024 (1η Σεπτεμβρίου 2023 έως τις 31 Αυγούστου 2024) ανήλθαν σε 45,1 δισ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 5,3% σε σύγκριση με τα 47,6 δισ. ευρώ του οικονομικού έτους 2023.

Zara H&M IKEA

O Jesper Brodin, CEO της Ingka, του κύριου διαχειριστή των καταστημάτων ΙΚΕΑ

Η πτώση οφείλεται κυρίως στις χαμηλότερες τιμές. Το αποτέλεσμα αυτό επιτεύχθηκε παρά την προβληματική παγκόσμια οικονομία και τη συρρίκνωση της αγοράς οικιακού εξοπλισμού.

Οι συνολικές πωλήσεις περιλαμβάνουν τις πωλήσεις προϊόντων ΙΚΕΑ, τροφίμων και υπηρεσιών από τους 12 δικαιοδόχους ΙΚΕΑ.

Κάθε χρόνο πραγματοποιούνται σχεδόν 900 εκατομμύρια επισκέψεις πελατών στα καταστήματα ΙΚΕΑ

Σύμφωνα με το CNN Business, ο Jesper Brodin, CEO του Ingka Group, του μεγαλύτερου δικαιοδόχου της μεγαλύτερης εταιρείας λιανικής πώλησης επίπλων στον κόσμο, τόνισε ότι δεν μετανιώνει για το γεγονός ότι έδωσε προτεραιότητα στη «μείωση των τιμών» σε μια πρωτοβουλία εκπτώσεων ύψους 2 δισ. δολαρίων σε όλα τα καταστήματά της παγκοσμίως.

Παρόλα αυτά σύμφωνα με την έρευνα της Kantar Millward Brown «Brandz Top 100 Most Valuable Global Brands 2024», η ΙΚΕΑ δεν είναι μόνο η πιο πολύτιμη μάρκα λιανικής πώλησης επίπλων στον κόσμο, αλλά και η έβδομη πιο πολύτιμη εταιρεία λιανικής πώλησης στον κόσμο, η αξία της οποίας ανέρχεται σε περίπου 22 δισ. δολάρια.

Η επιχείρηση διαθέτει 480 καταστήματα και είναι παρούσα στις σημαντικότερες παγκόσμιες αγορές. Κάθε χρόνο πραγματοποιούνται σχεδόν 900 εκατομμύρια επισκέψεις πελατών στα καταστήματα ΙΚΕΑ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή