
Ο πρόεδρος Τραμπ υπέγραψε εκτελεστικό διάταγμα την Τετάρτη με στόχο την αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυτιλιακής βιομηχανίας και την αντιμετώπιση της αυξανόμενης κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών.
Η εντολή δίνει στον Σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειας Μάικ Βαλτς και στους επικεφαλής των κυβερνητικών υπηρεσιών έως και επτά μήνες για να καταρτίσουν σχέδια για την αναζωογόνηση της εγχώριας ναυπηγικής και του εργατικού δυναμικού της ναυτιλίας. Και τα δύο είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική ευημερία και την εθνική ασφάλεια, αναφέρει η εντολή.
«Θα ξοδέψουμε πολλά χρήματα για τη ναυπηγική», είπε ο Τραμπ λίγες στιγμές πριν υπογράψει το διάταγμα σε βίντεο που μεταδόθηκε στο C-Span. «Παλιά φτιάχναμε ένα πλοίο την ημέρα, και τώρα δεν κάνουμε πλοίο το χρόνο πρακτικά».
Το διάταγμα θέτει ένα πλαίσιο για το πώς η κυβέρνηση σχεδιάζει να ανοικοδομήσει τη ναυτική βιομηχανική βάση της Αμερικής ως αντίβαρο στην κυριαρχία της Κίνας στη ναυπηγική, την κατασκευή γερανών λιμανιών και τον ταχέως αναπτυσσόμενο στόλο εμπορικών πλοίων.
Στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας λένε ότι η παραγγελία επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τον Βαλτς. Ως μέλος του Κογκρέσου πέρυσι, ο Μαλτς υποστήριξε τη δικομματική νομοθεσία – τον Νόμο για τη Ναυπηγική και Λιμενική Υποδομή για Ευημερία και Ασφάλεια για την Αμερική – για να ενισχύσει την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και να επεκτείνει τον εμπορικό στόλο υπό σημαία ΗΠΑ.

Σπάνια σύμπνοια Δημοκρατικών και Ρεπουμπλικάνων
Η προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η ναυτιλιακή άνοδος της Κίνας είναι μια σπάνια περίπτωση ευθυγράμμισης των Δημοκρατικών και των Ρεπουμπλικανών, δήλωσε ο στην Wall Street Journal ο Ουίλιαμ Χέναγκαν, πρώην αξιωματούχος της κυβέρνησης Μπάιντεν και τώρα ερευνητής στο Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων.
Η Κίνα παράγει περισσότερα πλοία από οποιαδήποτε άλλη χώρα. Τα ναυπηγεία της αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 29% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εν πλω και το 70% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, βάσει χωρητικότητας, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Linerlytica.
Ο Χέναγκαν είπε ότι μέσα σε μια δεκαετία το θαλάσσιο εμπόριο θα μπορούσε να είναι αδύνατο χωρίς στοιχεία που κατασκευάζονται ή ανήκουν στην Κίνα. Αυτό θα παρείχε στην Κίνα την ίδια γεωπολιτική μόχλευση που απολαμβάνει η Αμερική λόγω του ρόλου του δολαρίου ΗΠΑ στα διεθνή οικονομικά και της ικανότητας της Ουάσιγκτον να επιβάλλει οικονομικές κυρώσεις.
«Εάν η Κίνα αναπτύξει την ανάλογη ικανότητα να ασκεί επιρροή στο θαλάσσιο εμπόριο», είπε ο Χέναγκαν, «η ισορροπία της γεωπολιτικής ισχύος θα μπορούσε να αλλάξει για μια γενιά».
Ο Τραμπ διατάζει, αλλά το Κογκρέσο εγκρίνει
Ο Χέναγκαν είπε ότι η εντολή θέτει σε κίνηση πολλά από τα μέρη του νόμου περί πλοίων για την Αμερική του περασμένου έτους που μπορούν να εφαρμοστούν από τον Λευκό Οίκο. Ωστόσο, θα απαιτηθεί η έγκριση του Κογκρέσου για τα κατάλληλα κεφάλαια, όπως για ένα προτεινόμενο Ταμείο Ναυτιλιακής Ασφάλειας για τη συγκέντρωση χρημάτων για τη ναυπηγική και άλλους ναυτιλιακούς τομείς.
Ο δημοκρατικός γερουσιαστής Μαρκ Κέλι, συν-χορηγός του αρχικού νόμου Ships for America, και ο ρεπουμπλικανός γερουσιαστής Τοντ Γιανγκ, καθώς και δύο μέλη της Βουλής, δήλωσαν ότι θα επαναφέρουν το νομοσχέδιο τις επόμενες εβδομάδες για να παράσχουν τις απαραίτητες εξουσιοδοτήσεις του Κογκρέσου για τους ναυτιλιακούς τομείς.
Η διάταξη αναφέρεται επίσης σε πρόταση προς τον εμπορικό αντιπρόσωπο των ΗΠΑ (USTR ) για επιβολή υψηλών τελών σε πλοία κινεζικής ναυπήγησης ή με κινεζική σημαία που καταπλέουν σε λιμάνια των ΗΠΑ. Η εντολή καθοδηγεί τον USTR να εξετάσει επίσης το ενδεχόμενο επιβολής τελών σε γερανούς που κατασκευάζονται από την Κίνα και σε άλλο εξοπλισμό διακίνησης φορτίου.
Εκατοντάδες εταιρείες και εμπορικοί όμιλοι υπέβαλαν γραπτά σχόλια στο Γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ και δεκάδες εμφανίστηκαν να καταθέσουν τον Μάρτιο σε μια διήμερη ακρόαση, ως επί το πλείστον για να αντιταχθούν στα τέλη πλοίων.
Ο Εμπορικός Αντιπρόσωπος των ΗΠΑ Τζέιμισον Γκριρ είπε στην Επιτροπή Οικονομικών της Γερουσίας αυτή την εβδομάδα ότι η κυβέρνηση αναθεωρεί το σχέδιο λόγω των δημόσιων σχολίων.


Latest News

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες