
Ένα χαρτοφυλάκιο γεμάτο προκλήσεις αναμένει τον νέο Υπουργό Ναυτιλίας, Βασίλη Κικίλια. Ένα χαρτοφυλάκιο που συνδέεται με τις διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις και την «πράσινη μετάβαση» αλλά και με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, την ασφάλεια στα πλοία και τη διαχείριση σημαντικών κονδυλίων που ξεπερνούν τα 1,68 δισ. ευρώ που άφησε «προίκα» ο απερχόμενος Υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης.
Με δεδομένο το μέγεθος της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας, η οποία ελέγχει το 20% του παγκοσμίου στόλου, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει διεθνώς ο κλάδος με σημαντικότερη την μετάβαση σε μια εποχή «χωρίς άνθρακα» αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για τον εκάστοτε Έλληνα υπουργό Ναυτιλίας
Ο Κικίλιας και η ποντοπόρος ναυτιλία
Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Κικίλιας καλείται να συνεχίσει μία πολιτική υπέρ της υιοθέτησης και εφαρμογής παγκόσμιων ενιαίων κανόνων στο πλαίσιο της συμφωνίας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που επιτεύχθηκε το 2023 για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
Υπενθυμίζεται ότι η Ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει σθεναρά την ανάπτυξη ρεαλιστικών μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων που θα οδηγήσουν σε ναυτιλία σε ουδέτερες εκπομπές άνθρακα. Όπως έχει σημειώσει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης «χρειαζόμαστε ριζοσπαστισμό, αλλά και ρεαλισμό».
Καύσιμα σε προσιτές τιμές
Για την Ελλάδα, η ενεργειακή μετάβαση του κλάδου έχει έναν θεμελιώδη πυλώνα: την παγκόσμια διαθεσιμότητα ασφαλών και προσιτών καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα.
Επίσης για να επιτευχθεί ο στόχος της καθαρής μηδενικής ναυτιλίας έως το 2050, απαιτείται, όπως και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών επισημαίνει διαρκώς, η δέσμευση όλων των σχετικών δημοσίων και ιδιωτικών φορέων (κυβερνήσεων, λιμανιών, παραγωγών καυσίμων, τεχνοκρατών, ναυπηγών και πλοιοκτητών).
Στο πλαίσιο αυτό η Ελλάδα υποστηρίζει σθεναρά πρωτοβουλίες όπως η Πρωτοβουλία Clean Energy Marine Hubs για τον συντονισμό και την ένταξη των προσπαθειών απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές από λιμάνια, ναυτιλιακές εταιρείες και εταιρείες ενέργειας.
Η εκλογή Τραμπ και τα νέα δεδομένα
Βέβαια, η εκλογή του Τραμπ στην Προεδρία των ΗΠΑ και οι θέσεις του για το περιβάλλον υποχρεώνουν και τη διεθνή ναυτιλία να «σκύψει» με περισσότερη προσοχή στα θέματα μετάβασης.
Όσον αφορά στις γεωπολιτικές εξελίξεις, που σίγουρα επηρεάζουν τις θαλάσσιες μεταφορές, κύρια προτεραιότητά του Υπουργείου ήταν και παραμένει η επίλυση με αποτελεσματικό τρόπο των απειλών ασφάλειας και για τους ναυτικούς και τη ναυτιλία.
Επίσης σε μια εποχή αυξανόμενων εμπορικών εντάσεων είναι ζωτικής σημασίας να υποστηρίζονται σταθερά οι καθιερωμένες αρχές της θαλάσσιας πολιτικής της ΕΕ σε σχέση με την απελευθέρωση της διεθνούς ναυτιλίας και την ελεύθερη πρόσβαση στην αγορά.
Ενίσχυση της ελληνικής σημαίας
Στο εσωτερικό η ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου είναι πάντα από τις σημαντικότερες προτεραιότητες του εκάστοτε Υπουργού Ναυτιλίας. Η υλοποίηση του niologiou.gov.gr βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση καθώς πρόκειται για μία διαδικασία ψηφιοποίησης που έχει γίνει ευμενώς δεκτή από τον ελληνικό εφοπλισμό.
Από την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος, 21 νέα ποντοπόρα πλοία έχουν εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο, εκ των οποίων τα 19 μέσω της νέας ψηφιακής διαδικασίας.
Όπως δήλωσε η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού «η ψηφιοποίηση του εθνικού μας νηολογίου και η συνεχιζόμενη αναβάθμιση των λειτουργιών του, συμβάλλουν αποφασιστικά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας. Διαχρονικός στόχος της ναυτιλίας των Ελλήνων είναι να κυματίζει η γαλανόλευκη σε όλο και περισσότερα πλοία μας.».
Στην ακτοπλοΐα, crash test οι τιμές των εισιτηρίων
Το πρώτο όμως crash test για τον νέο Υπουργό Ναυτιλίας θα είναι στον ακτοπλοϊκό κλάδο, όπου πρέπει να εξασφαλίσει την μη εκτίναξη των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων λόγω της εισόδου του νέου ακριβότερου καυσίμου από την 1η Μαΐου καθώς και την διαμόρφωση ενός πλαισίου υγιούς ανταγωνισμού.
Επίσης κρίσιμο μέτωπο είναι η συνέχιση των διαδικασιών με στόχο να «πλεύσουν» προς τον ακτοπλοϊκό κλάδο τα κονδύλια ύψους 1,68 δισ. ευρώ που εξασφάλισε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας σύμφωνα με σχετική ανάρτηση του πρώην Υπουργού Χρήστου Στυλιανίδη στο «X», με στόχο την ενίσχυση κρίσιμων δράσεων για την ακτοπλοΐα, τις λιμενικές υποδομές και την ναυτική εκπαίδευση.
Ειδικότερα τα σχέδια που έχουν εκπονηθεί μέχρι τώρα αφορούν μεταξύ άλλων στην διάθεση 604 εκατ. ευρώ για την βελτίωση προσβασιμότητας των νησιών με ανάπτυξη συστήματος θαλασσίων συγκοινωνιών μέσω ΣΔΙΤ για τις «άγονες γραμμές» (245+265 εκατ. ευρώ), η ανάπτυξη συνεργατικών σχηματισμών (Clusters) για τα τον Ναυτιλιακό εξοπλισμό και τη Ναυπηγοεπισκευή (90 εκατ. ευρώ), η ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος με 215 εκατ. ευρώ, η διάθεση 280 εκατ. ευρώ στη ναυτική εκπαίδευση και 583 εκατ. ευρώ στη βελτίωση λιμενικών υποδομών.


Latest News

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες

Πράσινη μετάβαση: Κανονιστικές εξελίξεις στις θαλασσιες μεταφορές
Με κοινό κείμενο 10 από τους μεγαλύτερους ομιλους διεθνώς ζητούν από τον ΙΜΟ δίκαιο και επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο

Capital Link: Ο Πόλυς Χατζηιωάννου χτύπησε το «Closing Bell» στη Νέα Υόρκη
Το 3rd Capital Link Cyprus Business Forum διοργανώθηκε σε συνεργασία με την Κυπριακή Ένωση Εφοπλιστών με την υποστήριξη του κυπριακού υφυπουργείου Ναυτιλίας