
Ολοένα και πιο έντονο γίνεται το πρόβλημα με τη λειψυδρία για την Αττική, με τα αποθέματα υδάτων να έχουν περιοριστεί, την τρέχουσα περίοδο, χαμηλότερα από το μισό συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τον τελευταίο μήνα, δηλαδή από τις 17 Φεβρουαρίου έως και χθες 17 Μαρτίου, τα ημερήσια απολήψιμα αποθέματα υδάτων από τους ταμιευτήρες που υδροδοτούν την Αττική ήταν περίπου στα 665 εκατ. κυβικά μέτρα ημερησίως. Δηλαδή ήταν μειωμένα κατά περίπου 26% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι οπότε τα ημερήσια αποθέματα ήταν γύρω στα 900 εκατ. κυβικά μέτρα/μέρα.
Μάλιστα, η διαφορά είναι ακόμη μεγαλύτερη εάν τα σημερινά αποθέματα στους ταμιευτήρες της ΕΥΔΑΠ συγκριθούν με τις ημέρες 17 Φεβρουαρίου με 17 Μαρτίου του 2023 οπότε έφταναν τα 1,1 δισ. κυβικά μέτρα/ημέρα καθώς και με τις αντίστοιχες του 2022 και 2021 που άγγιζαν τα 1,3 δισ. κυβικά μέτρα ανά ημέρα. Με άλλα λόγια, εντός μίας τριετίας – από το 2022 έως σήμερα – τα αποθέματα περιορίστηκαν σχεδόν στο μισό.
Προωθούνται άμεσα και κατεπειγόντως έργα διασύνδεσης των ποταμών Κρικελιώτη και Καρπενησιώτη με τον ταμιευτήρα του Ευήνου
Οι μεγαλύτερες απώλειες νερού
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο διευθυντής της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας κ. Θοδωρής Κολυδάς, στην εκκίνησή του φετινού υδρολογικού έτους (ξεκινά πάντα την 1η Οκτωβρίου) οι βροχές ήταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, κυρίως τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο. Και παρότι ο χειμώνας που ακολούθησε είχε, σε γενικές γραμμές, φυσιολογικές βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις, εντούτοις «το νερό δεν κατάφερε, όπως φαίνεται, να αναπληρώσει στη λεκάνη απορροής του Εύηνου και του Μόρνου, τα χαμένα αποθέματα», επισημαίνει ο μετεωρολόγος.
Οι μεγαλύτερες απώλειες υδάτων πάντως καταγράφονται στον Μόρνο. Ειδικότερα, ανά ταμιευτήρα, τα απολήψιμα αποθέματα την 17η Μαρτίου 2025 και την 17η Μαρτίου 2024 ήταν:
– στον Μόρνο 350 εκατ. κυβικά νερού εχθές, από 500 εκατ. κυβικά πέρυσι την ίδια ημέρα
-στον Εύηνο 25 εκατ. κυβικά υδάτων χθες ενώ πέρυσι ήταν στα 54 εκατ. κυβικά
– στον Μαραθώνα 20 εκατ. κυβικά χθες, από 22,7 εκατ. πέρυσι και
– στην Υλίκη 262 εκατ. κυβικά χθες, από 355,5 εκατ. κυβικά αντίστοιχα πέρυσι
Για την εξασφάλιση της υδροδότησης της Αττικής υπό τις νέες συνθήκες που δημιουργούνται, λόγω της κλιματικής κρίσης και της επαναλαμβανόμενης παρατεταμένης ανομβρίας, η κυβέρνηση, σε συνεργασία με την ΕΥΔΑΠ, η οποία διαθέτει την τεχνογνωσία και έμπειρο προσωπικό, έχει καταστρώσει από πέρυσι ένα φιλόδοξο αλλά αναγκαίο σχέδιο για τη διασφάλιση της επάρκειας υδάτων για την περιοχή της πρωτεύουσας, το οποίο περιλαμβάνει άμεσες παρεμβάσεις και μακροχρόνιες λύσεις για την ενίσχυση των υδατικών αποθεμάτων, τη χρήση εναλλακτικών πηγών και την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών.
Τα έργα που θα διασφαλίσουν την υδροδότηση της Αθήνας
Συγκεκριμένα, με στόχο τη διατήρηση της επαρκούς τροφοδοσίας του Λεκανοπεδίου Αττικής με φυσική ροή χωρίς αντλήσεις, προωθούνται άμεσα και κατεπειγόντως έργα διασύνδεσης των ποταμών Κρικελιώτη και Καρπενησιώτη με τον ταμιευτήρα του Ευήνου, διασφαλίζοντας την επάρκεια υδάτων ακόμη και σε ακραίες συνθήκες.
Παράλληλα, έχουν τεθεί σε λειτουργία τα αντλιοστάσια της Υλίκης, ενώ εκσυγχρονίζονται και επαναλειτουργούν οι γεωτρήσεις της Μαυροσουβάλας. Επιπλέον, εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης υπόγειων υδροφορέων κατά μήκος του υδραγωγείου του Μόρνου, συμπεριλαμβανομένου του Βοιωτικού Κηφισού, ώστε να ελαχιστοποιείται η χρήση των αποθεμάτων των ταμιευτήρων Ευήνου – Μόρνου.
Οι μεγαλύτερες απώλειες υδάτων πάντως καταγράφονται στον Μόρνο
Ταυτόχρονα, διερευνάται η δυνατότητα χρήσης υφάλμυρου νερού από αξιοποιήσιμα κοιτάσματα στην ευρύτερη περιοχή του υδραγωγείου Μόρνου (π.χ. στην Κίρρα), καθώς και η πιθανότητα αξιοποίησης θαλασσινού νερού μέσω εγκαταστάσεων αφαλάτωσης, για τις οποίες δρομολογούνται οι σχετικές μελέτες.
Για την άμεση ενίσχυση του υδροδοτικού συστήματος, σε περίπτωση καθυστέρησης των σχεδιαζόμενων έργων, προγραμματίζεται η μεταφορά νερού από τον ποταμό Αχελώο. Το νερό θα μεταφέρεται δια θαλάσσης, με ειδικά tankers, από τον λιμένα Αστακού προς τους λιμένες Άσπρων Σπιτιών και Θίσβης, και από εκεί θα αντλείται στο υδροδοτικό δίκτυο.
Παράλληλα, συνεχίζεται η ενημέρωση των καταναλωτών, των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης και της βιομηχανίας για τις δυνατότητες εξοικονόμησης νερού. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην υποκατάσταση του πόσιμου νερού με μη πόσιμο (ανεπεξέργαστο ή ανακυκλωμένο) σε χρήσεις όπου αυτό είναι εφικτό, πλην της ανθρώπινης κατανάλωσης και υγιεινής.


Latest News

Σε… ράγες οι υποδομές και μεταφορές – Το στοίχημα με Δήμα και Κυρανάκη
Το στοίχημα των μεταρρυθμίσεων στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον νέο υπουργό Χρίστο Δήμα και αναπληρωτή Κωνσταντίνο Κυρανάκη

ΑΒΑΞ: Στην τελική ευθεία το α’ τμήμα της Πατρών – Πύργου
Το α’ τμήμα της Πύργου - Πατρών της Ολυμπίας Οδού υλοποιείται από τον Όμιλο ΑΒΑΞ, τηρώντας τα αυστηρότερα πρότυπα ασφάλειας και λειτουργικότητας,

Δρομολογούνται 25 έργα κατά της λειψυδρίας - Οι 19 δήμοι που επιλέχθηκαν [λίστα]
Ο πρώτος κύκλος της πρωτοβουλίας για τη λειψυδρία αφορά σε τουλάχιστον 25 έργα που θα πραγματοποιηθούν σε 19 δήμους

Edison για AVAX: Ανεβάζει στα 4 ευρώ την τιμή στόχο με περιθώριο ανόδου 88%
Η αναβάθμιση της AVAX έρχεται σε συνέχεια αναπροσαρμογής προς τα πάνω της πρόβλεψης για επίτευξη τα επόμενα χρόνια αυξημένου περιθωρίου EBITDA από την κατασκευή που εξασφαλίζει το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της εταιρίας

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οριστικός ανάδοχος στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο του ΒΟΑΚ
Το κατασκευαστικό κόστος του αυτοκινητοδρόμου 157 χλμ. υπολογίζεται σε 1,8 δισ. ευρώ

«Πράσινο» σε τρεις επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. - Πού θα πραγματοποιηθούν
Οι τρεις στρατηγικές επενδύσεις θα υλοποιηθούν με γρήγορες διαδικασίες - Αφορούν την τουριστική ανάπτυξη

Χατζηδάκης: ΟΣΕ όπως ΔΕΗ και ΕΦΚΑ - Τι αναφέρουν πηγές του ΥΠΟΙΚ στον ΟΤ
Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι: «...ο κρατικός ΟΣΕ χρειάζεται να αναβαθμιστεί, να εκσυγχρονιστεί, να γίνει ένας ευρωπαϊκός οργανισμός» - Η εικόνα για το σχέδιο δράσης και την 717

Τελική ευθεία για τον ΒΟΑΚ – Κατακυρώνεται στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η παραχώρηση Χανιά - Ηράκλειο
Για το μεγάλο τμήμα του οδικού άξονα ΒΟΑΚ, «Χανιά – Ηράκλειο» αναμένεται η απόφαση οριστικού αναδόχου

Το «χάος» στον ελληνικό σιδηρόδρομο - Πού ρίχνει ευθύνες το πόρισμα για τα Τέμπη
Στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη υπογραμμίζονται οι παραλείψεις ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΣ και κυβερνήσεων - Ανεκπαίδευτο προσωπικό, απουσία τηλεδιοίκησης και ανεξέλεγκτες ταχύτητες από τα τρένα

Οι 17 συστάσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων - Το πόρισμα για τα Τέμπη
«Έγιναν όλα λάθος» - Οι συστάσεις της Επιτροπής για ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΕ και ERA