Ο ΟΠΕΚ+ εξήγαγε ποσότητα ρεκόρ διυλισμένων προϊόντων, αμβλύνοντας τον αντίκτυπο των περιορισμών της παραγωγής αργού του ομίλου, καθώς μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας, επιδιώκουν να ενισχύσουν τα έσοδα και το μερίδιο αγοράς τους, σύμφωνα με στοιχεία του κλάδου και αναλυτές.

Οι στόχοι προσφοράς που συμφωνήθηκαν από τον Οργανισμό Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών και των συμμάχων του (ΟΠΕΚ+), επικεντρώνονται στην παραγωγή ακατέργαστου αργού.

Οι εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Σαουδική Αραβία, το Ιράκ, το Κουβέιτ και το Ομάν έφτασαν σε υψηλό επίπεδο ρεκόρ το 2024 στα 5,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα

Αυτό σημαίνει ότι μεμονωμένα μέλη μπορούν να αυξήσουν τις εξαγωγές προϊόντων καυσίμων – εάν έχουν αρκετή δυναμικότητα διύλισης – χωρίς να παραβιάζουν τις δεσμεύσεις προς τον οργανισμό.

Οι εξαγωγές καυσίμων διά θαλάσσης από τα μέλη του ΟΠΕΚ+ του Κόλπου – το Ιράκ, το Κουβέιτ, το Ομάν, τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα – έφθασαν στο ιστορικό υψηλό του 2024, στα 5,51 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) κατά μέσο όρο, σύμφωνα με στοιχεία των Kpler και OilX, δηλαδή 7% πάνω από το υψηλό  του προηγούμενου έτος.

Οι εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Σαουδική Αραβία, το Ιράκ, το Κουβέιτ και το Ομάν έφτασαν σε υψηλό επίπεδο ρεκόρ το 2024 στα 5,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

«Πολλές χώρες απλώς συνειδητοποιούν ότι μπορούν να κερδίσουν πολύ περισσότερα χρήματα πουλώντας διυλισμένα προϊόντα… αντί να εξάγουν αργό», δήλωσε ο αναλυτής της Kpler, Andon Pavlov.

Η αύξηση της προσφοράς διυλισμένων καυσίμων σημαίνει ότι η συνολική μείωση της προσφοράς στις παγκόσμιες αγορές είναι μικρότερη από ό,τι δείχνουν οι βασικές συμφωνίες προμήθειας αργού, μειώνοντας τον αντίκτυπο των περικοπών της προσφοράς αργού, λένε οι αναλυτές.

«Με άλλα λόγια, σε ισοδύναμους αργούς όρους, περισσότερο πετρέλαιο φτάνει στην αγορά από ό,τι απαιτείται», δήλωσε ο αναλυτής της Rystad Energy Mukesh Sahdev.

Η αύξηση της προσφοράς διυλισμένων προϊόντων είναι μεταξύ των παραγόντων που επηρέασαν τις τιμές τα τελευταία δύο χρόνια λόγω της ασθενούς αύξησης της ζήτησης από την Κίνα, λένε οι αναλυτές. Οι τιμές του πετρελαίου έχουν υποχωρήσει περίπου στα 70 δολάρια αυτόν τον μήνα, κάτω από το επίπεδο που χρειάζονται πολλά μέλη του ΟΠΕΚ για να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους.

ΟΠΕΚ+ και επενδύσεις σε διυλιστήρια

Οι παραγωγοί του OΠΕΚ+ του Κόλπου μπόρεσαν να βελτιώσουν περαιτέρω τις επενδύσεις τους αφού επένδυσαν δισεκατομμύρια δολάρια στις βιομηχανίες πετρελαίου τους την τελευταία δεκαετία.

Το Ιράκ, το Κουβέιτ, η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αύξησαν την εγχώρια ικανότητα διύλισης σε 9,1 εκατομμύρια bpd το 2023 από 6,5 εκατομμύρια bpd το 2009.

Ο ΟΠΕΚ προβλέπει πρόσθετη παγκόσμια αύξηση της ικανότητας διύλισης κατά 6,3 εκατομμύρια bpd έως το 2029, λόγω της Μέσης Ανατολής, της Ασίας-Ειρηνικού και της Αφρικής.

Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού από τις πέντε χώρες μειώθηκαν κατά 713.000 bpd σε 14,54 εκατομμύρια bpd το 2024 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με τα στοιχεία των Kpler και Vortexa. Αυτό ήταν αποτέλεσμα της μείωσης της παραγωγής κατά 2,2 εκατομμύρια bpd που έκαναν πέρυσι τα αραβικά κράτη και τρία άλλα μέλη του ΟΠΕΚ+.

Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας, των ΗΑΕ, του Ιράκ, του Κουβέιτ και του Ομάν μειώθηκαν κατά 5% το 2024 καθώς τέθηκαν σε εφαρμογή νέες περικοπές

Λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση των εξαγωγών πετρελαϊκών προϊόντων κατά 374.000 bpd και την πτώση των εξαγωγών αργού κατά 713.000 bpd, οι πραγματικές αποστολές πετρελαίου στην αγορά από τις πέντε χώρες μειώθηκαν κατά 339.000 bpd πέρυσι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters, με βάση τα στοιχεία Kpler και Vortexa.

Τα μέλη του ΟΠΕΚ+ περιορίζουν την παραγωγή αργού κατά 5,85 εκατομμύρια bpd, ή περίπου το 5,7% της παγκόσμιας ζήτησης, σε μια σειρά βημάτων που συμφωνήθηκαν από τα τέλη του 2022. Σκοπεύουν να χαλαρώσουν ένα μέρος του πιο πρόσφατου στρώματος περικοπών ξεκινώντας τον Απρίλιο.

Μεγαλύτερα μερίδια αγοράς

Μέσω των υψηλότερων εξαγωγών καυσίμων, οι χώρες του ΟΠΕΚ+ κατάφεραν να διευρύνουν τα μερίδια αγοράς παρά τις περικοπές του αργού, λένε οι αναλυτές.

Οι υψηλότερες εξαγωγές ντίζελ από τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη για να αντικαταστήσουν τις ρωσικές προμήθειες που έχουν περικοπεί λόγω των δυτικών κυρώσεων το 2022 έπληξαν τα περιθώρια κέρδους για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια πέρυσι.

Αυτό συνέβαλε στο μόνιμο κλείσιμο διυλιστηρίων στην περιοχή.

Περίπου 1 εκατομμύριο bpd δυναμικότητας διύλισης στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται να κλείσει οριστικά φέτος ως απάντηση στα αδύναμα κέρδη. Αυτή η εξέλιξη ωφελεί τους παραγωγούς του ΟΠΕΚ+, λένε οι αναλυτές, δίνοντάς τους μεγαλύτερο μερίδιο στις αγορές καυσίμων.

«Η άποψή μας είναι ότι ο ΟΠΕΚ+ είναι πιθανό να πιέσει για σημαντικό κλείσιμο διυλιστηρίων παγκοσμίως για να προστατεύσει το μελλοντικό μερίδιο αγοράς προϊόντων», δήλωσε ο αναλυτής της Rystad Energy, Patricio Valdivieso.

Εκτός από τις εγχώριες επενδύσεις, οι μεγαλύτεροι παραγωγοί του ΟΠΕΚ του Κόλπου έχουν προσθέσει στη διεθνή διύλιση περιουσιακά τους στοιχεία τα τελευταία χρόνια.

Το 2022 η Aramco απέκτησε μερίδιο 30% στο εργοστάσιο Lotos του πολωνικού διυλιστηρίου PKN Orlen, ενώ διεύρυνε επίσης το ποσοστό διύλισης στον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο, την Κίνα.

Η XRG, ο διεθνής επενδυτικός βραχίονας της Εθνικής Εταιρείας Πετρελαίου του Άμπου Ντάμπι, αγόρασε το πλειοψηφικό μερίδιο της Covestro, μιας γερμανικής εταιρείας παραγωγής χημικών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Commodities