
Σημαντικές επιπτώσεις και ενδεχομένως πτώση των ναύλων λόγω μείωσης του κόστους θα είχε μια πιθανή σταθεροποίηση της ασφάλειας και η αποκατάσταση των κανονικών ροών εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal. Σε μια ανάλυσή του για τις επιπτώσεις στη ναυτιλία από μια επιστροφή στην κανονικότητα, η Intermodal επισημαίνει ότι μεταξύ άλλων θα καταγραφόταν μείωση των τονομιλίων καθώς με την επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα οι αποστάσεις των ταξιδιών σε βασικές διαδρομές (όπως Ασία – Ευρώπη) θα συντόμευαν, με αποτέλεσμα τη μείωση της ζήτησης σε τόνους ανά ναυτικά μίλια.
Παράλληλα θα αύξανε η διαθεσιμότητα του στόλου λόγω του συντομότερου χρόνου των ταξιδιών, που σημαίνει προσφορά μεταφορικής ικανότητας. Εν κατακλείδι, τα παραπάνω πιθανώς θα οδηγούσαν σε μια πίεση προς τα κάτω των ναύλων, ιδιαίτερα στους τομείς που ήδη αντιμετωπίζουν μεγάλο απόθεμα σε μεταφορική ικανότητα και αυξημένο βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, όπως τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ.
Κρίσιμος παράγοντας
Η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει κρίσιμος παράγοντας για τον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αφού η επαναδρομολόγησή τους μέσω της Αφρικής προσθέτει περίπου 11% στη συνολική ζήτηση πλοίων, αύξηση του κόστους και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Ωστόσο οι πρόσφατες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα με τις αμερικανικές επιθέσεις κατά εγκαταστάσεων των ανταρτών Χούθι και την απάντηση εκ μέρους τους ότι θα αρχίσουν και πάλι τις επιθέσεις σε πλοία διαμορφώνουν νέα δεδομένα.
Ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις ανέφεραν ότι λόγω της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα από το δεύτερο εξάμηνο του 2025 θα καταγραφόταν μια επιστροφή πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, τώρα φαίνεται ότι ίσως θα απαιτηθεί περισσότερος χρόνος. Πολλά πάντως εξαρτώνται από το αποτέλεσμα της αμερικανικής παρέμβασης. Εάν οι αμερικανικές ενέργειες καταφέρουν να αναγκάσουν τους Χούθι να σταματήσουν τις επιθέσεις σε πλοία, θα μπορούσε να ακολουθήσει μια περίοδος σταθερότητας, οδηγώντας ενδεχομένως σε μια σταδιακή επιστροφή στις κανονικές εμπορικές διαδρομές.
Οι ανησυχίες
Σημειώνεται ότι η περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας γνώρισε μια σχετικά ήρεμη περίοδο μετά την κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, καθώς οι Χούθι σταμάτησαν τις επιθέσεις σε πλοία. Ωστόσο, οι τελευταίες εξελίξεις απέδειξαν ότι η κατάπαυση του πυρός είναι μια εύθραυστη διαδικασία. Οι ανησυχίες στη ναυτιλιακή κοινότητα σχετικά με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα έγιναν εντονότερες, με την αγορά να παραμένει προσεκτική – και ενδεχομένως ακόμη πιο επιφυλακτική μετά την τελευταία κλιμάκωση, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal. Αυτό αντανακλάται και στους όγκους μεταφορών, οι οποίοι παραμένουν περίπου 70% κάτω από τα επίπεδα του 2023, με έναν αυξανόμενο αριθμό φορτηγών πλοίων και τάνκερ να επιλέγουν να παρακάμπτουν την Ερυθρά Θάλασσα.


Latest News

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες