
«Θαλασσοταραχή» φέρνει στην παγκόσμια ναυτιλία η πρόθεση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλλει τέλη και δασμούς σε πλοία ναυτιλιακών εταιρειών που προσεγγίζουν αμερικάνικα λιμάνια και οι ίδιες έχουν στον στόλο τους έστω και ένα πλοίο κατασκευασμένο σε κινεζικά ναυπηγεία.
Υπενθυμίζεται ότι το γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) προτείνει την επιβολή δασμών σε όλα τα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα μια πρόταση που έχει αναστατώσει περαιτέρω την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, εγείροντας ανησυχίες για την αύξηση του κόστους και τις διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού.
Σημειώνεται ότι τα κατασκευασμένα σε κινεζικά ναυπηγεία πλοία αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας των πλοίων του παγκόσμιου εμπορικού στόλου από μόλις 5% το 1999, σύμφωνα με το Center for Strategic and International Studies. Η πρόθεση αυτή εγείρει προβληματισμούς τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική ναυτιλία η οποία σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv έχει ναυπηγήσει στην Κίνα σημαντικό μέρος του στόλου της.
Πόσα πλοία έχουν ναυπηγήσει οι Έλληνες στην Κίνα
Μια ανάλυση του ελληνικού στόλου και του βιβλίου παραγγελιών αποκαλύπτει μια σημαντική και αυξανόμενη «εξάρτηση» από την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία, σημειώνει η Xclusiv. Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα εμφανής στους τομείς των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και γενικού φορτίου για πλοία μεταφορικής ικανότητας μεγαλύτερης των 10.000 dwt, όπου το 43% του υπάρχοντος στόλου ναυπηγείται στην Κίνα.
Ειδικότερα, από τα 168 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου που είναι επί του παρόντος υπό παραγγελία, τα 135 ναυπηγούνται σε κινεζικά ναυπηγεία, ενώ μόλις 33 πλοία βρίσκονται υπό κατασκευή σε άλλες χώρες. Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, η τάση είναι ανάλογη. Συγκεκριμένα το 26% του ελληνικού στόλου δεξαμενόπλοιων έχει ναυπηγηθεί σε κινεζικά ναυπηγεία. Το βιβλίο παραγγελιών υπογραμμίζει περαιτέρω την επιρροή της Κίνας, καθώς 216 από τα 288 δεξαμενόπλοια που είναι υπό παραγγελία κατασκευάζονται στην Κίνα.
Ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων επιδεικνύει την πιο έντονη εξάρτηση από την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία. Το 30% του σημερινού ελληνικού στόλου εμπορευματοκιβωτίων έχει κατασκευαστεί στην Κίνα. Το ποσοστό αυτό ενισχύεται από το γεγονός ότι και τα 46 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που βρίσκονται σήμερα σε παραγγελία κατασκευάζονται σε κινεζικά ναυπηγεία.
Τα LNG Carries αποφεύγουν τα κινεζικά ναυπηγεία
Αντίθετα, ο τομέας των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου (LNG Carriers) παρουσιάζει τη μικρότερη εξάρτηση από τα κινεζικά ναυπηγεία. Μόνο το 4% του υφιστάμενου ελληνικού στόλου πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι κινεζικής κατασκευής. Επιπλέον, από τα 100 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου που βρίσκονται υπό παραγγελία, μόνο 7 κατασκευάζονται στην Κίνα. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες δεν προτιμούν τα κινεζικά ναυπηγεία για αυτόν τον εξειδικευμένο τομέα, πιθανώς λόγω τεχνολογικών απαιτήσεων, και των μακροχρόνιων σχέσεων με συγκεκριμένα ναυπηγεία σχολιάζει η Xclusiv.
Στηρίζει η CMA CGM
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, εμφανίζεται αποφασισμένος να αναζωογονήσει τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ, υποσχόμενος να ξεκινήσει ένα νέο κυβερνητικό πρόγραμμα για την κατασκευή «των μεγαλύτερων πλοίων στον κόσμο».
Αρωγός στην πρόθεση του αυτή φαίνεται να ήρθε η απόφαση της Γαλλικής ναυτιλιακής CMA CGM να επενδύσει πάνω από 20 δις. δολ σε λιμενικές υποδομές στις ΗΠΑ ενώ παράλληλα δεσμεύτηκε να αυξήσει τον αριθμό των πλοίων που έχει υπό αμερικανική σημαία αλλά και να «χτίσει» πλοία σε αμερικάνικα ναυπηγεία χωρίς όμως να δοθούν περισσότερες λεπτομέρειες.
Η δέσμευση της CMA CGM σηματοδοτεί την ισχυρή υποστήριξη προς τις ναυτιλιακές υποδομές των ΗΠΑ, αλλά παραμένουν ερωτήματα σχετικά με τη σκοπιμότητα της ναυπήγησης πλοίων στις ΗΠΑ και τον ευρύτερο αντίκτυπο των πολιτικών προστατευτισμού στη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου, σημειώνει η Xclusiv. Η ναυτιλιακή βιομηχανία προσθέτει, προετοιμάζεται για ένα αναδιαμορφωμένο ανταγωνιστικό τοπίο, με εκτεταμένες επιπτώσεις τόσο για τους εγχώριους όσο και για τους διεθνείς παίκτες.


Latest News

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες