Μειωμένος κατά 4,1% ήταν ο τζίρος στην εγχώρια αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών το 2024, ωστόσο για δεύτερη συνεχομένη χρονιά διατηρήθηκε πάνω από τα 3 δισ. ευρώ.

Με βάση τα στοιχεία της εταιρείας NIQ|GfK, τα οποία βρίσκονται στη διάθεσή του ΟΤ, οι πωλήσεις σε αξία στις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές (Tech & Durables) έκλεισαν πέρυσι στα 3,071 δισ. ευρώ από 3,203 δισ. ευρώ του 2023, ενώ σε επίπεδο τεμαχίων η πτώση ήταν οριακή, καθώς κινήθηκε στο -0,5%, περίπου στα 18,8 εκατ. συσκευές.

Γιατί υποχώρησαν οι πωλήσεις στις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές

«Η δράση «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή» επηρέασε την πορεία της αγοράς το 2024, ειδικά στο πρώτο εξάμηνο, με τον όλο αντίκτυπο να ‘εξασθενεί’ κατά την διάρκεια του τελευταίου τριμήνου», αναφέρει στον ΟΤ ο κύριος Νίκος Καμπάς, Industry Sales Manager της NIQ|GfK.

Δεδομένου ότι τα air conditions, τα ψυγεία και οι ψυγειοκαταψύκτες ήταν οι πρωταγωνιστές του κλάδου το 2022 και το 2023 εξαιτίας της χρήσης του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή» δεν είναι τυχαίο ότι το 2024 υπέστησαν τις μεγαλύτερες απώλειες.

Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις κλιματιστικών μειώθηκαν το 2024 κατά 22,5% παρά τον ανηλεή καύσωνα του περασμένου καλοκαιριού, ενώ η συνολική πτώση στην κατηγορία των μεγάλων λευκών συσκευών, που περιλαμβάνει –μεταξύ άλλων- τα ψυγεία και τους ψυγειοκαταψύκτες ήταν της τάξης του 15,8%.

Η μεγαλύτερη πτώση στους καταψύκτες

Πιο αναλυτικά, τη μεγαλύτερη πτώση κατέγραψαν οι ψυγειοκαταψύκτες, με τις πωλήσεις να υποχωρούν 45% σε σχέση με το 2023, ενώ ακολούθησαν τα ψυγεία με ετήσια μείωση πωλήσεων 37,7%.

Σε ό,τι αφορά τα κλιματιστικά, η πτώση στις πωλήσεις συγκριτικά με το 2023 ήταν 22,5%, όπως αναφέρθηκε, αν και σύμφωνα με τα στοιχεία της NIQ|GfK η συνεισφορά τους στον συνολικό τζίρο των 3,071 δισ. ευρώ στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών παρέμεινε υψηλή (12,2%).

Ας σημειωθεί ότι η κάμψη των πωλήσεων των λευκών συσκευών και των κλιματιστικών, που έχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και τζίρους, ήταν ο λόγος για τον οποίο η συνολική αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών γύρισε σε αρνητικό πρόσημο το 2024. Κι αυτό γιατί οι αυξήσεις που σημείωσαν οι υπόλοιπες 5 giga κατηγορίες συσκευών δεν κατάφεραν να καλύψουν τις απώλειες.

Πώς κατανεμήθηκε ο τζίρος των 3,071 δισ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της NIQ|GfK, τη μερίδα του λέοντος από τον τζίρο των 3,071 δισ. ευρώ το 2024 απέσπασαν τα είδη τηλεπικοινωνιών με ποσοστό 33,3%, ενώ ακολούθησαν οι λευκές συσκευές με 19,6% και τα κλιματιστικά με 12,2% παρά την πτώση τους συνολικά στο έτος.

Έπονται με ποσοστό 11,7% τα είδη πληροφορικής, με 11,5% τα consumer electronics (τηλεοράσεις κ.λπ.), με 11,2% οι μικροσυσκευές και με 0,5% τα φωτογραφικά είδη.

Στα πάνω τους τα smartphones

Προκειμένου η αγορά να μετριάσει την πτώση του τζίρου λόγω της λήξης του κυβερνητικού προγράμματος επιδότησης στράφηκε σε άλλους προϊοντικούς τομείς, όπως επισημαίνει ο κύριος Καμπάς.

Τα προϊόντα τηλεπικοινωνιών (smartphones) παρέμειναν ο πιο δυνατός πυλώνας της αγοράς το 2024 σημειώνοντας άνοδο κατά 5,4% με άλλους τομείς, όπως είναι τα είδη πληροφορικής (IT & Office Equipment), τα Consumer Electronics (με την κατηγορία της τηλεόρασης να αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος), και οι μικρές οικιακές συσκευές (Small Domestic Appliances), που επίσης παρουσίασαν θετική ανάπτυξη το 2024, να ακολουθούν. τηλέφωνα

Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις στα είδη πληροφορικής διαμορφώθηκαν στο +4,1%, των μαύρων συσκευών στο +2,3%, των φωτογραφικών ειδών στο +4,1% και των μικροσυσκευών στο +4,5%.

«Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ο τομέας του IT/OE (ηλεκτρονικοί υπολογιστές, εκτυπωτές, οθόνες και περιφερειακά) επανήλθε σε θετική ανάπτυξη το 2024, μετά από την πολύ καλή πορεία του κατά την διάρκεια της πανδημίας αλλά και της χρονιάς που ακολούθησε (2021)», τονίζει ο κύριος Καμπάς.

Οι premium αγορές και τα φθηνότερα προϊόντα

Παρ’ όλη την πτωτική εικόνα της αγοράς για το 2024, η αγορά των Tech & Durables παρέμεινε σε υψηλότερα επίπεδα από ότι ήταν το 2019 (σε αξίες) παρουσιάζοντας σταθερότητα στις premium αγορές των περισσότερων κατηγοριών.

Η αύξηση προς τις premium αγορές είναι ιδιαίτερα εμφανής σε κατηγορίες, όπως είναι τα smartphones (τεχνολογική ανάπτυξη και περισσότερα χαρακτηριστικά στις συσκευές), η τηλεόραση (τάση προς μεγαλύτερες ίντσες αλλά και καλύτερη απόδοση εικόνας) και τα hot beverage makers, δηλαδή καφετιέρες, μηχανές espresso, βραστήρες κ.ά. (ροπή προς τις full automatic συσκευές).

Βέβαια υπήρξε στροφή και προς τα φθηνότερα προϊόντα μιας και η ακρίβεια που επιμένει ειδικά στις υπηρεσίες και στο κόστος στέγασης έχουν επηρεάσει και τον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αλλάζοντας την καταναλωτική συμπεριφορά.

Από τα air fryers στις ηλεκτρικές βούρτσες

Το φαινόμενο των air fryers, ή αλλιώς φριτέζες αέρος, φαίνεται ότι έχει καταλαγιάσει, καθότι σταδιακά ωριμάζει η συγκεκριμένη υποκατηγορία λόγω της πώλησης μεγάλου αριθμού προϊόντων την προηγούμενη διετία. Το 2024 οι φριτέζες αέρος εμφάνισαν μείωση πωλήσεων 6,2% σε σχέση με το 2023.

Αντίθετα, οι συσκευές προσωπικής περιποίησης, όπως σεσουάρ, ξυριστικές και κουρευτικές μηχανές, ισιωτικά μαλλιών κ.ά., οι μηχανές καφέ, αλλά και οι συσκευές καθαρισμού και φροντίδας για το σπίτι, όπως ηλεκτρικές σκούπες, παρουσίασαν υψηλό growth trend στις πωλήσεις τους σε αξία συγκριτικά με έναν χρόνο πριν.

Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία ανάπτυξη σε τζίρο εμφάνισαν οι ηλεκτρικές βούρτσες μαλλιών με 54,7%, ενώ ακολούθησαν σε επίπεδο μικροσυσκευών οι ξυριστικές και κουρευτικές μηχανές με +15,7%. Στην 3η θέση βρέθηκαν οι μηχανές παρασκευής ζεστών ροφημάτων (+14,6%) ισοβαθμώντας σχεδόν με τις ηλεκτρικές σκούπες (+14,5%).

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις