Η Κρήτη και τα νησιά σε Αιγαίο και Ιόνιο αποτελούν το νέο Ελντοράντο για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Παρότι η νησιωτική Ελλάδα ήταν πάντα μια πρόκληση για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, με γνώμονα την εποχικότητα της κατανάλωσης αλλά και τα υψηλά κόστη μεταφοράς, οι ισχυροί της οργανωμένης λιανικής πλέον την «έχουν δει αλλιώς» και με κυκλωτικές κινήσεις σε διαφορετικά μέτωπα, όπως εξαγορές τοπικών παικτών, αυτόνομη ανάπτυξη, συνεργασίες μέσω του μοντέλου δικαιόχρησης και συμφωνίες προμηθειών, επιδιώκουν να οικειοποιηθούν ένα μεγάλο κομμάτι των αυξανόμενων πωλήσεων, οι οποίες εκτιμάται ότι ξεπερνούν το 1,82 δισ. ευρώ.

Ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στη νησιωτική Ελλάδα και στην Κρήτη

Με βάση τα στοιχεία της Circana, που πλέον εκτός από την Κρήτη «μετράει» και τις επιδόσεις των σούπερ μάρκετ στα νησιά σε Αιγαίο και Ιόνιο, ο τζίρος των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG) στη νησιωτική χώρα διαπιστώνεται πως τους τελευταίους μήνες αυξάνεται με ταχύτερους ρυθμούς συγκριτικά με τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στην ηπειρωτική χώρα.

Μόνο τον Ιανουάριο εφέτος, δηλαδή έναν μήνα που δεν είναι τουριστικός, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ για τα καταστήματα με τουλάχιστον δύο ταμειακές μηχανές ανήλθαν σε 132,34 εκατ. ευρώ, ήτοι ποσοστό 13,7% επί συνόλου 966 εκατ. ευρώ που ήταν ο τζίρος όλης της αγοράς τον πρώτο μήνα του 2025.

Εάν προστεθούν και οι πωλήσεις των μικρότερων τοπικών επιχειρήσεων με μία ταμειακή τότε η νησιωτική αγορά αθροίζει τζίρο που ξεπέρασε τα 170 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο.

Διψήφια άνοδος

Το ενδιαφέρον που έχει η αγορά στα νησιά, αν και το μερίδιό τους στο σύνολο της πίτας της αγοράς είναι σχετικά περιορισμένο, αποτυπώνεται στον ρυθμό ανάπτυξης, καθώς κινείται σε διψήφια ποσοστά, πολύ πιο ψηλά από την Αττική και τη Θεσσαλονίκη απολαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος.

Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε Κρήτη και νησιά ανήλθε σε 10,2% και 10,4% αντίστοιχα τον Ιανουάριο. Πρόκειται για γεωγραφικές περιοχές με μερίδιο 6,6% και 7,1% αντίστοιχα στον τζίρο της αγοράς, όταν τα σούπερ μάρκετ της Αττικής διαθέτουν το 45% του συνολικού τζίρου, με ρυθμό ανάπτυξης τον Ιανουάριο 7,1% και της Θεσσαλονίκης το 10,5% (+7,6% στις πωλήσεις τον Ιανουάριο).

Η εκτίναξη του καλοκαιριού

Βεβαίως η ζήτηση τα καλοκαίρια πολλαπλασιάζεται ελέω τουριστικών ροών. Το καλοκαίρι του 2024 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στην Κρήτη σημείωσαν αύξηση 5,7%, ενώ στα νησιά Ιονίου και Αιγαίου πέρυσι το καλοκαίρι οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 8%. Την ίδια περίοδο οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στην ηπειρωτική Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 3,9%.

Σημειώνεται ότι το μερίδιο των πωλήσεων της Κρήτης και των άλλων νησιών άγγιξε το 18,9% στον τζίρο της αγοράς πέρυσι το καλοκαίρι, από 16,5% που ήταν το καλοκαίρι του 2021.

Ειδικότερα, το περασμένο καλοκαίρι η Κρήτη απέσπασε μερίδιο 8%, τα υπόλοιπα νησιά (Αιγαίου και Ιονίου) 10,9% και η ηπειρωτική χώρα 81,1%. Το 2021 τα αντίστοιχα μερίδια είχαν διαμορφωθεί σε 7,1%, 9,4% και 83,5% αντίστοιχα.

Σκλαβενίτης

Ο κορυφαίος παίκτης του οργανωμένου λιανεμπορίου, η αλυσίδα Σκλαβενίτης, υπερέχει στην Κρήτη, καθώς εκτός από τα καταστήματα με το δικό της σήμα έχει έσοδα και από τα καταστήματα Χαλκιαδάκης, εταιρεία κατά 60% θυγατρική του ομίλου Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης.

Την ίδια ώρα ωστόσο η οικογένεια Σκλαβενίτη έχει τα ραντάρ της ανοιχτά προκειμένου να ισχυροποιήσει το αποτύπωμα της αλυσίδας και στην υπόλοιπη νησιωτική χώρα.

Πρόσφατα άνοιξε κατάστημα Σκλαβενίτης στην Πάτμο, το πρώτο στο νησί, συνολικής έκτασης 430 τ.μ., ενώ λίγους μήνες πριν η αλυσίδα διεύρυνε την παρουσία της στη Ρόδο, προσθέτοντας ακόμη δύο σημεία πώλησης – ένα στον οικισμό Κολύμπια και ένα στην Κάλαθο – αυξάνοντας σε έξι καταστήματα συνολικά το δίκτυό της στη ροδιακή αγορά. Τα δύο νέα καταστήματα προήλθαν από συμφωνία του ομίλου Σκλαβενίτης με την τοπική αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Φλεβάρης», η οποία προχώρησε σε οριστική διακοπή της λειτουργίας της τον Μάιο του 2024.

Ας σημειωθεί ότι στα Επτάνησα η Σκλαβενίτης έχει περιορισμένη παρουσία και δεν αποκλείονται κάποιες κινήσεις το επόμενο διάστημα.

Lidl Ελλάς

H Lidl Ελλάς που πλέον κατέχει τη δεύτερη θέση στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, επιχειρεί επίσης να αυξήσει το αποτύπωμά της στη νησιωτική Ελλάδα.

Η αλυσίδα δίνει μεγάλη βάση στην Κρήτη, όπου η Lidl Ελλάς διαθέτει 16 σημεία. Ο πρόεδρος διοίκησης της Lidl Ελλάς είπε πρόσφατα ότι προχωρούν οι εργασίες για το άνοιγμα του καταστήματος στη Χερσόνησο. Επίσης διερευνά και άλλες ευκαιρίες σε περιοχές του νησιού όπως Σητεία, Λασίθι και Χανιά.

ΑΒ Βασιλόπουλος

Στην ισχυροποίηση της παρουσίας της στην Κρήτη, προσβλέπει τα επόμενα χρόνια και η ΑΒ Βασιλόπουλος, καθώς βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη το στρατηγικό πλάνο μετασχηματισμού της, με στόχο την ενδυνάμωση της θέσης της στον εγχώριο χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

Η διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος στοχεύει σε δυναμική επέκταση του δικτύου καταστημάτων της αλυσίδας στο νησί τα επόμενα χρόνια, με ένα όραμα για τη δημιουργία ακόμη και 30 καταστημάτων μέσω franchise. Αυτή τη στιγμή η αλυσίδα αριθμεί 15 καταστήματα, εκ των οποίων 12 είναι εταιρικά και 3 franchise.

Ο τρίτος μεγαλύτερος παίκτης του εγχώριου λιανεμπορίου διαθέτει παρουσία σε Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ρόδο, Σαντορίνη, Μύκονο, Άνδρο, Πάρο, Μήλο, Χίο, Κάλυμνο, Σάμο, Πάτμο και Κω.

Metro – My market

H METRO ΑΕΒΕ (συμφερόντων Παντελιάδη) με την αλυσίδα My Market έχει περιορισμένη παρουσία σήμερα στα νησιά, μεταξύ των οποίων Λέσβος, Χίος, Ρόδος, Λευκάδα, Κεφαλονιά και Ζάκυνθος.

Ωστόσο, ο τουριστικός τζίρος αποτελεί σημαντικό asset στην ανάπτυξη του δικτύου Cash and Carry που διατηρεί ηγετικό μερίδιο.

Στο αναπτυξιακό πλάνο της εταιρείας περιλαμβάνεται η έναρξη λειτουργίας ενός ιδιόκτητου καταστήματος My Market στο Ηράκλειο Κρήτης μέχρι το τέλος του έτους, ενώ ένα ακόμα στην ίδια περιοχή δρομολογείται από το 2026, καθώς έχει αγοραστεί η οικοπεδική έκταση.

Μασούτης

Σε χρυσορυχείο εξελίσσεται η νησιωτική Ελλάδα για την αλυσίδα Διαμαντής Μασούτης, η οποία θα αποκτήσει μεγαλύτερα ερείσματα εάν ευοδωθεί το deal με την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, μιας και η τελευταία διαθέτει παρουσία τόσο στο Αιγαίο (νέα καταστήματα της αλυσίδας άνοιξαν πέρσι σε Κύθνο, Μύκονο, Κάρπαθο) όσο και στο Ιόνιο (Λευκάδα) και Κρήτη (έχει εξαγοράσει την αλυσίδα Μαθιουδάκης, μέσω της οποίας απέκτησε 17 καταστήματα σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο).

Το 2022 η εταιρεία Mασούτης διεύρυνε την παρουσία της στην Κέρκυρα, τα νησιά του Αιγαίου και στην Κρήτη μέσα από μία σημαντική συνεργασία με την ΣΥΝ.ΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε. Απέκτησε 18 νέα καταστήματα στην Κέρκυρα και 14 καταστήματα σε νησιά του Αιγαίου (2 Χίος, 2 Μήλος, 1 Πάρος, 2 Νάξος 1 Σαντορίνη, 1 Σύρος, 3 Τήνος, 2 Κάλυμνος).

Μάλιστα τον Απρίλιο του 2024 εγκαινίασε το πιο μεγάλο κατάστημα που διαθέτει στην Κέρκυρα, το οποίο ανακαινίστηκε πλήρως, ενώ επόμενος σταθμός της επέκτασης της Μασούτης στα νησιά του Ιονίου είναι η Λευκάδα.

Ας σημειωθεί ότι τα καταστήματα στην Κρήτη έχουν διατηρήσει την επωνυμία SYNKA και η Μασούτης συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο.

Επιπλέον από τις αρχές του 2023 η αλυσίδα έκανε πιο έντονη η παρουσία της εταιρείας στις Κυκλάδες με την εξαγορά της εταιρείας Αφοί Ιωάννου Δεναξά ΕΠΕ, με έδρα το Εμπορειό της Θήρας με 6 καταστήματα, 5 λιανικής και 1 χονδρικής. Συγκεκριμένα, 3 καταστήματα λιανικής και 1 Cash and Carry στη Σαντορίνη, 1 κατάστημα λιανικής στην Μύκονο και 1 κατάστημα λιανικής στο Παλαιό Φάληρο.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Ψάλτης: Η Alpha Bank συμβάλλει ενεργά στην ενίσχυση της κυπριακής οικονομίας
Επιχειρήσεις |

Ψάλτης: Η Alpha Bank συμβάλλει ενεργά στην ενίσχυση της κυπριακής οικονομίας

Η διοικητική ομάδα του Ομίλου συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη, την Πρόεδρο της Κυπριακής Βουλής Αννίτα Δημητρίου, θεσμικούς παράγοντες της Κύπρου καθώς και με τους επικεφαλής κορυφαίων επιχειρηματικών ομίλων στο νησί.

ΣΒΠΕ: Εκλέχθηκε νέο διοικητικό συμβούλιο – Πρόεδρος ο Παναγιώτης Γεροντόπουλος
Επιχειρήσεις |

Ο Παναγιώτης Γεροντόπουλος στο τιμόνι του Συνδέσμου Βιομηχανιών Πλαστικών Ελλάδος

«Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο αναλαμβάνει τα καθήκοντά του έχοντας ως βασική προτεραιότητα την εκπροσώπηση όλων ανεξαιρέτως των μελών του ΣΒΠΕ», δήλωσε ο Παναγιώτης Γεροντόπουλος