
Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων θα πληγούν περισσότερο από τα μέτρα επιβολής δασμών σε πλοία κινεζικής κατασκευής και κινεζικής ιδιοκτησίας που «πιάνουν» αμερικανικά λιμάνια. Επίσης τα μέτρα πλήττουν κυρίως τους κινέζους πλοιοκτήτες. εντείνοντας τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ – Κίνας.
Αντιθέτως, τα δεξαμενόπλοια, τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου επηρεάζονται πολύ λιγότερο από τα μέτρα σύμφωνα με τους αναλυτές.
Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν αργά την Πέμπτη από το Γραφείο Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) δεν περιλαμβάνουν επίσης την αρχική πρόταση επιβολής τελών σε οποιοδήποτε πλοίο ναυτιλιακής εταιρείας που είχε στον στόλο της έστω και ένα πλοίο κατασκευασμένο στην Κίνα. Τα μέτρα ξεκινούν ύστερα από 180 ημέρες, δηλαδή από τις 14 Οκτωβρίου 2025, και σύμφωνα με τους νέους κανόνες σε κινεζικής κατασκευής πλοίο πλοιοκτήτη που δεν είναι Κινέζος θα επιβάλλεται το υψηλότερο από τα δύο τέλη. Το ένα τέλος βασίζεται στη χωρητικότητα (tonnage) και ξεκινά από 18 δολάρια ανά καθαρό τόνο στις 14 Οκτωβρίου 2025 και αυξάνεται σταδιακά στα 33 δολάρια ανά καθαρό τόνο έως τις 17 Απριλίου 2028. Το άλλο τέλος είναι ανά κοντέινερ και ξεκινά από 120 δολάρια ανά κοντέινερ που εκφορτώνεται στις 14 Οκτωβρίου 2025 και αυξάνεται στα 250 δολάρια ανά κοντέινερ έως τις 17 Απριλίου 2028. Οποιο από τα δύο είναι υψηλότερο αυτό και θα καταβάλλεται. Σύμφωνα με τους ίδιους κανόνες οι κινέζοι πλοιοκτήτες και διαχειριστές θα επιβαρυνθούν με τέλος που ξεκινά από 50 δολάρια ανά καθαρό τόνο και θα φτάσει τα 140 δολάρια ανά τόνο το 2028.
Επίσης πλοία που μεταφέρουν αυτοκίνητα και δεν είναι κατασκευασμένα στις ΗΠΑ θα χρεώνονται με 150 δολάρια ανά όχημα, ανεξαρτήτως εθνικότητας πλοιοκτήτη και χώρας κατασκευής του πλοίου. Είναι φανερό ότι το USTR στοχεύει εδώ στην αύξηση του κόστους των εισαγόμενων στις ΗΠΑ αυτοκινήτων.
Τα τέλη θα επιβάλλονται μία φορά ανά ταξίδι στα πλοία που αφορούν τα μέτρα, με μέγιστο αριθμό τις έξι φορές τον χρόνο
Οι χρεώσεις
Τα τέλη θα επιβάλλονται μία φορά ανά ταξίδι στα πλοία που αφορούν τα μέτρα, με μέγιστο αριθμό τις έξι φορές τον χρόνο. Προσωρινή αναστολή της χρέωσης – έως και για τρία έτη – μπορεί να δοθεί εφόσον ο πλοιοκτήτης παραγγείλει και παραλάβει πλοίο κατασκευασμένο στις ΗΠΑ με ίση ή μεγαλύτερη καθαρή χωρητικότητα. Παράλληλα προβλέπονται εξαιρέσεις για μικρότερα πλοία, πλοία σε εσωτερικά δρομολόγια, καθώς και για εκείνα που πλέουν προς την Καραϊβική και για ορισμένους εξειδικευμένους τύπους πλοίων. Επίσης εξαιρούνται τα άδεια πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου που φτάνουν στα λιμάνια των ΗΠΑ για να φορτώσουν εξαγωγές όπως σιτάρι και σόγια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons, με βάση τις προσεγγίσεις των πλοίων σε αμερικανικά λιμάνια το 2024, μόνο το 7% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα υπόκεινται στις νέες χρεώσεις, σε σύγκριση με το 83% που προβλεπόταν στην αρχική πρόταση του USTR τον Φεβρουάριο. Σε όλα τα είδη πλοίων, μόνο το 9% των προσεγγίσεων λιμανιών του 2024 θα επηρεαστεί από τις νέες χρεώσεις, έναντι 43% στην προηγούμενη πρόταση.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι εξαγωγές αργού πετρελαίου, επεξεργασμένων προϊόντων, LNG, LPG, χημικών, άνθρακα και σιτηρών από τις ΗΠΑ δεν αναμένεται να επηρεαστούν ιδιαίτερα. Επίσης στο θαλάσσιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων θα καταγραφεί μια αναστάτωση, καθώς οι συμμαχίες (Alliance) ναυτιλιακών εταιρειών στις οποίες συμμετέχουν και κινεζικές εταιρείες θα υποχρεωθούν ίσως να τροποποιήσουν δρομολόγια, ώστε τα κινεζικής πλοιοκτησίας πλοία να μην προσεγγίζουν λιμάνια των ΗΠΑ.
Στους νέους κανόνες του USTR έντονα αντέδρασαν το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου, η κρατική κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία COSCO και το World Shipping Council (WSC), που εκπροσωπεί ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών. Δυστυχώς, το καθεστώς χρεώσεων που ανακοίνωσε ο USTR είναι ένα βήμα προς τη λάθος κατεύθυνση, καθώς θα αυξήσει τις τιμές για τους καταναλωτές, θα αποδυναμώσει το εμπόριο των ΗΠΑ και δεν θα συμβάλει στην αναζωογόνηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας των ΗΠΑ, δήλωσε το WSC.
Η COSCO, από την πλευρά της, τόνισε μεταξύ άλλων ότι τα μέτρα όχι μόνο διαστρεβλώνουν τον δίκαιο ανταγωνισμό και παρεμποδίζουν τη φυσιολογική λειτουργία της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, αλλά επίσης απειλούν τη σταθερή και βιώσιμη ανάπτυξή της. Τέλος, το υπουργείο Εμπορίου του Πεκίνου δεσμεύθηκε να λάβει απαραίτητα μέτρα για την προστασία των συμφερόντων της χώρας.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.