Ένα ισχυρό κύμα εξαγορών φαίνεται πως θα σαρώσει τον κόσμο της πολυτέλειας, αρχής γενομένης από την εμβληματική ιταλική μάρκα Prada που βρίσκεται σε συζητήσεις για την εξαγορά του οίκου Versace κι ενώ στις 13 Μαρτίου η Ντονατέλα Βερσάτσε παραιτήθηκε από επικεφαλής σχεδιαστής της εταιρείας που ίδρυσε ο αδελφός της.

Την ίδια στιγμή ο Τζόρτζιο Αρμάνι, ο 90χρονος ιδρυτής της ομώνυμης εταιρείας, δήλωσε ότι δεν αποκλείει μια συγχώνευση καθώς σχεδιάζει τη συνταξιοδότησή του.

Κι οι κινήσεις δεν σταματούν εδώ. Τον περασμένο μήνα η οικογένεια στην οποία ανήκει η Ferragamo, μια ακόμη ιταλική μάρκα, αναγκάστηκε να διαβεβαιώσει το προσωπικό της ότι δεν είναι προς πώληση, μετά την αιφνίδια αποχώρηση του διευθύνοντος συμβούλου της Μάρκο Γκομπέτι στις 6 Μαρτίου.

Η γαλλική LVMH, η Kering και η ελβετική Richemont – θα αντιπροσωπεύουν το 31% των παγκόσμιων πωλήσεων προσωπικών ειδών πολυτελείας το 2023, από 19% το 2014

Οι εξαγορές θα σώσουν την πολυτέλεια;

Περισσότερες συμμαχίες θα επέκτειναν μια τάση ενοποίησης που διαρκεί δεκαετίες.

Τρεις κολοσσοί της πολυτέλειας – η γαλλική LVMH, η Kering και η ελβετική Richemont – θα αντιπροσωπεύουν το 31% των παγκόσμιων πωλήσεων προσωπικών ειδών πολυτελείας το 2023, από 19% το 2014, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία BCG, με τις εξαγορές να φαίνεται πως έχουν το δικό τους μερίδιο στην αύξηση αυτή.

Από το 2000 η BCG μετρά τουλάχιστον 33 συμφωνίες από τους τρεις ομίλους. Πολλές ανεξάρτητες μάρκες καταλήγουν τώρα στο συμπέρασμα ότι δεν μπορούν να επιβιώσουν μόνες τους σε μια ολοένα και πιο δύσκολη αγορά, πυροδοτώντας φήμες για ένα νέο κύμα συμφωνιών.

Η ύφεση

Η στρατηγική αυτή αποτελεί, σύμφωνα με τον Economist, μια λύση, καθώς οι επιχειρήσεις πολυτελείας βρίσκονται εν μέσω μιας οδυνηρής ύφεσης.

Η αποδυνάμωση της οικονομικής ανάπτυξης από την Αμερική έως την Κίνα, έχει οδηγήσει τους αγοραστές να δαπανούν λιγότερα χρήματα για ρούχα, τσάντες και παπούτσια σχεδιαστών. Οι πωλήσεις πολυτελείας μειώθηκαν κατά 2% το 2024, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Bain, ενώ τα στοιχεία για τις πιστωτικές κάρτες που συλλέγονται από την τράπεζα Citi, δείχνουν ότι οι δαπάνες για τις κορυφαίες μάρκες πολυτελείας στην Αμερική μειώθηκαν κατά 5%, σε ετήσια βάση, τον περασμένο μήνα.

Οι λεγόμενες «φιλόδοξες μάρκες» που απευθύνονται σε πελάτες που είναι πλούσιοι αλλά όχι εξαιρετικά πλούσιοι, όπως η Burberry και η Versace, δείχνουν να παλεύουν περισσότερο να μείνουν στην επιφάνεια.

Prada Versace

Ο Andrea Guerra (CEO της Prada) και ο Emmanuel Gintzburger (CEO της Versace)

Χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι ανεξάρτητες ετικέτες δεν έχουν πληγεί επίσης περισσότερο από τους μεγάλους ομίλους πολυτελείας. «Αυτή η στιγμή της κρίσης θα αποτελέσει αφορμή για μια ενοποίηση», εκτιμά η Φεντερίκα Λεβάτο της Bain.

Οι ιδρυτές των brands που αποχωρούν, τροφοδοτούν επίσης τις εικασίες για συμφωνίες. Μαζί με την Armani, η Dolce & Gabbana βρίσκεται επίσης εν μέσω σχεδιασμού διαδοχής. Μικρές αλλά μοντέρνες μάρκες, όπως η The Row, που ιδρύθηκε από τις δίδυμες Olsen, εμφανίζονται επίσης ως πιθανοί στόχοι εξαγοράς.

Πολυτέλεια… κλίμακας

Η κλίμακα δημιουργεί μεγάλα πλεονεκτήματα στις επιχειρήσεις πολυτελείας, σημειώνει ο Γκία Ρίτσι της BCG. Φέρνει διαπραγματευτική δύναμη όταν πρόκειται για διαφήμιση και ακίνητα. Προσελκύει επίσης ταλέντα: ανερχόμενα στελέχη και αστέρια του design και της μόδας εντάσσονται σε ομίλους πολυτελείας γνωρίζοντας ότι θα τους δοθεί η ευκαιρία να εργαστούν σε πολλές μάρκες.

Οι αρχές ανταγωνισμού μπορεί επίσης να εγκαταλείψουν την πρόσφατη εχθρότητά τους προς τις συμφωνίες. Πέρυσι η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου της Αμερικής εμπόδισε την εξαγορά της Capri, στην οποία ανήκει σήμερα η Versace, από την Tapestry, στην οποία ανήκουν οι Coach και Kate Spade.

Με το πέρυι να ανήκει, όμως, στο παρελθόν και τον πρόεδρο Τραμπ στην εξουσία, η διοίκηση είναι πιο ανοιχτή στις συγχωνεύσεις. Η Ευρώπη, επίσης, μπορεί να είναι πρόθυμη να επιτρέψει συμφωνίες που ενισχύουν περαιτέρω έναν από τους λίγους κλάδους που κυριαρχεί παγκοσμίως.

Οι λεγόμενες «φιλόδοξες μάρκες» που απευθύνονται σε πελάτες που είναι πλούσιοι αλλά όχι εξαιρετικά πλούσιοι, όπως η Burberry και η Versace, δείχνουν να παλεύουν περισσότερο να μείνουν στην επιφάνεια

Οι αντίστροφες εξαγορές

Οι επιχειρήσεις πολυτελείας θα συνεχίσουν να ενοποιούνται και με άλλους τρόπους. Τα τελευταία χρόνια δεν είναι σπάνιο τα εμπορικά σήματα να εξαγοράζουν τους προμηθευτές τους.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση της LVMH που το 2023 απέκτησε την Grupo Verdeveleno, ένα ισπανικό βυρσοδεψείο. Όπως και της Chanel που συνεργάστηκε με την Brunello Cucinelli και της  Prada με τον όμιλο Ermenegildo Zegna Group για να αγοράσουν μερίδια σε ιταλικούς παραγωγούς μαλλιού.

Τέτοιες συμφωνίες δίνουν στις εταιρείες πολυτελείας μεγαλύτερο έλεγχο στις αλυσίδες εφοδιασμού τους σε μια εποχή που αυτές βρίσκονται υπό αυξημένο έλεγχο.

Τελικά, αξίζουν;

Ένα ερώτημα στο οποίο οι ιταλικές αρχές προσπαθούν να δώσουν τη δική τους απάντηση, διερευνώντας την εργασιακή εκμετάλλευση στη βιομηχανία μόδας της χώρας.

Ένας δημοφιλής χρήστης του Instagram, ο τουρκικής καταγωγής Τάνερ Λέδερσταϊν έχει γίνει δημοφιλής κόβοντας… πολυτελείς τσάντες για να δείξει πόσο κακοφτιαγμένες είναι ορισμένες από αυτές.

Σε έρευνα που διεξήγαγε τον Ιανουάριο το περιοδικό μόδας Vogue, η πιο συνηθισμένη εξήγηση που έδωσαν οι αγοραστές για τη μείωση των δαπανών τους για πολυτελή αγαθά ήταν ότι αυτά δεν φαίνονταν πλέον να αξίζουν την τιμή τους.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή