
Ξένοι αγοραστές τροφοδοτούν ακούσια τη ναυτική άνοδο της Κίνας δείχνει νέα μελέτη του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών – CSIS.
Οι συγγραφείς, Μάθιου Φουναιόλε, Μπράιαν Χαρτ και Άινταν Πάουερς-Ριγκς, διαπίστωσαν ότι «ένα δυσανάλογο μερίδιο της εμπορικής ναυπηγικής της Κίνας παράγεται σε ναυπηγεία που είναι στενά συνυφασμένα με την εκτεταμένη αμυντική βιομηχανική βάση της χώρας».
Λόγω των στενών δεσμών μεταξύ της εμπορικής ναυπηγικής της Κίνας, η οποία υποστηρίζεται σε μεγάλο βαθμό από ξένους αγοραστές, και της στρατιωτικής ναυπηγικής της, «ξένες εταιρείες διοχέτευσαν δισεκατομμύρια δολάρια εσόδων σε οντότητες που είναι κεντρικές για τον ναυτικό εκσυγχρονισμό της Κίνας», έγραψαν.
Στη νέα έκθεση CSIS, η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας χωρίζεται σε τέσσερα επίπεδα, με τα υψηλότερα να έχουν στενότερους δεσμούς με τη στρατιωτική κατασκευή. Ενώ τα ναυπηγεία βαθμίδας 1 και 2 αντιπροσωπεύουν μόλις το 15% των ενεργών ναυπηγείων στην Κίνα, παράγουν το 40% της εμπορικής παραγωγής τους ως προς την χωρητικότητα. Και πάνω από το 75% της παραγωγής σε αυτά τα ναυπηγεία πηγαίνει σε ξένους αγοραστές πέραν Κίνας ή Χονγκ Κονγκ.

Οι ξένοι στηρίζουν την ναυπηγική στη Κίνα
Επιπλέον, εξήγησαν οι συγγραφείς, «ξένες εταιρείες έχουν επίσης προσφέρει στους αμυντικούς εργολάβους της Κίνας βασική τεχνολογία ναυπηγικής διπλής χρήσης μέσω κοινών επιχειρήσεων, συμφωνιών αδειοδότησης και άμεσων αγορών» που βοήθησαν την Κίνα να ξεπεράσει τα τεχνολογικά εμπόδια.
Ακόμη και όταν η στρατιωτική και η εμπορική παραγωγή δεν συνδέονται, οι συνολικές ναυπηγικές δυνατότητες, οι τεχνικές, το προσωπικό και η υποδομή της Κίνας της δίνουν ένα πλεονέκτημα.
Η έκθεση ανέφερε επίσης ότι οι βιομηχανικές πολιτικές της Κίνας, επίσης, προκαλούν προβλήματα στις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους. Η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα χάνουν μερίδιο αγοράς και η επέκταση της Κίνας σε αγορές υψηλής αξίας, όπως τα κρουαζιερόπλοια, πλήττει τους ευρωπαίους ναυπηγούς.
Και αυτό έρχεται, σημειώνει η έκθεση CSIS, καθώς «οι βασικοί ναυπηγοί της Κίνας συνεχίζουν να επωφελούνται από την πρόσβαση στις χρηματοπιστωτικές αγορές των Ηνωμένων Πολιτειών και των συμμάχων τους».
Το χάσμα χωρητικότητας
Η βιομηχανία της Κίνας έχει πάνω από 230 φορές την παραγωγική ικανότητα των ΗΠΑ, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Γραφείου Ναυτικών Πληροφοριών, που αντιπροσωπεύει πάνω από το 50% της συνολικής παγκόσμιας ναυπηγικής ικανότητας. Η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία είναι δεύτερη και τρίτη, αντίστοιχα, μετά την Κίνα.
Μερικές από τις μεγαλύτερες ναυπηγικές δυνατότητες στην Κίνα προέρχονται από ναυπηγεία που διαχειρίζονται η China State Shipbuilding Corporation και οι θυγατρικές της.
Οι ερευνητές του CSIS σημειώνουν ότι «η εταιρεία κατασκεύασε περισσότερα εμπορικά πλοία όσον αφορά χωρητικότητα το 2024 από όσα έχει κατασκευάσει ολόκληρη η ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου».
Η τεράστια βιομηχανία της Κίνας, τα πολλά ναυπηγεία και οι επενδύσεις της επέτρεψαν να αναπτύξει ένα περιφερειακό πολεμικό ναυτικό σε ναυτική υπερδύναμη. Το Ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο, παρατάσσοντας πάνω από 370 μονάδες επιφανείας και υποβρύχια, σύμφωνα με την έκθεση του Πενταγώνου για τον στρατό της Κίνας που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο. Αυτό περιλαμβάνει περισσότερες από 140 κύριες μονάδες επιφανείας. Το κινεζικό μπορεί να αυξήσει αυτόν τον αριθμό σε περίπου 425 έως το τέλος της δεκαετίας.
Η ναυπηγική στις ΗΠΑ, από την άλλη πλευρά, έχει ατροφήσει, καθιστώντας την αναζωογόνηση της βιομηχανίας μια δύσκολη μάχη.
Οι ΗΠΑ κατασκευάζουν κορυφαία πολεμικά πλοία, από σύγχρονα, τεχνολογικά προηγμένα αεροπλανοφόρα μέχρι stealth υποβρύχια, αλλά συχνά παραδίδονται καθυστερημένα και υπερβαίνουν τον προϋπολογισμό. Το να σταθεί ξανά ο κλάδος στα πόδια του είναι προτεραιότητα, αλλά δεν θα συμβεί εν μία νυκτί.
Υπάρχει πολύ έδαφος να καλυφθεί από την αμερικανική ναυπηγική.
Αυτοί οι αριθμοί έχουν σημάνει συναγερμό στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ και στην κυβέρνηση Τραμπ.
Υπάρχουν ανησυχίες ότι οι ΗΠΑ δεν μπορούν να δημιουργήσουν τη ναυτική δύναμη που χρειάζονται για έναν πόλεμο και ότι δεν θα είναι σε θέση να επισκευάσουν ή να αντικαταστήσουν κατεστραμμένα σκάφη όπως μπορούσαν κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Τα ευρήματα του CSIS υπογραμμίζουν τη συνεχιζόμενη αύξηση της ικανότητας της Κίνας και τον αντίκτυπο που έχει στις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους.
Η έκθεση προσφέρει μερικές συστάσεις πολιτικής, συμπεριλαμβανομένης της διακοπής των οικονομικών και επιχειρηματικών δεσμών των ΗΠΑ με την CSSC, της αξιοποίησης της διπλωματίας για την ενθάρρυνση άλλων χωρών να περιορίσουν τους δεσμούς τους και της πραγματοποίησης επενδύσεων στη ναυπηγική ικανότητα των ΗΠΑ.
Τα σχέδια του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ να συνεχίσει να κατασκευάζει και να συντηρεί τον στόλο του θα έχουν υψηλό τίμημα — 40 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο έως το 2054, σύμφωνα με την αξιολόγηση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κογκρέσου των ΗΠΑ.
Αλλά αυτή τη στιγμή, το Γραφείο Λογοδοσίας της Κυβέρνησης των ΗΠΑ έχει καθορίσει ότι «κανένας από τους επτά ναυπηγούς που κατασκευάζουν πλοία της δύναμης μάχης του Ναυτικού δεν είναι επί του παρόντος έτοιμος να εκπληρώσει τους στόχους παράδοσης πλοίων του Ναυτικού».


Latest News

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»