Στη σημασία του στόχου της βιώσιμης ανάπτυξης για τις υποδομές αλλά και την τιμολογιακή κατάσταση που επικρατεί στη ναυτιλία λόγω του κόστους της πράσινης μετάβασης, αναφέρθηκε το πάνελ των ομιλητών που συμμετείχε στη συζήτηση της Αναπτυξιακής Διάσκεψης Κρήτης, που διοργανώνεται στο Ηράκλειο από το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο.

Στο πάνελ με τίτλο «Υποδομές με στόχο την βιώσιμη ανάπτυξη» συμμετείχαν ο Βουλευτής Ηρακλείου με το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Φραγκίσμος Παρασύρης, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) & Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Attica Group, Διονύσιος Θεοδωράτος και ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γεώργιος Στασινός. Τη συζήτηση διηύθυνε ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Ηλίας Σπυρτούνιας.

Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης: Τι γίνεται με το κόστος στην ακτοπλοΐα

Η ακτοπλοΐα περνά στη δεύτερη φάσης της, καθώς έχει ανανεωθεί ο στόλος της και πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, όμως αυτό φέρνει και αυξημένη επιβάρυνση, η οποία μέχρι το 2030 θα φτάσει τα 320 εκατομμύρια, σύμφωνα με μια μελέτη του ΙΟΒΕ, δήλωσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ. Ανάγκη όπως είπε, είναι να λυθεί πιο είναι και το καύσιμο του μέλλοντος. Συμφώνησε ότι πρέπει να υπάρξουν επενδύσεις στα λιμάνια και είπε ότι πρέπει να μειώσουμε και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πλοίων στα λιμάνια και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες.

Ερωτώμενος για το πως θα συγκρατηθούν τα κόστη στην ακτοπλοΐα, ο κ. Θεοδωράτος σημείωσε πως τα κόστη στις γραμμές της Κρήτης έχουν επιβαρυνθεί με το νέο περιβαλλοντικό τέλος, αναφέροντας πως τα πλοία που πάνε στην Κρήτη για κάθε ένα τόνο πετρελαίου που χρησιμοποιούν παράγουν τρεις διοξείδιο του άνθρακα.

Αυτοί οι τρεις τόνοι, όπως εξήγησε, πρέπει να πληρώνουν ένα πέναλτι το οποίο ήταν το 40% των τριών τόνων για κάθε ένα τόνο, φέτος πήγε στο 70% και του χρόνου θα πάει στο 100%.  Τα χρήματα από αυτό το πέναλτι κατατίθεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος.

Πρόσθεσε πως από 1/5/2025 τα πλοία πρέπει να αλλάξουν και τύπο καυσίμων (με εξαίρεση τα ταχύπλοα) και θα υπάρχει μια επιβάρυνση περίπου 20%μ ενώ υπάρχουν και οι αυξήσεις από την συντήρηση και το μισθολογικό κόστος. «Είμαστε σε ένα καλό διάλογο με το Υπουργείο Ναυτιλίας, δεν θέλουν επιδότηση, θέλουμε να χρηματοδοτηθεί η διαφορά για να μην έχουμε αυξήσεις εισιτήριων και πιστεύω θα βρεθούν οι τρόπο ώστε να μην πάμε σε περαιτέρω αυξήσεις», σημείωσε, προσθέτοντας πως δεν υπάρχει όμως ακόμα κάτι συγκεκριμένο.

Ο κ. Θεοδωράτος δήλωσε ακόμη ότι τα λιμάνι δεν είναι ακόμη εκεί που πρέπει για να μπορούν να εξυπηρετούν τόσο τους ταξιδιώτες όσο και τα φορτία, ενώ πρόσθεσε πως ελπίζει ότι με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Ηρακλείου θα δούμε επιτέλους τα λιμάνια που πρέπει να έχει η Κρήτη και σημείωσε ότι διαχρονικά τα έσοδα των λιμανιών δεν έχουν χρησιμοποιηθεί με τον κατάλληλο τρόπο.

Απορρόφηση κονδυλίων

Ο κ. Στασινός είπε σχετικά με τις δημόσιες υποδομές ότι είναι σημαντικό για τα έργα να γίνουν στον κατάλληλο χρόνο, σημειώνοντας ότι έχουμε χρήματα σε σημείο που δυσκολευόμαστε να χρησιμοποιήσουμε από το Ταμείο Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας και υπερτόνισε ότι η προτεραιότητα πρέπει να είναι η ωριμότητα των έργων, η επιτυχία στην απορρόφηση των κονδυλίων και η δυνατότητα υλοποίησης σε έναν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Για τις ιδιωτικές υποδομές είπε πως αυτή τη στιγμή υπάρχει το μεγαλύτερο χάος είτε είναι εντός, είτε εκτός σχεδίου και αναφέρθηκε στην ανάγκη ενιαίας νομοθεσίας.

Για τον ίδιο, το σημαντικότερη ζήτημα στις καθυστερήσεις είναι οι απαλλοτριώσεις. Δεν υπάρχουν συνήθως οριστικές μελέτες, υπάρχουν αρχικές οι οποίες στη συνέχεια αλλάζει το έργο, έχουμε πάρα πολλές προσφυγές, δεν μπορεί ο καθένας να καθυστερεί οτιδήποτε χωρίς συνέπειες.

Βιώσιμη ανάπτυξη

Ιδιάζουσα είναι η θέση της Κρήτης με βάση τη γεωπολιτική συγκυρία, λόγω της άμυνας, της ενέργειας και της διπλωματίας των αγωγών, ανέφερε ο Βουλευτής Ηρακλείου με το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Φραγκίσκος Παρασύρης.

Αναφέρθηκε στη σημασία της βιώσιμης ανάπτυξης των έργων και πως αυτά θα πρέπει να δημιουργούνται με βάση το μέλλον. Αναφερόμενος στα έργα που γίνονται στο νομό Ηρακλείου δήλωσε ότι τόσο ο ΒΟΑΚ όσο και το αεροδρόμιο στο Καστέλι έχουν προβλήματα βιώσιμης ανάπτυξης, με το δεύτερο να το χαρακτηρίζει ως ένα «περίκλειστο» έργο.

Ανέφερε ακόμη πως οι καθυστερήσεις είναι μια διαχρονική κακοδαιμονία του ελληνικού κράτους. Θεωρεί πρόβλημα ότι η πολιτεία δεν συνομιλεί με την κοινωνία και προχωρούν έργα του Ταμείου Ανάκαμψης με έλλειμμα δημοκρατικού σχεδιασμού. «Περίκλειστη ανάπτυξη, μεγάλα έργα που αυτοεξυπηρετούνται, δεν πρέπει είναι έτσι τα έργα του μέλλοντος» σημείωσε και ανέφερε πως οι πολίτες δεν βλέπουν ακόμα τα οφέλη που βλέπουν οι επενδυτές σε θέματα πράσινης ανάπτυξης.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News