
Σημαντικές επιπτώσεις και ενδεχομένως πτώση των ναύλων λόγω μείωσης του κόστους θα είχε μια πιθανή σταθεροποίηση της ασφάλειας και η αποκατάσταση των κανονικών ροών εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal. Σε μια ανάλυσή του για τις επιπτώσεις στη ναυτιλία από μια επιστροφή στην κανονικότητα, η Intermodal επισημαίνει ότι μεταξύ άλλων θα καταγραφόταν μείωση των τονομιλίων καθώς με την επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα οι αποστάσεις των ταξιδιών σε βασικές διαδρομές (όπως Ασία – Ευρώπη) θα συντόμευαν, με αποτέλεσμα τη μείωση της ζήτησης σε τόνους ανά ναυτικά μίλια.
Παράλληλα θα αύξανε η διαθεσιμότητα του στόλου λόγω του συντομότερου χρόνου των ταξιδιών, που σημαίνει προσφορά μεταφορικής ικανότητας. Εν κατακλείδι, τα παραπάνω πιθανώς θα οδηγούσαν σε μια πίεση προς τα κάτω των ναύλων, ιδιαίτερα στους τομείς που ήδη αντιμετωπίζουν μεγάλο απόθεμα σε μεταφορική ικανότητα και αυξημένο βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, όπως τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ.
Κρίσιμος παράγοντας
Η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει κρίσιμος παράγοντας για τον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αφού η επαναδρομολόγησή τους μέσω της Αφρικής προσθέτει περίπου 11% στη συνολική ζήτηση πλοίων, αύξηση του κόστους και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Ωστόσο οι πρόσφατες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα με τις αμερικανικές επιθέσεις κατά εγκαταστάσεων των ανταρτών Χούθι και την απάντηση εκ μέρους τους ότι θα αρχίσουν και πάλι τις επιθέσεις σε πλοία διαμορφώνουν νέα δεδομένα.
Ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις ανέφεραν ότι λόγω της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα από το δεύτερο εξάμηνο του 2025 θα καταγραφόταν μια επιστροφή πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, τώρα φαίνεται ότι ίσως θα απαιτηθεί περισσότερος χρόνος. Πολλά πάντως εξαρτώνται από το αποτέλεσμα της αμερικανικής παρέμβασης. Εάν οι αμερικανικές ενέργειες καταφέρουν να αναγκάσουν τους Χούθι να σταματήσουν τις επιθέσεις σε πλοία, θα μπορούσε να ακολουθήσει μια περίοδος σταθερότητας, οδηγώντας ενδεχομένως σε μια σταδιακή επιστροφή στις κανονικές εμπορικές διαδρομές.
Οι ανησυχίες
Σημειώνεται ότι η περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας γνώρισε μια σχετικά ήρεμη περίοδο μετά την κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, καθώς οι Χούθι σταμάτησαν τις επιθέσεις σε πλοία. Ωστόσο, οι τελευταίες εξελίξεις απέδειξαν ότι η κατάπαυση του πυρός είναι μια εύθραυστη διαδικασία. Οι ανησυχίες στη ναυτιλιακή κοινότητα σχετικά με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα έγιναν εντονότερες, με την αγορά να παραμένει προσεκτική – και ενδεχομένως ακόμη πιο επιφυλακτική μετά την τελευταία κλιμάκωση, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal. Αυτό αντανακλάται και στους όγκους μεταφορών, οι οποίοι παραμένουν περίπου 70% κάτω από τα επίπεδα του 2023, με έναν αυξανόμενο αριθμό φορτηγών πλοίων και τάνκερ να επιλέγουν να παρακάμπτουν την Ερυθρά Θάλασσα.


Latest News

Ευρωπαϊκή Ναυτιλία: Πόσα προσφέρει στην «πίτα» της ευρωπαϊκής οικονομίας
Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός κλάδος παρείχε θέσεις εργασίας σε 219.000 εργαζομένους σύμφωνα με μελέτη της Delloitte και του Ινστιτούτου CE Delft

24ωρη απεργία στα πλοία ανακοίνωσε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία
Η απεργία της ΠΝΟ έχει πανελλαδικό χαρακτήρα και αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Μελίνα Τραυλού: Η ΕΕ πρέπει να θωρακίσει την ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας
«Ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα δεν είναι αντίρροπες δυνάμεις, αλλά ομόρροπες» τονίζει η κα Τραυλού

Ενημέρωση Κικίλια από το Λιμενικό ενόψει των ημερών του Πάσχα
Ο κ. Κικίλιας ενημερώθηκε για θέματα λειτουργίας και επιχειρησιακής ετοιμότητας, προκειμένου να αξιοποιηθούν στο έπακρο όλα τα μέσα και το προσωπικό ενόψει των ημερών του Πάσχα

ΟΛΘ: «Ξεκλειδώνει» το εμβληματικό έργο επέκτασης του Προβλήτα 6
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει στην πλήρη υλοποίηση του αναπτυξιακού και επενδυτικού σχεδιασμού της
![ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 1% στη δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Ιανουάριο [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
Αύξηση 1% στη δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Ιανουάριο [γραφήματα]
Τι δείχνουν τα στοιχεία

Συνάντηση Τραυλού - Τζιτζικώστα στις Βρυξέλλες για την ευρωπαϊκή ναυτιλία
Ο Απόστολος Τζιτιζικώστας βρέθηκε στην Ευρωπαϊκή Σύνοδο για τη Ναυτιλία στις Βρυξέλλες - Η Ευρώπη θα συνεχίσει να υποστηρίζει τον διάλογο για την επίλυση των θαλάσσιων εμπορικών διαφορών, είπε ο Επίτροπος

Το 35% του παγκόσμιου στόλου ελέγχει η ΕΕ
Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός στόλος είναι ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο - Τι δείχνουν μελέτες της Deloitte και της CE Delft

Εντολή Κικίλια για έκτακτες επιθεωρήσεις στα πλοία σε όλα τα λιμάνια της χώρας
Οι επιθεωρητές καλούνται να προχωρήσουν στον έγκαιρο προγραμματισμό των επιθεωρήσεων με αφετηρία όλα τα λιμάνια της χώρας

Ικανοποίηση της Ένωσης Ρυμουλκών για τον νέο κανονισμό ρυμουλκήσεων των ΕΛΠΕ Βορείου Ελλάδος
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση υποδέχτηκαν τα μέλη της Ένωσης Ρυμουλκών το νέο κανονισμό των ΕΛΠΕ Β. Ελλάδος σχετικά με τις ρυμουλκήσεις