Σημαντικές επιπτώσεις και ενδεχομένως πτώση των ναύλων λόγω μείωσης του κόστους θα είχε μια πιθανή σταθεροποίηση της ασφάλειας και η αποκατάσταση των κανονικών ροών εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal. Σε μια ανάλυσή του για τις επιπτώσεις στη ναυτιλία από μια επιστροφή στην κανονικότητα, η Intermodal επισημαίνει ότι μεταξύ άλλων θα καταγραφόταν μείωση των τονομιλίων καθώς με την επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα οι αποστάσεις των ταξιδιών σε βασικές διαδρομές (όπως Ασία – Ευρώπη) θα συντόμευαν, με αποτέλεσμα τη μείωση της ζήτησης σε τόνους ανά ναυτικά μίλια.

Παράλληλα θα αύξανε η διαθεσιμότητα του στόλου λόγω του συντομότερου χρόνου των ταξιδιών, που σημαίνει προσφορά μεταφορικής ικανότητας. Εν κατακλείδι, τα παραπάνω πιθανώς θα οδηγούσαν σε μια πίεση προς τα κάτω των ναύλων, ιδιαίτερα στους τομείς που ήδη αντιμετωπίζουν μεγάλο απόθεμα σε μεταφορική ικανότητα και αυξημένο βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, όπως τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ.

Κρίσιμος παράγοντας

Η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει κρίσιμος παράγοντας για τον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αφού η επαναδρομολόγησή τους μέσω της Αφρικής προσθέτει περίπου 11% στη συνολική ζήτηση πλοίων, αύξηση του κόστους και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Ωστόσο οι πρόσφατες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα με τις αμερικανικές επιθέσεις κατά εγκαταστάσεων των ανταρτών Χούθι και την απάντηση εκ μέρους τους ότι θα αρχίσουν και πάλι τις επιθέσεις σε πλοία διαμορφώνουν νέα δεδομένα.

Ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις ανέφεραν ότι λόγω της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα από το δεύτερο εξάμηνο του 2025 θα καταγραφόταν μια επιστροφή πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, τώρα φαίνεται ότι ίσως θα απαιτηθεί περισσότερος χρόνος. Πολλά πάντως εξαρτώνται από το αποτέλεσμα της αμερικανικής παρέμβασης. Εάν οι αμερικανικές ενέργειες καταφέρουν να αναγκάσουν τους Χούθι να σταματήσουν τις επιθέσεις σε πλοία, θα μπορούσε να ακολουθήσει μια περίοδος σταθερότητας, οδηγώντας ενδεχομένως σε μια σταδιακή επιστροφή στις κανονικές εμπορικές διαδρομές.

Οι ανησυχίες

Σημειώνεται ότι η περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας γνώρισε μια σχετικά ήρεμη περίοδο μετά την κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, καθώς οι Χούθι σταμάτησαν τις επιθέσεις σε πλοία. Ωστόσο, οι τελευταίες εξελίξεις απέδειξαν ότι η κατάπαυση του πυρός είναι μια εύθραυστη διαδικασία. Οι ανησυχίες στη ναυτιλιακή κοινότητα σχετικά με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα έγιναν εντονότερες, με την αγορά να παραμένει προσεκτική – και ενδεχομένως ακόμη πιο επιφυλακτική μετά την τελευταία κλιμάκωση, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal. Αυτό αντανακλάται και στους όγκους μεταφορών, οι οποίοι παραμένουν περίπου 70% κάτω από τα επίπεδα του 2023, με έναν αυξανόμενο αριθμό φορτηγών πλοίων και τάνκερ να επιλέγουν να παρακάμπτουν την Ερυθρά Θάλασσα.

Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Τζιτζικώστας: Τέσσερις προτεραιότητες για την ευρωπαϊκή ναυτιλία
Ναυτιλία |

Συνάντηση Τραυλού - Τζιτζικώστα στις Βρυξέλλες για την ευρωπαϊκή ναυτιλία

Ο Απόστολος Τζιτιζικώστας βρέθηκε στην Ευρωπαϊκή Σύνοδο για τη Ναυτιλία στις Βρυξέλλες - Η Ευρώπη θα συνεχίσει να υποστηρίζει τον διάλογο για την επίλυση των θαλάσσιων εμπορικών διαφορών, είπε ο Επίτροπος