
Να ανοίξει εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων στη Sremska Mitrovica ενδιαφέρεται η κινεζική JMEV με στόχευση προσιτά ηλεκτρικά μεσαίας κατηγορίας με τιμή περίπου 20.000 ευρώ.
Η JMEV επέλεξε τη Σερβία λόγω των ισχυρών οικονομικών της δεσμών τόσο με την Κίνα όσο και με την ΕΕ.
Η ΕΕ επέβαλε δασμούς έως και 35% στα κινεζικά EV το 2024, ενώ η συμφωνία ελεύθερου εμπορίου της Σερβίας με την Κίνα επιτρέπει το εμπόριο χωρίς δασμούς.
Ποια είναι η JMEV
Η εκπρόσωπος της JMEV στη Σερβία, Brankica Zjalic, επιβεβαίωσε ότι η κατασκευή του εργοστασίου θα ξεκινήσει το καλοκαίρι, με την παραγωγή να προγραμματίζεται να ξεκινήσει το επόμενο έτος και τα οχήματα να αναμένεται να κυκλοφορήσουν έως το 2026. Το εργοστάσιο στοχεύει να παράγει 3.000-5.000 οχήματα ετησίως, ανάλογα με τη ζήτηση από την ΕΕ και άλλες αγορές.
Η JMEV, που ιδρύθηκε το 2015, αποτελεί μέρος του Ομίλου Jiangling Motors και αναδιαρθρώθηκε το 2019 όταν η Renault απέκτησε το 50% των μετοχών. Η εταιρεία έχει πουλήσει πάνω από 100.000 EVs, με ένα μοντέλο με τιμή 36.000 € διαθέσιμο στη Σερβία.
H χώρα ήταν το 2024 μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στην Ευρώπη. Η βιομηχανική παραγωγή αυξήθηκε κατά 3,1%, με τον μεταποιητικό κλάδο να σημειώνει άνοδο 4,7%. Παρά τους κινδύνους από βασικούς εμπορικούς εταίρους της Ευρωζώνης, η βιομηχανική παραγωγή διατήρησε μια μακροπρόθεσμη ανοδική τάση, ενώ οι εναλλακτικές αγορές της Κίνας και της Τουρκίας φαίνεται να αντιστάθμισαν την αδύναμη ζήτηση της ΕΕ.
Άμεσες ξένες επενδύσεις
Οι εισροές άμεσων ξένων επενδύσεων (ΑΞΕ) της Σερβίας ήταν σημαντικές τα τελευταία χρόνια, με ρεκόρ ύψους 25 δισ. ευρώ μεταξύ 2017 και 2023. Το 2024, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία, ανήλθαν σε 5,1 δισ. ευρώ. Ωστόσο, αναλυτές τονίζουν ότι το καθαρό αποτέλεσμα αυτών των επενδύσεων «πλησιάζει το μηδέν», καθώς παρατηρούνται ολοένα και μεγαλύτερες εκροές, καθώς και ότι αυτές οι επενδύσεις δεν μπορούν να συνεχίσουν να αντισταθμίζουν το έλλειμμα του ισοζυγίου πληρωμών της Σερβίας, ειδικά όσο αρχίζουν να μειώνονται.
Σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο η αποεπένδυση για το 2024 υπολογίζεται σε 4,3 δισ. ευρώ .Επιπλέον, το επίκεντρο των πιο πρόσφατων ΑΞΕ ήταν σε παραδοσιακούς τομείς όπως οι εξορύξεις, η γεωργία και η παραγωγή τροφίμων, και όχι σε βιομηχανίες υψηλής αξίας.
Όπως αναφέρουν, η επιβράδυνση των ΑΞΕ αποδίδεται εν μέρει σε ένα ξεπερασμένο μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης που εφαρμόζεται, ενώ η Σερβία χρειάζεται νέους τύπους επενδύσεων, ιδιαίτερα σε τομείς με μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία. Επιπλέον, η αυξανόμενη εκροή μερισμάτων και κεφαλαίων, καθώς και το αυξανόμενο κόστος εργασίας, αναμένεται να επιδεινώσουν την κατάσταση.
Τα επόμενα χρόνια, η χώρα ενδέχεται να αντιμετωπίσει αρνητικές καθαρές ΑΞΕ, οι οποίες θα επιβαρύνουν περαιτέρω το ισοζύγιο πληρωμών της, απαιτώντας νέο δανεισμό για την κάλυψη του ελλείμματος.
Σημειώνεται ότι στα μέσα Φεβρουαρίου η γερμανική Draexlmaier (εξαρτήματα αυτοκινήτων) και η Benetton (ενδύματα) ανακοίνωσαν ότι θα κλείσουν μεταξύ άλλων τα εργοστάσια τους στη Σερβία λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στη διεθνή αγορά, ενώ επίσης ανακοινώθηκε ότι η Johnson Electric (ηλεκτρομηχανικά προϊόντα) και η Yura (καλώδια) επιδιώκουν την μείωση του προσωπικού που απασχολούν στη Σερβία μέσω οικειοθελών αποχωρήσεων.


Latest News

Η Ιταλία δεν θα χρησιμοποιήσει τη ρήτρα διαφυγής, λέει ο υπουργός Οικονομίας
Ο υπουργός Οικονομίας της Ιταλίας δηλωσε ότι θα ήταν καλύτερα να περιμένουν το τέλος της συνόδου του ΝΑΤΟ τον Ιούνιο πριν λάβουν οποιαδήποτε απόφαση

Οι τρεις στρατηγικές των ευρωπαϊκών εταιρειών για να αντιμετωπίσουν τους δασμούς Τραμπ
Οι περισσότερες εταιρείες από την Ευρώπη επιλέγουν μεταξύ τριών στρατηγικών για να αντιμετωπίσουν την «καταιγίδα» δασμών Τραμπ

Οι δασμοί θα μειώσουν τις πωλήσεις αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, λένε αναλυτές
Η Goldman Sachs υποθέτει ότι οι καθαρές τιμές των νέων οχημάτων στις ΗΠΑ θα αυξηθούν κατά περίπου 2.000 έως 4.000 δολάρια στο επόμενο χρονικό διάστημα

Ο Τραμπ εξαιρεί τηλέφωνα, υπολογιστές και τσιπ από τους νέους δασμούς
Η νέα δασμολογική οδηγία περιλαμβάνει επίσης εξαιρέσεις για άλλες ηλεκτρονικές συσκευές και εξαρτήματα από τους δασμούς του Τραμπ

Ποιος σκότωσε την παγκοσμιοποίηση; – Οι δασμοί Τραμπ και τα πυρά κατά πάντων
Μέσα στο χάος, έχει προκληθεί σημαντική μακροπρόθεσμη ζημιά όχι μόνο στην πολιτική αξιοπιστία του Τραμπ, αλλά και στην ανθεκτικότητα της παγκοσμιοποίησης

Ταϊβάν και ΗΠΑ σε συνομιλίες για τους δασμούς
Η Ταϊβάν, όπου εδρεύει ο μεγαλύτερος κατασκευαστής τσιπ με σύμβαση στον κόσμο, η TSMC , επιδιώκει εδώ και καιρό μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με τις Ηνωμένες Πολιτείες

Συμφωνία Αργεντινής - ΔΝΤ για νέο πακέτο στήριξης 20 δισ. δολ.
Η συμφωνία της Αργεντινής με το ΔΝΤ ακολουθεί αυτή με την Παγκόσμια Τραπεζα που θα προσφέρει 12 δισ. δολ.

«Καμπανάκι» από έρευνα της ΕΚΤ - Ο εμπορικός πόλεμος έρχεται αλλά η καταναλωτική εμπιστοσύνη φεύγει
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ευρωζώνη επιδεινώνεται όσο αυξάνονται οι φόβοι των γεωπολιτικών εντάσεων, δείχνει νέα έρευνα της ΕΚΤ. Πιο ανήσυχοι όλων οι Έλληνες.

Στα... «βαθιά νερά» αναζητεί ο Τραμπ την απάντηση στην Κίνα
Οι ΗΠΑ συντάσσουν εντολή για τη συλλογή «όζων» από τον βυθό του Ειρηνικού για ορυκτά που χρησιμοποιούνται στις αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών

OT Delphi Economic Forum X-Qubad Talabani: Το Ιρακινό Κουρδιστάν είναι ασφαλές και ανοιχτό σε επενδύσεις – Οι σχέσεις με την Ελλάδα
ο Αναπληρωτής Πρωθυπουργός της Περιφέρειας του Ιρακινού Κουρδιστάν, Qubad Talabani, μιλώντας στο OT Delphi Economic Forum X, είπε ότι «έχουμε πολλά να μάθουμε από την Ελλάδα»