
Στο μέλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, αναφέρθηκε ο επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού της ΕΕ Απόστολος Τζιτζικώστας, στην εναρκτήρια ομιλία του στην Ευρωπαϊκή Σύνοδο για τη Ναυτιλία, που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος τόνισε ότι η ναυτιλία βρίσκεται σε περίοδο ριζικών αλλαγών εξαιτίας των γεωπολιτικών εντάσεων και των εμπορικών πολέμων, με αποτέλεσμα η ασφάλεια να είναι ζήτημα ύψιστης προτεραιότητας, την ώρα που πραγματοποιείται και η μετάβαση προς τους κλιματικούς στόχους του 2050.
«Το επιχειρηματικό περιβάλλον παραμένει ευμετάβλητο. Αλλά αν η Ευρώπη κεφαλαιοποιήσει την τεχνογνωσία, την καινοτομία και την ευελιξία της, μπορούμε να διασφαλίσουμε τη θέση μας ως παγκόσμιος ναυτιλιακός ηγέτης για τις επόμενες δεκαετίες», επισήμανε ο κ. Τζιτζικώστας.

Οι 4 προτεραιότητες
Ο Επίτροπος αναφέρθηκε στις τέσσερις προτεραιότητες για το μέλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλίας:
- Ασφάλεια και Ανθεκτικότητα.
- Ανταγωνιστικότητα
- Εργατικό δυναμικό.
- Απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα.
«Η ναυτιλία αποτελεί σανίδα σωτηρίας για την οικονομία της Ευρώπης. Στηρίζει την ασφάλειά μας, τροφοδοτεί τη βιομηχανία μας και μας συνδέει με τον κόσμο. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 35% του παγκόσμιου στόλου και το 44% του παγκόσμιου στόλου εμπορευματοκιβωτίων. Έχουμε 4.153 ναυτιλιακές εταιρείες της ΕΕ, ενώ 183,4 δισεκατομμύρια ευρώ είναι ο οικονομικός αντίκτυπος της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Καθιστά έτσι την ΕΕ βασικό παράγοντα στο παγκόσμιο εμπόριο και τις αλυσίδες εφοδιασμού», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.
Στην ομιλία του ο Επίτροπος σημείωσε ότι οι θαλάσσιες μεταφορές βρίσκονται στην πρώτη γραμμή για τη διασφάλιση της ανθεκτικότητας της Ευρώπης. Αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες της ΕΕ για την ασφάλεια στη ναυτιλία, σε όλα τα ζητήματα που ανακύπτουν, όπως στη διασφάλιση των εμπορικών οδών, στην αντιμετώπιση του «σκιώδους» στόλου και του ανταγωνισμού, αλλά και στην προστασία του περιβάλλοντος, τις υποβρυχιακές υποδομές και τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Όπως τόνισε προϋποθέσεις για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας είναι η διασφάλιση σταθερών και δίκαιων εμπορικών συνθηκών, η ενίσχυση της ευρωπαϊκής ναυπηγικής και ναυτιλιακής τεχνολογίας και οι επενδύσεις σε λιμάνια, logistics και ψηφιακές υποδομές.
Ο Τζιτζικώστας για την ανταγωνιστικότητα
Αναφερόμενος στο ζήτημα της ανταγωνιστικότητας, ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι «πρέπει να αντιμετωπίσουμε την αυξανόμενη πίεση από διεθνείς ανταγωνιστές. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι παγκόσμιος ηγέτης σήμερα, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα παραμείνει έτσι, σε 10 ή 20 χρόνια. Κι εδώ οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους:
Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, το 45% των νέων παραγγελιών ναυπηγικής βιομηχανίας έγιναν στην Ευρώπη. Σήμερα, ο αριθμός αυτός έχει μειωθεί σε μόλις 5%.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ΕΕ θα δρομολογήσει φέτος μια στρατηγική για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Οι στόχοι:
- Τόνωση των επενδύσεων σε καινοτόμα και βιώσιμα πλοία.
- Υποστήριξη των ευρωπαϊκών ναυπηγείων και των επιχειρήσεων θαλάσσιας τεχνολογίας που αναπτύσσουν καινοτομίες αιχμής.
- Διασφάλιση δίκαιων όρων ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο, ενισχύοντας τους μηχανισμούς εμπορικής άμυνας κατά των αθέμιτων πρακτικών.
- Ενίσχυση της ευρωπαϊκής αυτονομίας στις αλυσίδες εφοδιασμού της ναυπηγικής και της ναυτιλίας.
- Διασφάλιση της πρόσβασης σε εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό.
- Αξιοποίηση της στρατιωτικής τεχνογνωσίας για την ανάπτυξη πλοίων διπλής χρήσης και προηγμένων πλοίων, υποστηρίζοντας τόσο οικονομικούς στόχους όσο και στόχους ασφάλειας».
Ο Επίτροπος αναφέρθηκε και στη νέα ευρωπαϊκή στρατηγική για τα λιμάνια, που ετοιμάζεται, με επίκεντρο την οικονομική ανεξαρτησία, την ανταγωνιστικότητα και την ασφάλεια, τη διευκόλυνση της ενεργειακής μετάβασης και τη διασφάλιση ότι τα λιμάνια μπορούν να παρέχουν εναλλακτικά καύσιμα και ηλεκτροδότηση από την ξηρά.
Χαρακτήρισε «ζωτικής σημασίας» τη χρηματοδότηση των στρατηγικών για τη ναυτιλία και τα λιμάνια και υπογράμμισε ότι η ΕΕ εργάζεται για την κινητοποίηση και τον εξορθολογισμό των δημόσιων πόρων, τη μείωση των κινδύνων και τη μόχλευση ιδιωτικής χρηματοδότησης για τις λιμενικές υποδομές και τη βιώσιμη ναυτιλία.
Επίσης αναφέρθηκε στην ανάγκη για τις δεξιότητες και την εξειδίκευση του εργατικού δυναμικού στον κλάδο και στις προβλέψεις για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «η απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα δεν αποτελεί απλώς περιβαλλοντική υποχρέωση, είναι μια οικονομική ευκαιρία. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία πρέπει να ηγηθεί στα πράσινα καύσιμα, την ενεργειακή απόδοση και τις καθαρές τεχνολογίες».
Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε: «Η Ευρώπη πρέπει να παραμείνει ψύχραιμη και να ενεργήσει με στρατηγική διορατικότητα. Ο οικονομικός προστατευτισμός και η υπερανταγωνιστικότητα θέτουν σοβαρές προκλήσεις. Τυχόν πολιτικές που περιορίζουν την πρόσβαση στην αγορά, επιβάλλουν υπερβολικό κόστος στους μεταφορείς ή δημιουργούν τεχνητά εμπόδια στο εμπόριο θα αυξήσει το κόστος για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις παγκοσμίως. Η Ευρώπη θα συνεχίσει να υποστηρίζει τον διάλογο για την επίλυση των θαλάσσιων εμπορικών διαφορών. Αλλά, αν χρειαστεί η ΕΕ θα ενεργήσει με αποφασιστικότητα για να υπερασπιστεί τα δικαιώματα και την ανταγωνιστική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας».
Ο Επίτροπος πραγματοποίησε επίσης χαιρετισμό στο επίσημο δείπνο της Συνόδου, ενώ συναντήθηκε στο περιθώριο της Συνόδου με τον νέο Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας Βασίλη Κικίλια, την Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, την Πρόεδρο της Ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA) Karin Orsel και τον Γενικό Γραμματέα Σωτήρη Ράπτη, καθώς και με υψηλόβαθμα στελέχη εταιριών του κλάδου.


Latest News

Το 35% του παγκόσμιου στόλου ελέγχει η ΕΕ
Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός στόλος είναι ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο - Τι δείχνουν μελέτες της Deloitte και της CE Delft

Εντολή Κικίλια για έκτακτες επιθεωρήσεις στα πλοία σε όλα τα λιμάνια της χώρας
Οι επιθεωρητές καλούνται να προχωρήσουν στον έγκαιρο προγραμματισμό των επιθεωρήσεων με αφετηρία όλα τα λιμάνια της χώρας

Ικανοποίηση της Ένωσης Ρυμουλκών για τον νέο κανονισμό ρυμουλκήσεων των ΕΛΠΕ Βορείου Ελλάδος
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση υποδέχτηκαν τα μέλη της Ένωσης Ρυμουλκών το νέο κανονισμό των ΕΛΠΕ Β. Ελλάδος σχετικά με τις ρυμουλκήσεις

Τέλη σε κινεζικά πλοία - Η πρόταση «φωτιά» της ναυτιλιακής αρχής των ΗΠΑ
Πρέπει να αντισταθμίσουμε τις επιδοτήσεις που έχει δώσει η Κίνα στη ναυπηγική βιομηχανία της, δηλώνει ο πρόεδρος της ναυτιλιακής αρχής των ΗΠΑ

Πιο κοντά το έργο επέκτασης του προβλήτα 6 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης - Τι ζητά ο ΟΛΘ
Μετά το προεδρικό διάταγμα και την έγκριση του master plan, ο ΟΛΘ κατέθεσε τα απαραίτητα έγγραφα στο υπουργείο για το project

Θα γίνουν οι ΗΠΑ ναυπηγική δύναμη;
Ενώ η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία παραμένουν κυρίαρχες δυνάμεις, η Αμερική, το Βιετνάμ και η Ινδία τοποθετούνται ως αναδυόμενοι παίκτες

Κατέρρευσαν οι παραγγελίες για bulk carriers - Οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές
Η αβεβαιότητα που επικρατεί διεθνώς αποθαρρύνει τους πλοιοκτήτες από τη σύναψη νέων συμβάσεων ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου

Κικίλιας: «Πρώτος στόχος μου να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια»
Ο νέος υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας παραλαμβάνοντας από τον Χρήστο Στυλιανίδη ανήγγειλε τέσσερις προτεραιότητες στη ναυτιλία και την ακτοπλοϊα

To LNG/C «Ασκληπιός» της Capital Ship Management, ύψωσε την ελληνική σημαία
Το LNG/C ‘ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ’, της Capital Gas Ship Management, είναι ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μεταφορικής ικανότητας 81,451 dwt, οικολογικού τύπου

Το σχέδιο Τραμπ να αναστήσει τη ναυπηγική βιομηχανία - Πρώτα «σκοτώνουμε την Κίνα»
Πατώντας στα χνάρια του κινεζικού σχεδίου ο Τραμπ σχεδιάζει να αναστήσει την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία