
Μπορεί ο Τραμπ να διακηρύσσει ότι οι δασμοί θα δώσουν νέα ζωή στην αμερικανική βιομηχανία, προσδοκώντας σε κέρδη από τις απώλειες που θα έχει η Κίνα, δεν φαίνεται όμως ότι θα επαληθευτεί, όπως προκύπτει από έρευνα του CNBC σε επιχειρηματίες από πολλούς κλάδους.
Οι περισσότερες εταιρείες που ανταποκρίθηκαν στην έρευνα λένε ότι η επαναφορά των αλυσίδων εφοδιασμού θα μπορούσε να διπλασιάσει το κόστος τους και ότι αντί για αυτό θα προτιμήσουν να αναζητήσουν χώρες με χαμηλούς δασμούς.
Περισσότεροι από τους μισούς από τους ερωτηθέντες (57%) δήλωσαν ότι το κόστος είναι ο κύριος λόγος για να δηλώσουν ότι δεν θα αναζωογονήσουν την παραγωγή οι δασμοί.
Δεν είναι πρωτεύον κριτήριο οι φόροι
Το 21% είπε ότι ο κύριος λόγος είναι η πρόκληση να βρουν εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Η κυβέρνηση Τραμπ έχει υποσχεθεί φορολογικές περικοπές για εταιρείες που επαναφέρουν την παραγωγή, αλλά από την έρευνα προέκυψε ότι οι φόροι δεν είναι πολύ ψηλά στια κριτήρια των επιχειρηματιών για τη λήψη αποφάσεων. Μόλις το 14% αξιολογεί τους φόρους σημαντικούς.
Με εξαίρεση τις πρόσφατες ανακοινώσεις της Nvidia για εργοστάσιο υπερυπολογιστών στις ΗΠΑ και της Apple ότι θα επενδύσει 500 δισεκατομμύρια δολάρια στη χώρα, οι περισσότερες εταιρείες αναφέρουν το κόστος ως απαγορευτικό. Και, μπορεί η κυβέρνηση Τραμπ να ανέβαλε την επιβολή δασμών σε συγκεκριμένα προϊόντα τεχνολογίας, αλλά την ίδια στιγμή εξετάζει πώς θα τους επιβάλει στο -όχι πολύ μακρινό- μέλλον.
Υπερδιπλασιασμός κόστους – Προτιμούν τη μετεγκατάσταση
Συνολικά, η πλειονότητα των ερωτηθέντων εκτίμησε ότι το τίμημα της κατασκευής μιας νέας εγχώριας αλυσίδας εφοδιασμού θα ήταν τουλάχιστον διπλάσιο από το τρέχον κόστος (18%) ή πιθανότατα υπερδιπλάσιο (47%).
Αντί να μεταφερθούν οι αλυσίδες εφοδιασμού πίσω στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 61% είπε, θα ήταν πιο οικονομικό να μετεγκατασταθούν οι αλυσίδες εφοδιασμού σε χώρες με χαμηλότερους δασμούς.
Εκτός από τους δασμούς, η ζήτηση των καταναλωτών και οι τιμές των πρώτων υλών, καθώς και η «αδυναμία της σημερινής κυβέρνησης να παράσχει μια συνεπή στρατηγική», αναφέρθηκαν ως βασικές ανησυχίες της αλυσίδας εφοδιασμού.
Ο Τραμπ εκφοβίζει την εταιρική Αμερική
Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (61%) που απάντησαν σε ερώτηση σχετικά με το εάν αισθάνονται ότι η κυβέρνηση Τραμπ «εκφοβίζει την εταιρική Αμερική» απάντησε θετικά.
Συνολικά 380 ερωτηθέντες από εταιρείες της εφοδιαστικής αλυσίδας και επιχειρηματικούς οργανισμούς συμπεριλήφθηκαν στην έρευνα, που διεξήχθη από τις 14 έως τις 18 Απριλίου, με 120 ερωτηθέντες να απαντούν σε κάθε ερώτηση.
Η έρευνα στάλθηκε σε μέλη του Εμπορικού Επιμελητηρίου των ΗΠΑ, της Εθνικής Ένωσης Κατασκευαστών, της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικής, της Αμερικανικής Ένωσης Ένδυσης και Υποδημάτων, των Διανομέων και των Λιανοπωλητών Υποδημάτων της Αμερικής, του Συμβουλίου Επαγγελματιών Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας, της OL ΗΠΑ, της SEKO Logistics και της ITS Logistics.
Μεταξύ των ερωτηθέντων που έδειξαν ενδιαφέρον για την επανίδρυση μιας αλυσίδας εφοδιασμού στις ΗΠΑ, το 41% είπε ότι θα χρειαζόταν τουλάχιστον τρία έως πέντε χρόνια και το 33% είπε ότι θα χρειαζόταν περισσότερο από πέντε χρόνια.
Αυτοματισμός και απολύσεις
Εάν η μεταποίηση επιστρέψει στις ΗΠΑ, ο αυτοματισμός θα είναι ένα σημαντικό στοιχείο του οικονομικού μοντέλου, με το 81% των ερωτηθέντων να λέει ότι θα το χρησιμοποιούσε περισσότερο από ό,τι την ανθρώπινη εργασία.
«Η αγορά εργασίας των ΗΠΑ προκαλεί ανησυχία όταν εξετάζεται το ενδεχόμενο επιστροφής της παραγωγής στη χώρα», δήλωσε ο Mark Baxa, Διευθύνων Σύμβουλος του εμπορικού ομίλου εφοδιαστικής αλυσίδας CSCMP.
Υπό τις παρούσες συνθήκες, οι απολύσεις αποτελούν άμεση ανησυχία, με τους ερωτηθέντες να μοιράζονται ανάμεσα στον σχεδιασμό μείωσης του αριθμού των εργαζομένων (47%) και εκείνων που λένε ότι δεν έχουν τρέχοντα σχέδια απολύσεων (53%).
Ακυρώσεις παραγγελιών και ανατιμήσεις
Αυτήν τη στιγμή, η πιο διαδεδομένη αντίδραση στους δασμούς Τραμπ είναι η ακύρωση παραγγελιών, σύμφωνα με το 89% των ερωτηθέντων, και η προσδοκία ότι οι καταναλωτές θα υποχωρήσουν στις δαπάνες.
Για τα προϊόντα, δε, που εισάγονται με τους νέους δασμολογικούς συντελεστές, το 61% όσων συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσε ότι θα αυξήσει τις τιμές.
«Ο άμεσος αντίκτυπος είναι οι ακυρώσεις παραγγελιών και ο κίνδυνος απόσυρσης των καταναλωτικών δαπανών είναι αξιοσημείωτος», είπε ο Baxa.
Οι ερωτηθέντες στην έρευνα αναμένουν ότι τα προϊόντα που επλήγησαν περισσότερο ως αποτέλεσμα της μείωσης των καταναλωτικών δαπανών είναι τα διακριτικά προϊόντα (44%), τα έπιπλα (19%) και τα είδη πολυτελείας (19%).
«Μέχρι τώρα, έχουμε δει ένα μεγάλο ποσοστό ακύρωσης για φορτία που προέρχονται από την Κίνα, αλλά βλέπουμε αυξημένους όγκους και εμπρόσθια φόρτωση από άλλες χώρες της Ασίας που είχαν παύση των αμοιβαίων δασμών για 90 ημέρες», δήλωσε ο Paul Brashier, αντιπρόεδρος της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού της ITS Logistics.
Προειδοποίηση για ύφεση από την εφοδιαστική αλυσίδα
Το 63% των ερωτηθέντων προειδοποιεί για μια ύφεση που θα επηρεάσει την οικονομία των ΗΠΑ φέτος ως αποτέλεσμα της δασμολογικής πολιτικής του Τραμπ, με περίπου τους μισούς (51%) να αναμένουν ότι η μείωση της κατανάλωσης θα χτυπήσει το δεύτερο τρίμηνο.
«Οι αλυσίδες εφοδιασμού που υποστηρίζουν εκατομμύρια θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ, τροφοδοτούν κατασκευαστές στις ΗΠΑ και παρέχουν προσιτές επιλογές για τους καταναλωτές των ΗΠΑ, αντιμετωπίζουν τώρα πρώιμα σημάδια ζημιάς λόγω αυτών των καταστροφικών δασμών», δήλωσε ο Steve Lamar, Διευθύνων Σύμβουλος της American Apparel & Footwear Association. «Οι υψηλότερες τιμές, οι απώλειες θέσεων εργασίας, οι ελλείψεις προϊόντων και οι χρεοκοπίες θα είναι μόνο μερικές από τις αντιξοότητες που θα αντιμετωπίσει η οικονομία των ΗΠΑ, ενώ ο πρόεδρος ακολουθεί αυτήν την κακοπροαίρετη δασμολογική πολιτική».
Πολλαπλές έρευνες που παίρνουν τον παλμό των CEO δείχνουν ευρέως διαδεδομένες προσδοκίες ότι μια ύφεση μπορεί να έχει ήδη ξεκινήσει ή πρόκειται να έρθει σύντομα.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BlackRock, Λάρι Φινκ, δήλωσε ότι με βάση τις συνομιλίες που είχε με CEOs σε όλη την οικονομία, οι ΗΠΑ είτε βρίσκονται πολύ κοντά είτε βρίσκονται ήδη σε ύφεση.
Μικρότερες επιχειρήσεις και νεοφυείς επιχειρήσεις λένε ότι οι δασμοί θα είναι καταστροφικοί και θέτουν σε κίνδυνο τις θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ.


Latest News

Η Harley-Davidson, μόνη, ψάχνει νέο... CEO
Γιατί ο Γιόχεν Ζάιτς σχεδιάζει να αποσυρθεί μετά από πέντε χρόνια στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Harley-Davidson

Πρώην αρχικατάσκοπος της CIA σε ρόλο κλειδί στην KKR
Η επενδυτική - διαχειριστές χρημάτων KKR προσέλαβε στο Ντέιβιντ Πετρέους για να επιβλέψει τομέα Από τον οποίο προσδοκά τεράστια ανάπτυξη
![F-35: Το ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/f-35-1-600x400.jpg)
Οι παραγγελίες του F-35 - Ενα ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]
Η συνολική παραγγελία της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας για τα αεροσκάφη F-35 προς την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, φτάνει τις 1.763 μονάδες

Η «βαριοπούλα» των δασμών συντρίβει την παγκόσμια τάξη πραγμάτων - Τι λέει η ING
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες ο κόσμος βιώνει μια βόλτα με το τρενάκι του τρόμου, σημειώνουν οι αναλυτές της ING

Οργισμένοι επενδυτές της Stellantis για πληρωμή μαμούθ στον πρώην CEO
Ο πρώην CEO της Stellantis θα λάβει υπέρογκη αμοιβή την στιγμή που οι επενδυτές τον θεωρούν υπεύθυνο για σειρά αποτυχιών και μείωση κερδοφορίας

Το Netflix στοχεύει σε κεφαλαιοποίηση $1 τρισεκατομμυρίου
Το Netflix μοιράζεται στόχους οικονομικών επιδόσεων με το προσωπικό τονίζοντας την κυριαρχία της

Γιατί συρρικνώνονται τα σπίτια των Αμερικανών
Το αμερικανικό όνειρο της ιδιοκτησίας σπιτιού μειώνεται λόγω κρίσης οικονομικής προσιτότητας στις ΗΠΑ

Προειδοποίηση Ντίμον για τον εμπορικό πόλεμο - «Οι ΗΠΑ μπορεί να χάσουν την ηγετική τους θέση»
Ο Ντίμον εκτίμησε ότι ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να βλάψει την φερεγγυότητα των ΗΠΑ και κάλεσε σε προσέγγιση ΗΠΑ-Πεκίνου

Οι δασμοί θα φέρουν χάος στις παραδόσεις αεροσκαφών λέει ο CEO της Ryanair
Αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροπλάνων ετοιμάζονται να παλέψουν για το ποιος πληρώνει για τους δασμούς

Καμπανάκι Scope προς ΗΠΑ - Πότε θα υποβαθμιστεί η πιστοληπτική ικανότητά της
Η Scope είναι η πρώτη εταιρεία αξιολόγησης που απευθύνει μια τόσο αυστηρή προειδοποίηση για πιθανή υποβάθμιση των ΗΠΑ