Μπορεί οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες να μην βλέπουν αρνητικά την πρόθεση των ΗΠΑ να επανεκινήσουν την ναυπηγική τους βιομηχανία καθώς έτσι θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και αποτελεσματικότητα του ναυπηγικού τομέα, ωστόσο εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες για τις επιπτώσεις των μέτρων που προτείνει το Γραφείο Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) που προβλέπουν την άμεση επιβολή τελών κατά των πλοίων κινεζικής κατασκευής ανεξαρτήτως πλοιοκτησίας, που προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια

Η ένωση των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης, ECSA, που εκπροσωπεί τον ευρωπαϊκό στόλο που αντιπροσωπεύει το 37% του παγκόσμιου στόλου, συμμετείχε στη δημόσια διαβούλευση του USTR που λήγει σήμερα με την διαδικασία δημόσιας ακρόασης, με επιστολή που υπέγραψε ο γενικός γραμματέας της Ένωσης, Σωτήρης Ράπτης.

Στην επιστολή  αρχικά εκφράζεται η στήριξη της στο όραμα του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, για την αύξηση της ναυπηγικής ικανότητας των ΗΠΑ, καθώς όπως σημειώνεται η πρόσθετη εμπορική χωρητικότητα ενισχύει την αποτελεσματικότητα και την ανταγωνιστικότητα του παγκόσμιου ναυτιλιακού τομέα. Η European Shipowners|ECSA δεσμεύεται να συνεργαστεί με το USTR και το Γραφείο Ναυπηγικής του Λευκού Οίκου για να συμβάλει στη διασφάλιση της ανάπτυξης και εφαρμογής εφαρμόσιμων πολιτικών, οι οποίες μπορούν να υλοποιήσουν το φιλόδοξο όραμα του Προέδρου για τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ, προστίθεται στην επιστολή. Υποστηρίζουμε αυτό το όραμα και πιστεύουμε ότι οι ΗΠΑ είναι ιδιαίτερα κατάλληλες για να αξιοποιήσουν τη μοναδική τους δύναμη και τεχνογνωσία στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών που προβλέπεται να χρειαστούν στον κλάδο, για παράδειγμα, μέσω της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης στα πλοία, η οποία θα επιτρέψει λειτουργική αποτελεσματικότητα και εξοικονόμηση κόστους, ενώ παράλληλα θα βελτιστοποιήσει τις αλυσίδες ναυτιλιακού εφοδιασμού και θα ενισχύσει την ανθεκτικότητα, αναφέρει η ECSA.

Ωστόσο, προστίθεται στην ανακοίνωση, «ανησυχούμε ότι οι προτάσεις, όπως έχουν διαμορφωθεί επί του παρόντος, θα μπορούσαν να προκαλέσουν σημαντική ζημία στις εισαγωγές/εξαγωγές και τους καταναλωτές των ΗΠΑ, καθώς και στις οικονομίες των εμπορικών εταίρων των ΗΠΑ, τις οποίες επίσης εξυπηρετεί η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία. Ως εκ τούτου, η European Shipowners | ECSA δεσμεύεται να συνεργαστεί με τον USTR και το Γραφείο Ναυπηγικής Βιομηχανίας του Λευκού Οίκου για να διασφαλίσει ότι θα αναπτυχθούν και θα εφαρμοστούν εφαρμόσιμες πολιτικές, οι οποίες θα μπορούν να υλοποιήσουν το φιλόδοξο όραμα του Προέδρου για τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ, χωρίς να βλάψουν τις αμερικανικές βιομηχανίες και τους καταναλωτές».

Το μέσο κόστος ενός πλοίου που ναυπηγείται στις ΗΠΑ μπορεί να είναι τέσσερις ή περισσότερες φορές υψηλότερο από ένα πλοίο που ναυπηγείται στο εξωτερικό

Πόσα είναι τα κινεζικής κατασκευής πλοία

Επίσης η ECSA αναφέρεται αναλυτικά στην τρέχουσα εικόνα του παγκοσμίου στόλου από την οποία προκύπτει ανάγλυφα το ανέφικτο αντικατάστασης των πλοίων κινεζικής κατασκευής. Το 2024, το ποσοστό των διεθνών εμπορικών πλοίων που κατέπλευσαν  σε λιμένες των ΗΠΑ και εμπίπτουν πεδίο εφαρμογής των προτεινόμενων τελών εξυπηρέτησης, αντιστοιχούσε στο 83% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, στο 44% των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, στο 68% των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, στο 46% των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς χημικών προϊόντων, στο 34% των πλοίων μεταφοράς υγραερίου και στο 23% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Τον Φεβρουάριο του 2025, το τρέχον βιβλίο παραγγελιών των κινεζικών ναυπηγείων αντιπροσωπεύει το 61% των νέων εμπορικών πλοίων που έχουν παραγγελθεί παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένου του 73% των containerships, του 71% των δεξαμενόπλοιων, του 69% των bulk carriers, του 30% των LNGcarriers και του 84% των car carriers, ενώ τα πλοία που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ αντιστοιχούν στο 0,4% των νέων εμπορικών πλοίων που έχουν παραγγελθεί παγκοσμίως.

Η ECSA υπογραμμίζει επίσης ότι η ναυπήγηση ενός πλοίου διαρκεί περίπου 2,5 έως 3 χρόνια και, λόγω της αυξανόμενης πολυπλοκότητας των σχεδίων των πλοίων, οι χρόνοι παράδοσης στα ναυπηγεία σήμερα επιμηκύνονται. Από το 2022, ο μέσος χρόνος παράδοσης πλησιάζει τα 3 χρόνια για τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα 4 χρόνια για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. ECSA 

Τέσσερις φορές υψηλότερο το κόστος στις ΗΠΑ

Στην επιστολή τονίζεται ακόμη ότι το μέσο κόστος ενός πλοίου που ναυπηγείται στις ΗΠΑ μπορεί να είναι τέσσερις ή περισσότερες φορές υψηλότερο από ένα πλοίο που ναυπηγείται στο εξωτερικό. Σε ορισμένες κατηγορίες πλοίων η διαφορά στο κόστος είναι ακόμη μεγαλύτερες. Για τη ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων μεταφοράς χημικών προϊόντων στις ΗΠΑ το κόστος εκτιμάται σε 275 εκατομμύρια δολάρια έναντι 46 εκατομμυρίων δολαρίων στην Κίνα, την Ιαπωνία και την Κορέα, με χρόνους παράδοσης από τη σύμβαση έως την παράδοση που ξεπερνούν τα 10 έτη.

Ακόμα και αν δεν υπήρχε η σημερινή κυριαρχία της Κίνας στη ναυπηγική βιομηχανία, και αν υποτεθεί ότι οι επενδύσεις στα αμερικανικά ναυπηγεία θα αυξηθούν σημαντικά, χωρίς να εξεταστούν εναλλακτικές δράσεις, θα χρειαστούν πιθανώς πολλά χρόνια, σημειώνει η ECSA, για να αποκτήσει η αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία την ικανότητα να κατασκευάσει τη νέα γενιά τεχνολογικά προηγμένων πλοίων που είναι αναγκαία για να καλύψει το κενό της Κίνας.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Μελίνα Τραυλού: «Η ναυτιλία θεμέλιο της οικονομικής και γεωπολιτικής σταθερότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης»
Ναυτιλία |

Μελίνα Τραυλού: «Η ναυτιλία θεμέλιο της οικονομικής και γεωπολιτικής σταθερότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης»

Ηγετική παρουσία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης στις Βρυξέλλες για τη Ναυτιλία  «European Shipping Summit 2025»