
Μπροστά σε μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην ιστορία τους βρίσκονται οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω των απειλών του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλλει δασμούς έως 25% στις εισαγωγές τους στη χώρα.
Οι συνομιλίες μεταξύ Βρυξελλών και Ουάσιγκτον θεωρείται ότι έχουν ήδη ξεκινήσει για να αποφευχθούν τα χειρότερα και μένει τώρα να φανεί εάν θα υπάρξει κάποια συμφωνία –και με τι παραχωρήσεις από τη μια και την άλλη πλευρά.
Τα στοιχεία που δίνει η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) είναι αποκαλυπτικά για το μέγεθος του στοιχήματος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης:
Οι ΗΠΑ είναι σήμερα η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για καινούργια αυτοκίνητα της ΕΕ μετά από τη Βρετανία.
Με βάση τη συνολική αξία, οι ΗΠΑ αναλογούσαν στο 22% των συνολικών εξαγωγών νέων αυτοκινήτων χωρών της ΕΕ για το 2024.
Πάνω από 757.000 νέα οχήματα εξήχθησαν πέρσι από την ΕΕ προς τις ΗΠΑ, με αξίας που υπολογίζεται σε 38,9 δις ευρώ.
Οι εισαγωγές αυτοκινήτων στην ΕΕ από τις ΗΠΑ το 2024 ανήλθαν σε περίπου 169.000 οχήματα αξίας 7,8 δις ευρώ. Η συντριπτική πλειοψηφία ήταν επιβατικά οχήματα, ενώ πολύ λιγότερα ήταν τα επαγγελματικά.
Εταιρείες όπως η Stellantis, η Volkswagen, η BMW και η Mercedes-Benz λειτουργούν εγκαταστάσεις παραγωγής στο Μεξικό
Διπλή πρόκληση
Ήδη από τις αρχές του έτους, η Scope Ratings είχε προειδοποιήσει για τη διπλή πρόκληση, όπως τη χαρακτήρισε, που αποτελούν οι δασμοί του Τραμπ για τις ευρωπαϊκές εταιρείες.
Από τη μια οι δασμοί στις εισαγωγές των ΗΠΑ από την Ευρώπη απειλούν απευθείας τις εταιρείες της ΕΕ. Από την άλλη ακόμη και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες με εργοστάσια στην αμερικανική ήπειρο, τον Καναδά και το Μεξικό, απειλούνται από αμερικανικούς δασμούς και στις χώρες αυτές.
Οι προκλήσεις για ευρωπαϊκές εταιρείες
Εταιρείες όπως η Stellantis, η Volkswagen, η BMW και η Mercedes-Benz λειτουργούν εγκαταστάσεις παραγωγής στο Μεξικό, ενώ η Stellantis κατασκευάζει επίσης στον Καναδά λόγω του χαμηλότερου κόστους εργασίας και της εγγύτητας με την αγορά των ΗΠΑ.
Η Stellantis που ελέγχει μεταξύ άλλων τα εμπορικά σήματα Chrysler, Jeep και RAM, αναμένεται να αντιμετωπίσει τη μεγαλύτερη πρόκληση λόγω της υψηλής έκθεσής της στην αγορά των ΗΠΑ, η οποία αντιπροσώπευε περίπου το 46% των πωλήσεων το 2023 -και της σημαντικής εξάρτησής της από την παραγωγή στον Καναδά και το Μεξικό, σημειώνεται.
Τόσο η BMW όσο και η Mercedes είναι επίσης σημαντικά εκτεθειμένες στην αγορά των ΗΠΑ, η οποία αντιπροσώπευε το 20% και το 26% των εσόδων τους το 2023
Η Volkswagen
Με το 21% των πωλήσεών της στην αγορά των ΗΠΑ, η έκθεση της Volkswagen στην αγορά των ΗΠΑ είναι συγκρίσιμη με αυτή της BMW και της Mercedes, αναφέρεται.
Η Scope θεωρεί ότι η Volkswagen ως κατασκευαστής αυτοκινήτων και φορτηγών είναι πιθανό να επηρεαστεί περισσότερο από δασμούς στον Καναδά και το Μεξικό και από μια αύξηση των δασμών στις εισαγωγές στις ΗΠΑ από Ευρώπη.
Σημαντικό μέρος των πωλήσεών της στις ΗΠΑ προέρχεται από το Μεξικό. Όμως μάρκες όπως οι Porsche, εισάγονται από Ευρώπη.
Τόσο η BMW όσο και η Mercedes είναι επίσης σημαντικά εκτεθειμένες στην αγορά των ΗΠΑ, η οποία αντιπροσώπευε το 20% και το 26% των εσόδων τους το 2023 αντίστοιχα.
Αναλυτές της Citi από την πλευρά τους χαρακτήρισαν τους δασμούς αρνητικό εξέλιξη για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας «που αναμένεται να αυξήσει την αστάθεια σε όλες τις μετοχές αυτοκινήτων … λόγω σημαντικών επιπτώσεων τόσο στο κόστος παραγωγής όσο και στις τιμές πώλησης”.
Η γερμανική εταιρεία Continental αλλά και στελέχη ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν ήδη ζητήσει από τις Βρυξέλλες άμεση παρέμβαση για να αποφευχθεί εμπορικός πόλεμος και δασμοί.
Συνομιλίες ΕΕ με Κίνα
Ως μέσο άμυνας Βρυξέλλες και Πεκίνο συζητούν για στενότερη συνεργασία στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα για τις εταιρείες τους. Οι δύο πλευρές εξετάζουν τον καθορισμό ελάχιστων τιμών για τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής αντί να εφαρμοστούν οι υψηλοί δασμοί σε αυτά που επέβαλε η ΕΕ πέρυσι.
Τον περασμένο Οκτώβριο η ΕΕ αύξησε τους δασμούς στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα (EV) έως και 45,3%, αλλά τώρα μπορεί αυτοί να αρθούν υπέρ πιθανών δεσμεύσεων για ελάχιστες τιμές.


Latest News

Το σχέδιο του Κρετίνσκι πίσω από εξαγορά της Daily Mail - Πώς σκοπεύει να την μεταμορφώσει
Η Royal Mail αναμένεται -εκτός απροόπτου- να περάσει στα χέρια του Τσέχου μεγιστάνα, Ντάνιελ Κρετίνσκι, στα τέλη Απριλίου

Με καθυστέρηση οι προπαραγγελίες του Nintendo Switch 2 λόγω δασμών
Η προπαραγγελίες για το Nintendo Switch 2 θα ξεκινήσουν στις 24 Απριλίου - Οι προπαραγγελίες είχαν αρχικά προγραμματιστεί για τις 9 Απριλίου

Επένδυση 256 εκατ. ευρώ από την τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία Tofas
Η Αρχή Ανταγωνισμού στην Τουρκία ενέκρινε την πώληση της επιχείρησης τοπικής διανομής από την Stellantis στην Tofas

Οι ΗΠΑ ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός σπάνιων γαιών - Υστερα ήρθε... η Κίνα
Μέχρι τη δεκαετία του 1980 οι ΗΠΑ ήταν στην πραγματικότητα ο μεγαλύτερος παραγωγός για σπάνιες γαίες

Δύσκολο στοίχημα το Made in USA- Πώς θα γυρίσει η παραγωγή στις ΗΠΑ
Η αισιοδοξία των CEO's για την ενίσχυση της μεταποιητικής δραστηριότητας αλλά και οι επιφυλάξεις τους

Η βιομηχανία διατηρεί την ανοδική της τάση στην οικονομία της Κίνας
Η Κίνα είναι σίγουρη και ικανή να σταθεροποιήσει την εκτεταμένη βιομηχανική της οικονομία, δηλώνουν αξιωματούχοι της χώρας

Βιετνάμ: Ο «μοναδικός δεσμός» με τις ΗΠΑ – Οι ασκήσεις ισορροπίας
Το Βιετνάμ είναι από τις πρώτες χώρες που έσπευσαν να διαπραγματευτούν με τις ΗΠΑ τους δασμούς - Η επίσκεψη του Σι Τζινπίνγκ

Ιαπωνία: Εξετάζει παραχωρήσεις σε σόγια και ρύζι στις συνομιλίες για τους δασμούς των ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ ανέβαλαν για 90 μέρες τους «αμοιβαίους δασμούς» 24% στα Ιαπωνικά προϊόντα, ενώ σε ισχύ είναι ο καθολικός δασμός 10% και 25% για τα αυτοκίνητα

H Volvo «λύνει το χειρόφρενο» των απολύσεων στις ΗΠΑ - Περικοπές 800 θέσεων εργασίας
Οι απολύσεις στη Volvo είναι η πιο πρόσφατη απάντηση από τη βιομηχανία αυτοκινήτων και φορτηγών που πλήττεται από τους δασμούς

Ντάλι (Fed): Στον «πάγο» τα επιτόκια για όσα χρειαστεί – Πότε βλέπει μειώσεις
Η Ντάλι της Fed εκτιμά ότι οι κίνδυνοι για τον πληθωρισμό είναι πιο αυξημένοι φέτος