Η Focus Economics, στις νέες της εκτιμήσεις για την ελληνική οικονομία για τον μήνα Μάρτιο (Consensus Forecasts – Greece, Απρίλιος 2025), αναφέρει ότι η μεγέθυνση του ΑΕΠ επιταχύνθηκε στο 0,9% σε τριμηνιαία βάση το τέταρτο τρίμηνο του 2024, έναντι 0,4% το τρίτο τρίμηνο, κυρίως λόγω της ανάκαμψης των δημόσιων δαπανών και των παγίων επενδύσεων. Παράλληλα, οι εξαγωγές κατέγραψαν ήπια άνοδο, ενώ η ιδιωτική κατανάλωση υποχώρησε. Για το πρώτο τρίμηνο του 2025, οι προβλέψεις της Focus Economics κάνουν λόγο για επιβράδυνση του ρυθμού μεγέθυνσης, αν και τα διαθέσιμα στοιχεία υποδεικνύουν ανοδικούς κινδύνους για την πρόβλεψη. Ο δείκτης οικονομικού κλίματος βελτιώθηκε σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο, ενώ οι εξαγωγές αγαθών και η βιομηχανική παραγωγή τον Ιανουάριο κινήθηκαν πάνω από τον μέσο όρο του προηγούμενου τριμήνου.

Παρακάτω ο Πίνακας 2 παρουσιάζει τις εκτιμήσεις διαφόρων οργανισμών, τραπεζών και οίκων αξιολόγησης για το ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας το 2025 και το 2026, όπως παρουσιάζονται από τη Focus Economics στις εκτιμήσεις της, του του Φεβρουαρίου και του Μαρτίου 2025.

Η αύξηση του ΑΕΠ το 2025 αναμένεται να κινηθεί σε επίπεδα παρόμοια με εκείνα του 2024, παραμένοντας πάνω από τον μέσο όρο της προηγούμενης δεκαετίας και τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Οι αναμενόμενες μειώσεις επιτοκίων από την ΕΚΤ εκτιμάται ότι θα ενισχύσουν τις πάγιες επενδύσεις, η σταθερότερη ζήτηση από την ΕΕ θα στηρίξει τις εξαγωγές, ενώ οι δημόσιες δαπάνες προβλέπεται να ανακάμψουν. Αντίθετα, η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να επιβραδυνθεί. Όπως φαίνεται στον Πίνακα 2 ο μέσος όρος των εκτιμήσεων των διαφόρων οίκων είναι για ένα ρυθμό μεγέθυνσης του ΑΕΠ της τάξης του 2,2% το 2025 και του 2,09% το 2026.

Αντίστοιχα, ο Πίνακας 3 παρουσιάζει τις εκτιμήσεις διαφόρων οργανισμών για το ύψος του πληθωρισμού στην ελληνική οικονομία το 2025 και το 2026, όπως παρουσιάζονται από τη Focus Economics στις εκτιμήσεις της, του Φεβρουαρίου και του Μαρτίου 2025.

Τον Φεβρουάριο, ο εναρμονισμένος πληθωρισμός υποχώρησε στο 3,0% από 3,1% τον Ιανουάριο, λόγω μείωσης των πληθωριστικών πιέσεων στους τομείς των μεταφορών και της αναψυχής. Ο πληθωρισμός αναμένεται να αποκλιμακωθεί κατά μέσο όρο τα επόμενα τρίμηνα, λόγω της πτώσης των τιμών του πετρελαίου. Ωστόσο, προβλέπεται να παραμείνει πάνω από τον στόχο του 2,0% της ΕΚΤ εντός του έτους, λόγω της έντασης στην αγορά εργασίας. Ανοδικό κίνδυνο για τις προοπτικές τιμών συνιστά η πιθανότητα αύξησης των τιμών των εμπορευμάτων σε περίπτωση επιδείνωσης της γεωπολιτικής κατάστασης στη Μέση Ανατολή. Όπως φαίνεται στον Πίνακα 3 ο μέσος όρος των εκτιμήσεων των διαφόρων οίκων αφορά σε μια εκτίμηση της τάξης του 2,51% για το 2025, αυξημένος κατά 0,06 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την προηγούμενη εκτίμηση, και στο 2,17% για το 2026.

Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης του Προγράμματος Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης (E-learning) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Βάση Δεδομένων για Οικονομικές Προβλέψεις  

Επιστημονικός Υπεύθυνος Π.Ε. Πετράκης (Καθηγητής), συνεργάτες Δρ. Π.Χ. Κωστής και Δρ. Κ.Η. Καυκά με ομάδα ερευνητών

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
ΟΠΑ: Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψε η Netcompany με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Academia |

Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψε η Netcompany με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το μνημόνιο υπέγραψε από τη Netcompany, o κ. Αλέξανδρος Μάνος, Διευθύνων Σύμβουλος Netcompany-Intrasoft, και από το ΟΠΑ, ο Πρύτανης και Καθηγητής στο Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Βασίλης Βασδέκης

ΕΤΕπ: Δάνειο 95 εκατ. ευρώ για φοιτητικές εστίες στο Πανεπιστήμιο Κρήτης
Academia |

ΕΤΕπ: Δάνειο 95 εκατ. ευρώ για φοιτητικές εστίες στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) συγχρηματοδοτεί με δάνειο ύψους €95 εκατ. την κατασκευή και λειτουργία φοιτητικών εστιών και νέων ακαδημαϊκών εγκαταστάσεων στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

PODCAST Economics & Business TALKS- Σέργιος Δημητριάδης | Η στρατηγική Μάρκετινγκ στα χρόνια των Social Media και του AI
Economics & Business Talks |

PODCAST Economics & Business TALKS | Η στρατηγική μάρκετινγκ στα χρόνια των Social Media και του AI

Σε αυτό το επεισόδιο υποδεχόμαστε τον καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου στο Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας κ. Σέργιο Δημητριάδη. Στη συζήτησή μας, συμμετέχει, και ο Γιώργος Γκριτζάλας συνιδρυτής διαφημιστικής εταιρείας και σύμβουλος στρατηγικής μάρκετινγκ. 

O πρύτανης του ΕΚΠΑ Γεράσιμος Σιάσος στο MEGA για την ιστορία και τις επιτυχίες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών |

O πρύτανης του ΕΚΠΑ Γεράσιμος Σιάσος στο MEGA για την ιστορία και τις επιτυχίες του Πανεπιστημίου Αθηνών

O Πρύτανης Γεράσιμος Σιάσος στη συνέντευξή του στην εκπομπή «Μεγάλη Εικόνα» στο MEGA και την δημοσιογράφο Νίκη Λυμπεράκη ανέδειξε την πορεία του πρώτου και μεγαλύτερου Πανεπιστημίου στη χώρα τους σχεδόν δύο αιώνες λειτουργίας του