
Και ο πιο αδαής πολιτικός πλέον έχει κατανοήσει την αξία που έχουν τα social media στην επικοινωνία και την επαφή με την κοινωνία ή έστω με το κομμάτι των ψηφοφόρων που τον αφορά. Η χρήση τους όμως δεν συνεπάγεται αυτονόητα θετικά αποτελέσματα.
Οι περισσότεροι από τους βουλευτές ξοδεύουν 15 – 30 χιλιάδες ευρώ τον χρόνο για τη διαχείριση των λογαριασμών τους
Υπάρχουν πολιτικοί που κάνουν «καριέρα» σε αυτά και έχουν σχεδόν καθημερινή παρουσία με δυναμική μεγαλύτερη ακόμα και από αρχηγούς κομμάτων. Φαινομενικά προστατευμένο περιβάλλον για τους πολιτικούς γιατί δεν έχουν αντίλογο, αλλά εύκολα μετατρέπεται σε καφενείο ή αρένα με ολέθρια αποτελέσματα.
Στο ψηφιακό κοινό συνυπάρχουν ψηφοφόροι, εν δυνάμει ψηφοφόροι, αλλά και πολιτικοί αντίπαλοι.
Η επαγγελματική διαχείριση
Σήμερα, η διαχείριση των social media συνήθως ανατίθεται σε ειδικούς. Οι επαγγελματικοί λογαριασμοί, όπως των πολιτικών, δεν είναι απλώς μια ανάρτηση. Είναι η συνολική εικόνα, τεχνικά χαρακτηριστικά, ανάλυση δεδομένων, διαφημιστικές καμπάνιες… Ενας ζωντανός οργανισμός που ανταποκρίνεται στον ρυθμό του κατόχου.
Συζητώντας με ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από εξειδικευμένες διαφημιστικές, μας αναφέρουν ότι όλοι οι πολιτικοί «πρώτης γραμμής» έχουν καταλάβει την αναγκαιότητα όχι μόνο της ύπαρξης, αλλά και της διαχείρισής τους από επαγγελματίες της επικοινωνίας, τόσο σε επίπεδο περιεχομένου, όσο και σε επίπεδο ανάλυσης και εξαγωγής συμπερασμάτων από τα στατιστικά και άλλα δεδομένα που παρέχονται.
Γι’ αυτό και η κάθε πλατφόρμα έχει τους δικούς της κανόνες επικοινωνίας, που σχετίζονται κάθε φορά με την ανάλογη στόχευση σε ηλικίες, οικονομικό προφίλ, γεωγραφική τοποθεσία κ.λπ. Είναι ενδεικτικό ότι ο λογαριασμός του Πρωθυπουργού στο Facebook αναγράφει «Kyriakos Mitsotakis», ενώ στο Instagram εμφανίζεται – πιο νεανικά – ως «Kyriakos_».
Τα ποσά και τα μεγέθη
Το 2019, λένε οι επαγγελματίες του χώρου, ήταν η χρονιά (λόγω των εκλογών) κατά την οποία τα ποσά που δαπανήθηκαν για τη διαφήμιση στα social media παρουσίασαν εντυπωσιακή άνοδο. Φυσικά, η ανοδική πορεία των δαπανών για τους προσωπικούς λογαριασμούς συνεχίζεται.
Οι περισσότεροι από τους βουλευτές ξοδεύουν τον χρόνο από 15 έως 30 χιλιάδες ευρώ για τη διαχείριση των λογαριασμών τους, αλλά και τις επικοινωνιακές καμπάνιες που κάνουν μέσω αυτών, σε μη εκλογική περίοδο. Κατά τις εκλογικές περιόδους τα ποσά αυτά εκτοξεύονται.
Οι υπουργοί ξοδεύουν περισσότερα από 30 χιλιάδες ευρώ ετησίως. Σε κάποιες περιπτώσεις, λένε οι ειδικοί, ξοδεύουν περισσότερα από 100 χιλιάδες ευρώ τον χρόνο για να διατηρούν και να τροφοδοτούν τους λογαριασμούς τους σε Facebook, Instagram και X, αφού τους αντιλαμβάνονται ως μακροχρόνια «επένδυση» που θα τους αποφέρει την απαραίτητη δημοφιλία που χρειάζεται την ώρα της κάλπης.
Από τις βουλευτικές εκλογές του 2023 έχει μπει δυναμικά στο παιχνίδι και το TikTok, με ξεκάθαρη στόχευση κυρίως σε ηλικίες κάτω των 30 και σε ψηφοφόρους που πάνε στις κάλπες (βουλευτικές, ευρωεκλογές ή αυτοδιοικητικές) για πρώτη φορά. Τον τελευταίο χρόνο επίσης φαίνεται να κερδίζει σημαντικό έδαφος το Threads, ύστερα και από την πτώση του Χ (πρώην Twitter).
Όσο ένα καλό σπίτι
Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα πολιτικού που για το 2024 (χρονιά ευρωεκλογών) δαπάνησε σχεδόν 300 χιλιάδες ευρώ για την παραγωγή περιεχομένου, τη διαχείριση και τη διαφήμιση των λογαριασμών του. Σύντομα, λένε αυτοί που διαχειρίζονται τέτοιους λογαριασμούς, τα έξοδα για τα social media θα είναι η Νο 1 δαπάνη στις ατομικές πολιτικές καμπάνιες.
Εκτός από τον προφανή στόχο, θα πρέπει να βάλουμε στο τραπέζι και τη ματαιοδοξία, επισημαίνουν οι διαχειριστές. Το «ψώνιο» του εκάστοτε πολιτικού που θέλει να βλέπει το πρόσωπό του στα βίντεο, πλασάροντας μαζί με τις απόψεις του και τον ναρκισσισμό του. Αυτό εξηγεί σε κάποιο βαθμό και το γιατί συχνά ενεργούν με όρους influencer, πέρα από τις συμβουλές των επικοινωνιολόγων.
Τι διαφημίζεται
Οι πιο ενεργοί επικοινωνιακά δεν περιμένουν τις εκλογές για να προχωρήσουν σε χορηγούμενες αναρτήσεις. Εκπονούν ένα πλάνο καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Οι λογαριασμοί για να αναπτύσσονται πρέπει να τροφοδοτούνται τακτικά με περιεχόμενο. Αυτά που κυρίως διαφημίζουν μέσω των λογαριασμών τους είναι: οι θέσεις, το έργο, η γενικότερη δραστηριότητά τους.
Την πρωτοκαθεδρία στις χορηγούμενες αναρτήσεις έχουν οι εμφανίσεις στα κανάλια, οι συνεντεύξεις σε ραδιόφωνα και οι τοποθετήσεις τους στη Βουλή για θέματα που είναι στην επικαιρότητα. Σημαντική μερίδα στις αναρτήσεις έχουν και οι προσωπικές απαντήσεις ή αντιδικίες με τους πολιτικούς αντιπάλους και φυσικά ταχέως ανερχόμενη είναι η παραγωγή πολύ σύντομων βίντεο κυρίως για το ΤikΤok και το Instagram.
Η επικοινωνιακή ανεξαρτησία
Ενα άλλο στοιχείο που θεωρούν σημαντικό είναι η επικοινωνιακή ανεξαρτησία. Μέσα από τα προφίλ τους επικοινωνούν τα μηνύματά τους χωρίς μιντιακούς διαμεσολαβητές, που μπορεί να μη τους δίνουν τον χώρο και τον χρόνο που θέλουν, και αυτό τους διευκολύνει στο να αποφεύγουν δύσκολες ερωτήσεις ή άβολα για εκείνους τηλεοπτικά πάνελ.


Latest News

Πλαστά πτυχία αγγλικών στη Ρόδο προς 1.200€ – Η εμπλοκή της προϊσταμένης της Πολεοδομίας
Στα ίχνη ενός δεύτερου κυκλώματος για την παράτυπη απόκτηση πτυχίων φτάνουν οι αστυνομικοί της ΕΛ.ΑΣ.

Οι διαρροές των πολεμικών σχεδίων των ΗΠΑ, έφεραν μηνύσεις - To Signal Gate
Αμερικανός δημοσιογράφος βρέθηκε αναπάντεχα προσκεκλημένος σε απόρρητη διαδικτυακή συζήτηση - Η υπόθεση γνωστή ως «Signal Gate» προκαλεί πονοκέφαλο στον Τραμπ -

Αφρικανική σκόνη, βροχές και δυνατοί άνεμοι
Ο καιρός ανά περιοχή – Αναλυτικά η πρόγνωση της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας

«Δεν συζητήθηκαν εμπιστευτικές πληροφορίες» - Οι προσπάθειες των ΗΠΑ να «μαζέψουν» τη διαρροή
Ενώπιον της Γερουσίας βρέθηκαν οι επικεφαλής των μυστικών υπηρεσιών για να δώσουν εξηγήσεις

Σε δίκη η Boeing για τα δύο θανατηφόρα δυστυχήματα 737 MAX
Η υπόθεση αφορά σε παραπλανητικές δηλώσεις της Boeing προς τις αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές σχετικά με προβληματικό λογισμικό του 737 MAX

ΗΠΑ: Πώς μία διαρροή αποκαλύπτει τα βάθη της απέχθειας της κυβέρνησης Τραμπ για την Ευρώπη;
Τα μηνύματα που μοιράστηκαν οι υπουργοί του Τραμπ κατά λάθος με δημοσιογράφο του Atlantic αποκαλύπτουν την αλήθεια για το πώς αισθάνονται οι Αμερικανοί αξιωματούχοι για τους συμμάχους τους στην Ευρώπη

Τι αλλάζει στις άδειες οδήγησης ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός
Τουλάχιστον δύο χρόνια δοκιμαστική περίοδος για τους νέους οδηγούς στην ΕΕ - Πρόσβαση μέσω smartphone στις άδειες οδήγησης

Φεύγει η σκόνη, έρχονται βροχές – Στους 26 βαθμούς έφτασε ο υδράργυρος
Πώς θα εξελιχθεί ο καιρός τις επόμενες ημέρες

ΗΠΑ: Ρωσία και Ουκρανία συμφωνούν για εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα
Ρωσία και η Ουκρανία συμφώνησαν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

«Δεν υιοθετήθηκε κοινή δήλωση ανάμεσα σε ΗΠΑ και Ρωσία» – Λαβρόφ: «Εφικτή η συμφωνία για τη Μαύρη Θάλασσα»
Ρώσος γερουσιαστής τόνισε ότι η δήλωση δεν υιοθετήθηκε λόγω «της θέσης της Ουκρανίας» - Τι δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ