
Μια Πέμπτη Φάλαγγα των καταναλωτών ίσως αποδειχθεί εν τέλει ο απειλητικότερος εχθρός για τον Ντόναλντ Τραμπ και το επιτελείο του. Ένας εχθρός «εσωτερικός», ο οποίος δημοσκοπικά εμφανίζεται πρόθυμος να σαμποτάρει ό,τι διασυνδέεται με το «σύστημα Τραμπ» και εξυπηρετεί τα οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα της σημερινής διακυβέρνησης των ΗΠΑ. Διότι, σύμφωνα με έρευνα, ένας στους πέντε Αμερικανούς δηλώνει πρόθυμος να γυρίσει την πλάτη του σε όλες τις επιχειρήσεις που ενστερνίζονται και υποστηρίζουν την ατζέντα του προέδρου.
Πρόκειται για μια ομάδα πίεσης ετερογενή και διασπαρμένη στην αμερικανική κοινωνία, η οποία βρίσκεται εν τη γενέσει της και είναι από δύσκολο έως αδύνατον να αντιμετωπιστεί δεδομένου ότι οργανώνεται μέσω κοινωνικών δικτύων και δεν έχει ένα συγκροτημένο μέτωπο για να εστιάσουν σ’ αυτό και να το πολεμήσουν οι συντεταγμένες και συγκριτικά πανίσχυρες κυβερνητικές δυνάμεις. Διότι συγκροτούν ένα σταθερό στόχο, όπως ας πούμε ο Καναδάς, το Μεξικό, η Κίνα ή η Ευρωπαϊκή Ένωση, για να επιβάλει δασμούς, κυρώσεις και αποκλεισμούς η Ουάσιγκτον.
Κλεφτοπόλεμος
Έρευνα που διενήργησε η Harris Poll για λογαριασμό της βρετανικής εφημερίδας «Guardian» αποκάλυψε ότι το 36% των Αμερικανών πολιτών φέρεται διατεθειμένο να μποϊκοτάρει (και το 20% ήδη το πράττει) τα προϊόντα εταιρειών όπως η Amazon, η Target, η Walmart ή η Tesla, καθώς τα μεγάλα αφεντικά και ιδρυτές τους έχουν συνταχθεί αναφανδόν υπέρ της διακυβέρνησης Τραμπ.
Κάποιοι εξ αυτών των επιχειρηματιών άλλωστε έχουν ενταχθεί στο επιτελείο των στενών, καθημερινών συνεργατών του αμερικανού προέδρου – χαρακτηριστικότερο παράδειγμα ο Ίλον Μασκ, του οποίου η εμβληματική αυτοκινητοβιομηχανία Tesla ήδη πληρώνει τα επίχειρα της πολιτικής του συστράτευσης.
«Επιχειρήσεις και καταναλωτές παίζουν ένα παιχνίδι του τρόμου, ένα chicken game. Οι πρώτες στοιχηματίζουν στην ποιότητα και τις ευκολίες των αγαθών και των υπηρεσιών που προσφέρουν και οι δεύτεροι χρησιμοποιούν το πορτοφόλι τους σαν όπλο», δήλωσε στην εφημερίδα η επικεφαλής στρατηγικής της Harris Poll, Λίμπι Ρόντνι.
Η δημοσκόπος κάνει λόγο για ένα chicken game, αναφερόμενη στο «παιχνίδι» κάποιων να οδηγούν τα αυτοκίνητά τους αντίθετα στην ίδια λωρίδα ποντάροντας ότι ο άλλος θα κιοτέψει και θα αλλάξει πορεία την τελευταία στιγμή για να αποφύγει τη μετωπική σύγκρουση.
Μάλλον όμως δεν πρόκειται για chicken game αλλά για τον απόλυτο κλεφτοπόλεμο. Διότι η ίδια η Λίμπι Ρόντνι διαπιστώνει ότι οι εταιρείες κάνουν λάθος υπολογισμό. «Όταν το 20% των
Αμερικανών αλλάζουν μόνιμα τις καταναλωτικές τους συνήθειες και σχεδόν το ένα τρίτο των μποϊκοτέρ λένε ότι θα αντέξουν επ’ αόριστον, ίσως οι εταιρείες δεν θα πρέπει να βασίζονται στην ποιότητα, στην ευκολία ή στην ανελαστικότητα των προϊόντων τους», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Πόσω μάλλον όταν οι μποϊκοτέρ βρίσκονται ηλικιακά, οικονομικά και κοινωνικά στις σημαντικότερες κατηγορίες καταναλωτών στις οποίες στοχεύουν τα επιτελεία των επιχειρήσεων.
Τα ευρήματα
Μποϊκοτάζ διοργανώνονται πλέον καθημερινά στις ΗΠΑ και έχουν γίνει πρωτοσέλιδες ειδήσεις τις τελευταίες εβδομάδες σε πολλές αμερικανικές εφημερίδες, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Guardian». Ασφαλώς η προθυμία των Αμερικανών να αλλάξουν τις καταναλωτικές συνήθειές τους για να τιμωρήσουν όσους συντάσσονται και πριμοδοτούν τις όχι και τόσο ορθολογικές πολιτικές του Τραμπ, διαφέρει ανάλογα με την πολιτική τοποθέτηση, την καταγωγή, το μορφωτικό επίπεδο και την ηλικία του καθενός.
Έτσι, σύμφωνα με την έρευνα της Harris Poll, το 53% όσων ανήκουν στη γενιά Ζ (οι γεννηθέντες από το 1997 έως το 2012) και το 46% των Μillennials (γεννηθέντες από το 1981 έως το 1996) δηλώνουν ότι συμμετέχουν ήδη σε μποϊκοταρίσματα προϊόντων. Πρόκειται βέβαια για τις πιο ενδιαφέρουσες για τις επιχειρήσεις ηλικίες καταναλωτών.
Αντίθετα, οι ανήκοντες στη γενιά Χ (1965-1980) δήλωσαν ότι συμμετέχουν σε μποϊκοτάζ σε ποσοστό 30%, ενώ οι Baby Boomers (1945-1964) συμμετέχουν μόνο σε ποσοστό 22% – όμως οι συνταξιούχοι ούτως ή άλλως είναι καταναλωτικώς αδιάφοροι για τη συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων.
Σε ό,τι αφορά τη φυλή και την καταγωγή, είναι εντυπωσιακό το εύρημα ότι οι μαύροι Αμερικανοί (σε ποσοστό 53%) και όσοι έχουν καταγωγή από τη Λατινική Αμερική (51%) δηλώνουν ότι μποϊκοτάρουν τα προϊόντα όσων στηρίζουν τον Τραμπ. Το αντίστοιχο ποσοστό των λευκών είναι 29%.
Παρατηρεί βέβαια εδώ ότι αν είναι συνειδητοποιημένοι καταναλωτικά οι μαύροι και οι «Hispanics», θα έπρεπε να ήταν συνειδητοποιημένοι και πολιτικά. Ως εκ τούτου θα συμμετείχαν στις εκλογές και θα απέτρεπαν την εκλογή του σημερινού προέδρου που υποστηρίζει τη «λευκή υπεροχή», πόσω μάλλον όταν είχε απέναντί του μια «μελαψή» αντίπαλο. Κάτι που βέβαια δεν συνέβη – αντίθετα, σε πολλές περιφέρειες πολλοί μαύροι και ισπανόφωνοι ψήφισαν τον θριαμβευτή των εκλογών του περασμένου Νοεμβρίου.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τα πολιτικά φρονήματα, οι συμμετέχοντες ή οι διατεθειμένοι να συμμετάσχουν σε μποϊκοτάζ δηλώνουν κατά 49% υποστηρικτές των Δημοκρατικών, κατά 29% των Ρεπουμπλικανών, ενώ κατά 32% δηλώνουν «ανεξάρτητοι», με τα αμερικανικά δεδομένα δηλαδή απολιτικοί που δεν μετέχουν στα κοινά και απέχουν βέβαια από τις εκλογές. Κι εδώ μοιάζει απίθανα υψηλό το ποσοστό εκείνων που φέρονται έτοιμοι να στρατευθούν σε ένα τόσο απαιτητικό σκοπό και να υποστούν τη δοκιμασία να αλλάξουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες.
Επίδειξη δύναμης
Από όσους Αμερικανούς δήλωσαν ότι μποϊκοτάρουν ή ότι θα μποϊκοτάρουν καταναλωτικά προϊόντα και υπηρεσίες, σε ποσοστό 53% δήλωσαν ότι το κάνουν για να δείξουν στις επιχειρήσεις ότι οι καταναλωτές έχουν δύναμη και επιρροή. Το 49% των ακτιβιστών δηλώνει ότι μποϊκοτάρει (ή ότι θα μποϊκοτάρει) για να εκφράσει τη δυσαρέσκειά του για τις κυβερνητικές πολιτικές.
Σε ποσοστό 46% επεσήμαναν επίσης ότι κινητοποιούνται επειδή οι εν λόγω επιχειρηματικοί όμιλοι εγκατέλειψαν τις πολιτικές τους για την προάσπιση της διαφορετικότητας, της δικαιοσύνης (με την έννοια της αμεροληψίας) και της συμπερίληψης (Diversity, Equity, Inclusion ή DEI).
«Είναι δύσκολο να διαπιστώσει κανείς τις απτές επιπτώσεις που έχουν τα μποϊκοτάζ στις εταιρείες και πόσα ακριβώς άτομα συμμετέχουν σε αυτά. Πολλοί καταναλωτές παρακινούνται από χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, άλλοι δήλωσαν ότι αποφάσισαν μόνοι τους να απομακρυνθούν από κάποιες εταιρείες», γράφει ο «Guardian».
Όπου φυσάει ο άνεμος
Οι μποϊκοτέρ που συμμετείχαν στην έρευνα της Harris Poll δήλωσαν ότι ενεργούν για να τιμωρήσουν εταιρείες που τις τελευταίες εβδομάδες ανακοίνωσαν μέτρα κατά των γυναικών ή/και κατά των μειονοτήτων. Ανέφεραν ως παράδειγμα την αλυσίδα πολυκαταστημάτων Target, η οποία ανακοίνωσε ότι έπαψε να προσλαμβάνει υπαλλήλους από «περιθωριοποιημένες ομάδες». Ανέφεραν και την κορυφαία στις ΗΠΑ αλυσίδα σούπερ μάρκετ Walmart, η οποία ανακοίνωσε ότι δεν θα δίνει πλέον προτεραιότητα σε εταιρείες προμηθευτών που ανήκουν σε γυναίκες ή σε μειονότητες.
«Οι εταιρείες από την πλευρά τους δηλώνουν ότι ανταποκρίνονται σε ένα μεταβαλλόμενο νομικό περιβάλλον γύρω από την DEI. Το τρίπτυχο ‘διαφορετικότητα-δικαιοσύνη-συμπερίληψη’ υπήρξε σημείο ανάφλεξης πολιτιστικών πολέμων εδώ και χρόνια στις Ηνωμένες Πολιτείες, με τους συντηρητικούς να υποστηρίζουν ότι προωθεί διακρίσεις εις βάρος ομάδων που ιστορικά αποτελούσαν την πλειοψηφία στη χώρα, όπως είναι οι λευκοί Αμερικανοί», εξηγεί η «Guardian».
Διαπιστώνει δηλαδή κανείς ότι δεν απειλούνται με μποϊκοτάζ οι επιχειρήσεις οι οποίες καθορίζουν τις πολιτικές τους και τις αποφάσεις τους με βάση την περιβόητη «εταιρική κοινωνική ευθύνη», αλλά μόνο όσες διοικούνται και λειτουργούν με βάση την αρχή «όπου φυσάει ο άνεμος».


Latest News

«Καρότο και μαστίγιο» Τραμπ σε Ρωσία - Οργισμένος με τον Πούτιν, απειλεί με νέες κυρώσεις στο πετρέλαιο
Ο Τραμπ είπε ότι ήταν «θυμωμένος» για τα πρόσφατα σχόλια του Πούτιν που προτείνει τρόπους εγκατάστασης νέας ηγεσίας στην Ουκρανία

Δασμοί Τραμπ: Το πλήγμα στο ΑΕΠ της ευρωζώνης – Οι εκτιμήσεις της S&P Global
Η Κομισιόν έχει αρχίσει να επεξεργάζεται ένα «δελτίο όρων» για μια πιθανή συμφωνία

Βουτιά στα κέρδη της Αυστραλίας από εξαγωγές πρώτων υλών και ενέργειας - Ο ρόλος του ασθενούς δολαρίου
Το σιδηρομετάλλευμα θα παραμείνει ο βασικός άξονας των εξαγωγών εμπορευμάτων για την Αυστραλία

Κίνα: Κεφάλαια 69 δισ. δολαρίων προς τέσσερις μεγάλες κρατικές τράπεζες
Το Πεκίνο θέλει να ενισχύσει περαιτέρω τα κεφάλαια των μεγάλων τραπεζών για να δώσουν περισσότερα δάνεια και να τονώσουν την οικονομία

Τι πιστεύουν οι ιδιοκτήτες Tesla στην Ευρώπη για τον Μασκ
Ρεπορτάζ του Guardian αποκάλυψε ότι στην πραγματικότητα οι ιδιοκτήτες Tesla στην Ευρώπη βιώνουν «έναν ηθικό πόνο, ένα δίλημμα και κάποιες φορές... ντροπή»

Οι πρώτες ρωγμές στην «ειδική σχέση» Ηνωμένου Βασιλείου - Αμερικής εξαιτίας των δασμών;
Ωστόσο, και μέχρι αυτή τη στιγμή, το Ηνωμένο Βασίλειο προσπαθεί να πετύχει την εξαίρεσή του, σύμφωνα με πηγές της Ντάουνιγκ Στριτ

Ο πόλεμος στην Ουκρανία συμβάλλει στην ανάπτυξη της βιομηχανικής ζώνης της Ρωσίας
Στη Ρωσία, οι λιανοπωλητές σπεύδουν να επεκταθούν στη βιομηχανική ζώνη της χώρας, που τροφοδοτείται από την πολεμική μηχανή

Αποφασίζομεν και διατάσσομεν... Οι γαλλικές εταιρείες, οι ΗΠΑ και το DEI
Οι ΗΠΑ θέλουν να επεκταθεί η ισχύς του εκτελεστικού διατάγματος κατά της διαφορετικότητας και εκτός της χώρας, διατάζοντας τις γαλλικές εταιρείες να συμμορφωθούν

Ισχύς εν τη ενώσει - Κίνα, Ιαπωνία, Ν. Κορέα κάνουν έκκληση για ελεύθερο εμπόριο
Οι δασμοί 25% των ΗΠΑ στις εισαγωγές αυτοκινήτων θα τεθούν σε ισχύ στις 12:01 π.μ. ώρα Ουάσινγκτον στις 3 Απριλίου - Η αντίδραση από Κίνα, Ιαπωνία, Ν. Κορέα

Poste: Γίνεται ο μεγαλύτερος επενδυτής παρόχου τηλεφωνίας
H Poste Italiane παίρνει τα ηνία της Telecom Italia, μέσω της εξαγοράς του 15% της Vivendi