
Τι κι αν κάηκε το Λος Άντζελες μέσα στο καταχείμωνο; Τι κι αν οι πλημμύρες και οι κατολισθήσεις άφησαν πίσω τους τουλάχιστον 16 νεκρούς και χιλιάδες αστέγους σε 17 αμερικανικές Πολιτείες, ακόμα και συντοπίτες του αντιπροέδρου Τζέι Ντι Βανς στα Απαλάχια Όρη; Τι κι αν τις τελευταίες ημέρες ανεμοστρόβιλοι προκάλεσαν το θάνατο 36 ατόμων στις Νοτιοανατολικές Πολιτείες και το ξέσπασμα νέων καταστροφικών πυρκαγιών; Η νέα αμερικανική κυβέρνηση όχι μόνο αρνείται την κλιματική αλλαγή, αλλά ανατρέπει με τρόπο συστηματικό κι οργανωμένο νομοθετήματα και δράσεις για το περιβάλλον που εφάρμοζε ή είχε δρομολογήσει η προηγούμενη κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν.
Εντάξει, εντάξει, φυσικές καταστροφές πάντοτε συνέβαιναν και στις ΗΠΑ και στον πλανήτη ολόκληρο, σκέφτηκε ο επικεφαλής της αμερικανικής Υπηρεσίας Προστασίας του Περιβάλλοντος Λι Ζέλντιν. Και αφού εξέτασε κάποια από τα βασικά μέτρα περιορισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που είχε λάβει ο Μπάιντεν για να συμβάλει στον στόχο της διεθνούς κοινότητας να συγκρατηθεί η υπερθέρμανση του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου έως το 2100, το βράδυ της περασμένης Τετάρτης τα απέρριψε κρίνοντάς τα δαπανηρά και μη λειτουργικά.
Ρύποι 328 εκατ. αυτοκινήτων
Έτσι, η νέα κυβέρνηση Τραμπ έχει το πράσινο φως από την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος να ακυρώσει αρκετά μέτρα για την περιώνυμη «πράσινη μετάβαση». Σκοπεύει να ακυρώσει, για παράδειγμα την υποχρέωση των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος με καύση άνθρακα – εξακολουθούν να λειτουργούν πολλές τέτοιες μονάδες στις ΗΠΑ – να τοποθετούν φίλτρα και να χρησιμοποιούν τεχνικές δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα. Η προηγούμενη κυβέρνηση απειλούσε ακόμα και με κλείσιμο τις μονάδες που δεν θα χρησιμοποιούσαν παγίδες άνθρακα.
Ο νόμος αυτός, που ψηφίστηκε μόλις πέρυσι και δεν πρόλαβε ακόμα καν να εφαρμοστεί στην πράξη και να αποδόσει, υποτίθεται ότι θα επέτρεπε τη δέσμευση σχεδόν 1,4 δισ. τόνων διοξειδίου του άνθρακα έως το έτος 2047. Πρόκειται για ποσότητα που ισοδυναμεί με τις ετήσιες εκπομπές 328 εκατ. αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Και η προοπτική ήταν οι τεχνολογίες παγίδευσης και αποθήκευσης άνθρακα να εφαρμοστούν έως το 2030 και στους λιγότερο ρυπογόνους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση φυσικού αερίου.
«Οι ρυπογόνες εταιρείες γιορτάζουν σήμερα γιατί η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος του Τραμπ τις εξουσιοδότησε να απελευθερώνουν απεριόριστους ρύπους στην ατμόσφαιρα χωρίς να ανησυχούν για τις συνέπειες», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Τσαρλς Χάρπερ της περιβαλλοντικής ένωσης Evergreen.
Ούτε τα προσχήματα
Πώς λέμε «ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση»; Καμία σχέση! Ο ηλικίας 46 ετών επικεφαλής της Υπηρεσίας Προστασίας του Περιβάλλοντος, που γεννήθηκε στο Νάφολκ της Νέας Υόρκης και σπούδασε πολιτικές επιστήμες και νομικά στο Πανεπιστήμιο του Όλμπανι, αμφισβητεί εδώ και χρόνια την επιστημονική ορθότητα κάθε έρευνας που καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι δράσεις του ανθρώπου μετά τη βιομηχανική επανάσταση έχουν επηρεάσει το κλίμα του πλανήτη.
Ο Λι Ζελντίν θεωρεί ότι υπάρχουν σκοτεινά συμφέροντα ακτιβιστών πίσω από τις περιβαλλοντικές έρευνες. Και μετά την απόφανσή του για τα φίλτρα και τους συλλέκτες άνθρακα, δήλωσε υπερηφάνως ότι «αυτή ήταν η πιο σημαντική και συνεπακόλουθη ημέρα απορρύθμισης στην ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών»! Υποσχέθηκε επίσης να «απελευθερώσει την αμερικανική ενέργεια» και να «αναζωογονήσει την αυτοκινητοβιομηχανία» στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ωσάν να ήταν επικεφαλής της Επιτροπής για την Προστασία των Αυτοκινητοβιομηχανιών.
Όσοι αναρωτιούνται πώς γίνεται να αναθέτει κάποιος μια δημόσια αρχή για την προστασία του περιβάλλοντος σε έναν αρνητή της κλιματικής αλλαγής, θα πρέπει να θυμηθούν ότι η περίπτωση Ζελντίν δεν είναι μοναδική δεδομένου ότι ο Ντόναλντ Τραμπ ανέθεσε το υπουργείο Υγείας σε έναν αρνητή των εμβολίων (Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ).
Τέρμα τα γκάζια
Μπορεί να μην εξυπηρετεί τα συμφέροντα του στενού συνεργάτη του αμερικανού προέδρου, Ίλον Μασκ, που είναι ως γνωστόν ιδρυτής και μεγαλομέτοχος μιας εμβληματικής επιχείρησης κατασκευής αποκλειστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων (Tesla), αλλά η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να προωθήσει τα συμφέροντα των Big Three του Ντιτρόιτ. Μιλάμε για τις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ, General Motors, Ford Motor και Chrysler (που ανήκει πλέον στο γαλλικό όμιλο Stellantis), οι οποίες επίσης παράγουν κάποια ηλεκτροκίνητα οχήματα, αλλά έχουν μείνει πίσω στον ανταγωνισμό.
Ανακοίνωσε λοιπόν η κυβέρνηση της Ουάσιγκτον την πρόθεσή της να ακυρώσει τους νόμους και τους κανόνες που αποσκοπούν στον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα, ρυθμίσεις που επρόκειτο να τεθούν σε ισχύ το 2027. Ευλόγως υποθέτει κανείς ότι η όποια μείωση των εκπομπών CO2 έχει επιτευχθεί στις ΗΠΑ (μείον 3,3% το 2023, μείον 0,2% το 2024 σε ετήσια βάση) θα αντιστραφεί και θα έχουμε πλέον περισσότερους ρύπους.
Κόντρα στο ρεύμα
Φαίνεται ότι η περιβαλλοντική πολιτική των ΗΠΑ μπαίνει πλέον αντίθετη τροχιά με την πολιτική της Ευρώπης, του Καναδά, της Αυστραλίας, της Ιαπωνίας και των άλλων μεγάλων οικονομιών της Δύσης, αλλά και της Κίνας και της Ινδίας που επίσης έχουν αντιληφθεί το περιβαλλοντικό πρόβλημα και παίρνουν κι αυτές μέτρα για μείωση των ρύπων.
Θα αντέτεινε κανείς ότι και η Ευρώπη χαλαρώνει τους περιβαλλοντικούς κανόνες ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την αυτοκινητοβιομηχανία, αναστέλλοντας την υποχρέωση των κατασκευαστών να πετύχουν συγκεκριμένους στόχους μείωσης των ρύπων που εκπέμπει συνολικά ο στόλος τους – κάτι που ευνοεί κατά βάση τους Γερμανούς κατασκευαστές. Αλλά επί της αρχής ο υπόλοιπος κόσμος εξακολουθεί να πιστεύει ότι οι υδρογονάνθρακες καταστρέφουν τον πλανήτη. Οι ΗΠΑ δεν το πιστεύουν.
«Όλες αυτές οι ανακοινώσεις είναι συνεπείς με προηγούμενες αποφάσεις του Ντόναλντ Τραμπ προσωπικά από τότε που επανήλθε στον Λευκό Οίκο ή της κυβέρνησής του. Ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών αποφάσισε πράγματι να αποχωρήσει από τις Συμφωνίες του Παρισιού για το κλίμα, που υπογράφηκαν στη COP21 το 2015. Ο επικεφαλής της EPA Λι Ζέλντιν συνέστησε επίσης στα τέλη Φεβρουαρίου τα αέρια του θερμοκηπίου να μην θεωρούνται πλέον επικίνδυνα για την υγεία και την ευημερία των μελλοντικών γενεών. Αυτό θα απαιτήσει την συγγραφή και υποστήριξη ενός δόγματος, διαφορετικού από εκείνου που αναπτύχθηκε και παρουσιάστηκε από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα το 2009, το οποίο η κυβέρνηση Τραμπ πρακτικά απορρίπτει», γράφει η Μαρί Μπελάν στη γαλλική «Les Echos».
«Χρυσή εποχή»
Η αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος και ο επικεφαλής της, Λι Ζέλντιν, ανακοίνωσαν όμως και αποφάσεις που αφορούν τη βιιοποικιλότητα και την ποιότητα των υδάτων στις ΗΠΑ. Στο πλαίσιο αυτό αναθεωρείται ο ισχύων νόμος ο οποίος απαγορεύει την απόρριψη ρύπων στα «πλεύσιμα ύδατα των Ηνωμένων Πολιτειών».
Ο νέος επικεφαλής της EPA θέλει να εξαιρέσει τους υγρότοπους και τις «μικρές πλωτές οδούς» από αυτή την απαγόρευση, που θα καλύπτει μόνο τα ποτάμια, τις λίμνες και τους ωκεανούς. «Ωστόσο, οι υγρότοποι, που αντιπροσωπεύουν εκατομμύρια εκτάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες, βοηθούν επίσης στο φιλτράρισμα του νερού και παρέχουν προστασία από τις πλημμύρες», γράφει η «Les Echos».
Τέλος η EPA κατόπιν εντολών του νέου της αφεντικού θα τερματίσει τα «Προγράμματα Περιβαλλοντικής Δικαιοσύνης». Πρόκειται για δράσεις που έχουν ως σκοπό την παροχή βοήθειας στους μειονεκτούντες πληθυσμούς να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες από τη ρύπανση του περιβάλλοντος. Πρόκειται για άτομα που ζουν κοντά σε αυτοκινητόδρομους, σε εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες βιομηχανικές εγκαταστάσεις και τα οποία είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν καρδιακές παθήσεις ή άσθμα εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
«Στο όνομα της περιβαλλοντικής δικαιοσύνης έχουν σταλεί περιουσίες σε ομάδες αριστερών ακτιβιστών», είπε ο Λι Ζέλντιν, για να βγει εν τέλει από αριστερά σε όλους αυτούς τους αριστερούς ακτιβιστές: «Ο πρόεδρος Τραμπ θέλει να βοηθήσουμε για να ξεκινήσει μια χρυσή εποχή στην Αμερική για όλους τους Αμερικανούς, ανεξαρτήτως φυλής, φύλου ή καταγωγής»!


Latest News

Βασική υποψήφια η Ισπανία για το νέο «προσιτό» ηλεκτρικό της Stellantis
Leapmotor και Stellantis σχεδιάζουν να ξεκινήσουν τη μαζική παραγωγή του οχήματος το πρώτο τρίμηνο του 2026

H Unesco εκπέμπει SOS - Οι παγετώνες λιώνουν πιο γρήγορα από ποτέ
Μονόδρομος η η αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, διαπιστώνουν οι επιστήμονες της Unesco

Ο Μασκ πληρώνει το τίμημα του... υπουργού - 500 διαδηλώσεις έξω από εκθέσεις Tesla
H Tesla ανακαλεί 46.000 Cybertrucks στις ΗΠΑ υπό τον φόβο ότι ένα εξωτερικό πάνελ θα μπορούσε να αποκολληθεί κατά την οδήγηση

Plenitude: Ξεκινά την κατασκευή νέου σταθμού ηλιακής ενέργειας 90MW στην Ισπανία
Η νέα μονάδα θα αναπτυχθεί σε έκταση περίπου 120 εκταρίων και θα συνδεθεί με το δίκτυο διανομής μέσω υπόγειας γραμμής μέσης τάσης μήκους 6 χλμ.

Συμπράξεις καινοτομίας στην ΕΕ για φωτοβολταϊκά, προηγμένα υλικά και κλωστοϋφαντουργία
Οι συμπράξεις συστάθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζων Ευρώπη»

Πρόστιμο - μαμούθ 600 εκατ. δολ. στη Greenpeace μετά από αγωγή SLAPP στις ΗΠΑ
Δικαστήριο της Βόρειας Ντακότα κατέληξε σε ετυμηγορία κατά της Greenpeace μετά από περίπου δύο ημέρες διαβουλεύσεων

Πού θα αναδειχτεί η επόμενη υπερδύναμη των EV - Οι 3 υποψήφιες ασιατικές χώρες
Σημαντικά βήματα γίνονται σε χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπου τρεις χώρες επιδιώκουν να αποκτήσουν μερίδιο στα ηλεκτρικά οχήματα

Κωστής Χατζηδάκης: Συμμαχία με την αυτοδιοίκηση για την προστασία του περιβάλλοντος
Για να εξασφαλίσουμε ανθεκτικότητα και βιώσιμη ανάπτυξη δεν αρκούν οι δράσεις των υπουργείων, τόνισε ο Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο forum του Ελληνικού Δικτύου Ανθεκτικών Πόλεων

Στο 47% η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται στην ΕΕ από ΑΠΕ [γραφήματα]
H Δανία είχε το υψηλότερο μερίδιο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην καθαρή παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας

Παράταση για «Εξοικονομώ» και «Αλλάζω Θερμοσίφωνα» - Οι νέες ημερομηνίες
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προέβη σε αυτή την οριζόντια παράταση για τα επτά προγράμματα, με σκοπό τη διευκόλυνση των υποψήφιων δικαιούχων