Όταν ανέλαβε το τιμόνι της Rolls-Royce ο Τουφάν Εργκινμπιλγκίτς ήταν σχετικά άγνωστος, θεωρούμενος από πολλούς ως μία απροσδόκητη τοποθέτηση σε μια από τις πιο σημαντικές θέσεις στη βρετανική βιομηχανία.

Δύο χρόνια μετά, οι επενδυτές της Rolls-Royce, της οποίας οι κινητήρες τροφοδοτούν πολλά από τα μεγαλύτερα αεροσκάφη του κόσμου, καθώς και υποβρύχια και στρατιωτικά αεροσκάφη, γνωρίζουν ακριβώς ποιος είναι ο Εργκινμπιλγκίτς. Η τιμή της μετοχής της Rolls-Royce έχει οκταπλασιαστεί από τότε που τοποθετήθηκε διευθύνων σύμβουλος τον Ιανουάριο του 2023 και οι πληρωμές μερισμάτων ξεκίνησαν ξανά. Τα στοιχεία για το σύνολο του έτους που δημοσιεύθηκαν τον περασμένο μήνα έδειξαν ότι η εταιρεία βρισκόταν σε καλό δρόμο για να πετύχει υποκείμενα λειτουργικά κέρδη και ελεύθερες ταμειακές ροές δύο χρόνια πριν από ότι σχεδιαζόταν.

Πριν την άφιξη του Εργκινμπιλγκίτς η Rolls Royce χαρακτηριζόταν από προειδοποιήσεις για κέρδη, μια σειρά ανεπιτυχών αναδιαρθρώσεων και ένα μνημειώδες πλήγμα από την Covid-19. Η πανδημία σταμάτησε τις εμπορικές πτήσεις και ακρωτηρίασε τα έσοδα της.

«Όλα έχουν έναν σκοπό εδώ. Οι μεταμορφώσεις δεν γίνονται με το να είσαι καουμπόη».

Η εταιρεία, είπε στους Financial Times ο Εργκινμπιλγκίτς σε συνέντευξή του, ήταν «απολύτα έτοιμη για ανάκαμψη». Το πρώην στέλεχος της BP ανέλαβε τη δουλειά όχι για να ξεκινήσει μια άλλη αναδιάρθρωση, αλλά για να σχεδιάσει έναν μετασχηματισμό πλήρους κλίμακας: «Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν ότι ήταν εξαιτίας του Covid. Στην πραγματικότητα κοίταξα 10 χρόνια πίσω. Δεν ήταν εξαιτίας του Covid. Η εταιρεία είχε δυσκολευτεί για κάποιο διάστημα», λέει.

Ο Εργκινμπιλγκίτς απορρίπτει την ιδέα ότι ήταν απλά τυχερός. Οι ώρες πτήσης κάθε κινητήρα πέρυσι, βασική μέτρηση για τη Rolls-Royce καθώς βγάζει τα περισσότερα χρήματα όταν οι κινητήρες της είναι στον αέρα, ήταν 103% των επιπέδων του 2019. Τα λειτουργικά περιθώρια, ένα μέτρο κερδοφορίας, στον τομέα της πολιτικής αεροδιαστημικής έχουν πάει πολύ καλύτερα: 16,6%, από 2,5% το 2022.

Ομοίως, επισημαίνει, στο τμήμα συστημάτων ισχύος της Rolls-Royce, όπου «οι ώρες πτήσης δεν έχουν σημασία» καθώς κατασκευάζει κινητήρες ντίζελ και αερίου που χρησιμοποιούνται σε πλοία και παραγωγή ενέργειας, η κερδοφορία έχει διπλασιαστεί.

Αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι ο Εργκινμπιλγκίτς μελέτησε πριν ξεκινήσει. Από τον Σεπτέμβριο του 2022, μίλησε με μετόχους, επισκέφτηκε τοποθεσίες και πλήρωσε ακόμη και εξωτερικό σύμβουλο για συγκριτική αξιολόγηση έναντι των ανταγωνιστών. Οι επενδυτές, λέει, ήταν ανυπόμονοι να δουν αποτελέσματα μετά από χρόνια απογοήτευσης. Μέχρι να ξεκινήσει, ήξερε ήδη τι έπρεπε να γίνει.

Rolls Royce

Επτά τομείς βελτίωσης

Ο Εργκινμπιλγκίτς εντόπισε επτά τομείς βελτίωσης, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του κεφαλαίου κίνησης, της αύξησης της αποδοτικότητας και της βελτιστοποίησης των εμπορικών όρων. Ο Εργκινμπιλγκίτς είχε ήδη αρχίσει να επαναδιαπραγματεύεται ζημιογόνες πωλήσεις και συμβάσεις προμηθειών με πελάτες αεροπορικών εταιρειών.

Ακολούθησαν διοικητικές αλλαγές, όπως και 2.500 απολύσεις μεταξύ μεσαίων στελεχών και διορισμοί νέων επικεφαλής του εμπορικού τμήματος αεροδιαστημικής της Rolls-Royce, της αμυντικής μονάδας και της επιχείρησης συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας. Έφερε επίσης νέο οικονομικό διευθυντή από την BP.

Αυτή είναι η τρίτη μεταμόρφωση για τον Βρετανό και Τούρκο υπήκοο Εργκινμπιλγκίτς. Στην BP, όπου πέρασε περισσότερα από 20 χρόνια, συμπεριλαμβανομένων πέντε ετών στην εκτελεστική της ομάδα, πρώην συνάδελφοι του πιστώνουν ότι ήταν καλό στέλεχος με ρεκόρ παράδοσης, ιδίως όσον αφορά την αναστροφή της δραστηριότητας διύλισης και μάρκετινγκ. Έφυγε από τη ΒΡ το 2020 για έναν ρόλο σε ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, αφού έχασε την κορυφαία θέση από τον Μπέρναρντ Λούνι.

Ο μετασχηματισμός της Rolls-Royce στηρίζεται σε ένα προσεκτικά επεξεργασμένο πλαίσιο τεσσάρων «πυλώνων». Ο πρώτος, είναι να καταστήσει σαφές στο προσωπικό την πραγματικότητα της θέσης της εταιρείας. Λίγο μετά την άφιξή του είπε στο προσωπικό της Rolls-Royce ότι ήταν μια «φλεγόμενη πλατφόρμα» και ότι αυτή ήταν η «τελευταία μας ευκαιρία».

Ο Εργκινμπιλγκίτς τα λέει σταράτα

Αυτό σόκαρε πολλούς, αλλά ο Εργκινμπιλγκίτς επιμένει ότι ο σκοπός δεν ήταν να απογοητεύσει τους υπαλλήλους, αλλά να τους δείξει την πραγματικότητα. Λέει ότι είχε προχωρήσει μιλώντας για το όραμά του για την ομάδα. «Όλα έχουν έναν σκοπό εδώ. Οι μεταμορφώσεις δεν γίνονται με το να είσαι καουμπόη».

Δεδομένου ότι η Rolls-Royce, απασχολεί περίπου 42.000 άτομα, «πρέπει να επαναπροσανατολίσετε τους ανθρώπους…και πρέπει να είστε πολύ σαφείς».

Ο δεύτερος πυλώνας του είναι να καθορίσει μια ξεκάθαρη, λεπτομερή στρατηγική που να δεσμεύει τους εργαζόμενους

Αντί να αναπτύσσει τη στρατηγική της σε ένα «σκοτεινό δωμάτιο με συμβούλους», η Rolls-Royce διοργάνωσε εργαστήρια με περίπου 500 υπαλλήλους για να εξιχνιάσει επιλογές και να αποφασίσει για την καλύτερη διαδρομή. Η στρατηγική, λέει, μπορεί «συχνά να γίνει πολύ τακτοποιημένη… πρέπει να την κάνεις χαοτική» για να επιτρέψεις να προκύψουν διαφορετικές επιλογές.

Περιγράφει τον τρίτο του πυλώνα ως «διαχείριση απόδοσης» — η οποία απορρέει από τη στρατηγική και αφορά τον τρόπο διαχείρισης της επιχείρησης, με πολύ σαφείς στόχους. Το τέταρτο είναι να κάνετε και τα τρία με «ρυθμό και ένταση» για να δείξετε ότι αποδίδετε.

«Αν δεν βάλεις γρήγορα σκορ, θα χάσεις κόσμο. Όταν συνεχίζεις να προσφέρεις, ξαφνικά όλο και περισσότεροι πιστεύουν», λέει».

Σήμερα, η εταιρεία παρακολουθεί 17 στρατηγικές πρωτοβουλίες. «Όλοι ξέρουν τι να κάνουν», λέει. Μία από τις πρωτοβουλίες είναι να βελτιωθεί ο χρόνος εν πτήση των μεγάλων κινητήρων της.

Ο θητεία του Εργκινμπιλγκίτς μέχρι τώρα δεν ήταν εύκολη. Αντιμετώπισε κριτική από μεγάλους πελάτες αεροπορικών εταιρειών – ιδίως την British Airways – σχετικά με την απόδοση και την αξιοπιστία ορισμένων κινητήρων. Ορισμένοι εμπειρογνώμονες του κλάδου έχουν επίσης επισημάνει τους πιθανούς κινδύνους της υπερβολικά αδίστακτης επαναδιαπραγμάτευσης συμβάσεων.

Ο Εργκινμπιλγκίτς λέει ότι «ποτέ» δεν θα περιέγραφε τον εαυτό του ως αδίστακτο. «Είμαι καλός χειριστής και είμαι στρατηγικός στοχαστής», απαντά. rolls-royce

Ποντάρωντας σε αεροσκάφη στενής ατράκτου

Τον περασμένο μήνα, έθεσε ακόμη πιο φιλόδοξους οικονομικούς στόχους και γνωρίζει πολύ καλά την μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζει. Η Boeing και η Airbus άρχισαν να εργάζονται για νέες εκδόσεις των πιο επιτυχημένων αεροσκαφών τους,  737 και A320 αντίστοιχα. Η Rolls-Royce δεν τροφοδοτεί κανένα από τα δύο – οι κινητήρες της τροφοδοτούν αποκλειστικά μεγαλύτερα αεριωθούμενα ευρείας ατράκτου.

Είναι μια τεράστια εμπορική ευκαιρία και η Rolls-Royce πιστεύει ότι διαθέτει τη σωστή τεχνολογία με τον νέο κινητήρα UltraFan, εξοικονομεί καύσιμα.

Ωστόσο, η κλίμακα της πρόκλησης είναι τέτοια που η εταιρεία είναι απίθανο να τα καταφέρει μόνη της και θα επιδιώξει μια εμπορική συνεργασία.

Ο Χαρς Τζαβέρι, επενδυτικός αναλυτής στην Orbis Investments, που κατέχει το 0,9% της εταιρείας, λέει ότι η εταιρεία έχει σημειώσει «εξαιρετική πρόοδο στον μετασχηματισμό της».

Ο Εργκινμπιλγκίτς είναι κατηγορηματικός ότι η ανανεωμένη Rolls-Royce θα αναπτυχθεί με ή χωρίς επιστροφή στην αγορά στενής ατράκτου. Στον τομέα της άμυνας, η εταιρεία συμμετέχει στο τριμερές πρόγραμμα υποβρυχίων Aukus μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου, των ΗΠΑ και της Αυστραλίας την στιγμή που οι στρατιωτικές δαπάνες αυξάνονται.

Μια αβεβαιότητα στον ορίζοντα είναι ο αντίκτυπος από τον εμπορικό πόλεμο του Ντόναλντ Τραμπ. Η Rolls-Royce αξιολογεί εάν μπορεί να αυξήσει την παραγωγή σε ορισμένες τοποθεσίες στην Αμερική ως τρόπος περιορισμού της ζημιάς από τυχόν δασμούς. Το Υπουργείο Άμυνας, η Boeing και η Lockheed Martin είναι μεταξύ των βασικών πελατών της στις ΗΠΑ. Η Rolls-Royce κατασκευάζει επίσης γεννήτριες ντίζελ που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ενέργειας για κέντρα δεδομένων στις ΗΠΑ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Διπλώματα ευρεσιτεχνίας: Ποιες εταιρείες υπέβαλαν τις περισσότερες αιτήσεις
Διεθνή |

Ποιες εταιρείες υπέβαλαν τις περισσότερες αιτήσεις για πατέντα ευρεσιτεχνίας - Πού πρωτοπορεί η Ελλάδα [έρευνα]

Στα διπλώματα ευρεσιτεχνίας, μία στις τέσσερις αιτήσεις περιλαμβάνει γυναίκα εφευρέτη, σημαντικά υψηλότερο ποσοστό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο