
Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες πρόκειται να ανακοινώσουν τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου τις επόμενες εβδομάδες, προσφέροντας προοπτικές για την επικερδή ταξιδιωτική σεζόν εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών ότι η οικονομική αβεβαιότητα θα μπορούσε να επιβραδύνει τη ζήτηση και να απειλήσει τα κέρδη.
Αυτό έρχεται αφότου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών σημείωσε σε μελέτη που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη ότι οι Ευρωπαίοι κάνουν λιγότερα ταξιδιωτικά σχέδια για αυτό το καλοκαίρι στην ήπειρο, ιδιαίτερα μεταξύ των δημογραφικών στοιχείων της Gen Z.
«Για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, ο βασικός κίνδυνος είναι η ζήτηση και τα έσοδα ανά μονάδα, ενώ αισιοδοξία προέρχεται από τις χαμηλότερες τιμές των καυσίμων», δήλωσε σε σημείωμα ο Ρουάιρι Κουλινένε, αναλυτής της RBC.
Αυτό είναι το πρώτο σημάδι μιας πιθανής επιβράδυνσης σε αυτό που θεωρήθηκε ως ισχυρή ταξιδιωτική ζήτηση μετά την υποχώρηση της πανδημίας COVID, οδηγώντας σε ισχυρή επιστροφή στα κέρδη για μεγάλο μέρος των αεροπορικών επιχειρήσεων.
Η παγκόσμια οικονομική αστάθεια που προκλήθηκε από τις απειλές για τους δασμούς του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ οδηγεί σε επιδείνωση των φόβων για ευρωπαϊκή ύφεση, με πολλούς να ανησυχούν ότι οι καταναλωτικές και ταξιδιωτικές δαπάνες θα μπορούσαν να υποφέρουν ως αποτέλεσμα.
Οι αναλυτές λένε ότι ενώ υπήρχε ο κίνδυνος μετατόπισης της ζήτησης, δεν είχε ακόμη σημειωθεί σημαντική πτώση της ζήτησης. «Οι δείκτες ζήτησης δεν αναβοσβήνουν όλοι κόκκινοι», είπε ο Κουλινένε στο Reuters.
Αν και οι αεροπορικές εταιρείες δεν βλέπουν ακόμη σαφή αρνητικά αποτελέσματα, περίπου 10% λιγότεροι ταξιδιώτες Gen Z σχεδιάζουν ταξίδια μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου 2025 σε σύγκριση με πέρυσι, δεδομένης της ευαισθησίας τους στο υψηλότερο κόστος, έδειξε η έρευνα.
«Τα τελευταία χρόνια, η Gen Z ήταν γενικά πιο προσεκτική με τις ταξιδιωτικές προθέσεις τους, σχεδιάζοντας λιγότερα ταξίδια από τους παλαιότερους ομολόγους τους», δήλωσε στο Reuters ο Εδουάρδο Σανταντέρ, Διευθύνων Σύμβουλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων, προσθέτοντας ότι περισσότεροι Ευρωπαίοι ταξιδεύουν για συγκεκριμένες εκδηλώσεις.

Μικρή μείωση στα ταξίδια αναψυχής
Τα συνολικά προγραμματισμένα ταξίδια για τη χρονική περίοδο μειώθηκαν κατά 3% για όλους τους Ευρωπαίους, με τα ταξίδια αναψυχής ιδίως να έχουν πτώση 8% σε σύγκριση με το 2024.
Η Ryanair είχε προειδοποιήσει ότι μπορεί να δει μέτρια αύξηση των τιμών των εισιτηρίων αυτό το καλοκαίρι, αλλά θα μπορούσε να αποτύχει να ανακτήσει τις απώλειες από πέρυσι, ενώ η Air France-KLM είπε ότι θα εξετάσει το ενδεχόμενο μείωσης των οικονομικών ναύλων για να ενισχύσει τα υπερατλαντικά ταξίδια.
Συγκεκριμένα, οι Ευρωπαίοι κάνουν ήδη λιγότερες κρατήσεις για ταξίδια στις Ηνωμένες Πολιτείες από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του ο πρόεδρος Τραμπ τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, λόγω φόβων που συνδέονται με τον πολιτικό κίνδυνο και τις πιθανές προκλήσεις της μετανάστευσης.
Ανώτερη πηγή της ευρωπαϊκής αεροπορικής βιομηχανίας είπε ότι υπήρξε κάποια αμφιταλάντευση στη διεθνή ζήτηση αμέσως μετά την επιβολή σαρωτικών δασμών από τον Τραμπ στις αρχές Απριλίου, με ορισμένους πιθανούς επιβάτες να περιμένουν μέχρι να καταλαγιάσει η πολιτική αβεβαιότητα.
Ωστόσο, οι αναλυτές είπαν στο Reuters ότι δεν ανησυχούν υπερβολικά για τα αποτελέσματα των αεροπορικών εταιρειών ακόμα. Οι αερομεταφορείς διατηρούν την ανάπτυξη της χωρητικότητας μετριασμένη με τη ζήτηση «αρκετά ισχυρή» ώστε να διατηρούν λογικές αποδόσεις για τις αεροπορικές εταιρείες, δήλωσε ο Στίβεν Φέρλονγκ, αναλυτής έρευνας μετοχών της Davy.
Ωστόσο, οι επενδυτές ήταν «εντονότατα επικεντρωμένοι» στην πιθανή διάχυση από την απαλότητα των εισιτηρίων της Βόρειας Αμερικής στην ενδοευρωπαϊκή αγορά, δήλωσε ο Ντάντλι Σάνλεϊ, αναλυτής ερευνών στο Goodbody.
Κλιματικά θέματα
Τα ακραία καιρικά φαινόμενα και η άνοδος της θερμοκρασίας οδηγούν επίσης στη μετατόπιση της ζήτησης, με πτώση 8% στο ενδιαφέρον για καλοκαιρινά ταξίδια στη νότια Μεσόγειο σε σύγκριση με πέρυσι. Ωστόσο, η Ιταλία και η Ισπανία παραμένουν μεταξύ των πιο δημοφιλών προορισμών στην περιοχή μεταξύ των Ευρωπαίων.
Περίπου το 28% των τουριστών της Ευρώπης είναι πιο πρόθυμοι να ταξιδέψουν σε ηπιότερα κλίματα σε μια προσπάθεια να αποφύγουν τις ανοδικές θερμοκρασίες, με το ενδιαφέρον για ταξίδια στη Βόρεια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη να αυξάνεται χρόνο με το χρόνο, έδειξε η μελέτη.
«Με την κλιματική αλλαγή να επηρεάζει τις ταξιδιωτικές αποφάσεις και τα μοτίβα, οι τουριστικές επιχειρήσεις σε θερμότερες περιοχές θα πρέπει να προωθούν δραστηριότητες σε εσωτερικούς χώρους τις θερμότερες ώρες και να επικεντρώνουν τα σχέδια μάρκετινγκ και πωλήσεων σε πιο ήπιες εποχές», ανέφερε η έρευνα.


Latest News

Μεγαλώνει το χάσμα ανισοτήτων στην Αμερική - Τι λέει έρευνα της BofA
Τι αναφέρει η έρευνα της Bank of America (ΒοfΑ) για τις ΗΠΑ

Γιατί γερουσιαστές ζητούν από την Fed να παραδώσει αρχεία σχετικά με την αποτυχία της fintech Synapse
Η Fed κατηγορείται για εποπτική αμέλεια καθώς εκατομμύρια σε κεφάλαια πελατών εξακολουθούν να βρίσκονται χαμένα

Ποιος είναι ο «εγκέφαλος» πίσω από τον Αμερικανό Πρόεδρο
Ο Ράσελ Βόουτ θεωρείται δεύτερος μόνο από τον ίδιο τον Τραμπ

Πως ο Ρούμπιο μεταμορφώνει το Στέιτ Ντιπάρτμεντ
Ο υπουργός εκθέτει σχέδια για περικοπή θέσεων και συρρίκνωση αυτού που ονόμασε διογκωμένη γραφειοκρατία στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ

Μετά τα τσιπ, οι φαρμακευτικές - Γιατί μπαίνουν στο στόχαστρο Τραμπ
Η έρευνα για τις εισαγωγές φαρμακευτικών προϊόντων - Οι επιπτώσεις και οι εκτιμήσεις σημειώματος της ελληνικής πρεσβείας στην Ουάσιγκτον

Deutsche Bank: Κι όμως… οι αγορές δεν βλέπουν ακόμη ύφεση λόγω δασμών
Η ιστορία δείχνει ξεκάθαρα ότι αν τελικά υπάρξει ύφεση, τότε υπάρχει ακόμα πολύς χώρος για περαιτέρω πτώση στις αγορές, εξηγεί η Deutsche Bank

H Πορτογαλία ζητά την ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες
Η Πορτογαλία δαπανά το 1,55% του ΑΕΠ για την Αμυνα, κάτω απο το 2% που ζητά το ΝΑΤΟ

Λαγκάρντ: Είναι πιθανόν οι δασμοί να επιδράσουν αποπληθωριστικά για την Ευρώπη
Το ακριβές αποτέλεσμα στον πληθωρισμό είναι ακόμα αβέβαιο δεδομένου του μεγάλου εύρους των παραγόντων, είπε η επικεφαλής της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ

Κατακόρυφη η πτώση για την Gucci - Διψήφια η μείωση πωλήσεων το πρώτο τρίμηνο
Οι πωλήσεις της Gucci κατακρημνίζονται καθώς o μητρικός όμιλος Kering προσπαθεί -χωρίς επιτυχία- να αναζωογονήσει τη ζήτηση

Η Nissan θα επενδύσει 1,4 δισ δολ στην Κίνα για να αυξήσει τις πωλήσεις
H Nissan θα λανσάρει 10 νέα οχήματα στην Κίνα μέχρι το καλοκαίρι του 2027