
Οι πωλήσεις στον κλάδο λιανικής των τροφίμων στην ΕΕ-27 συνεχίζουν να αυξάνονται, παρά τις ποικίλες οικονομικές προκλήσεις και παρά την περίοδο ανάμεικτων συναισθημάτων που διανύουν οι Ευρωπαίοι λόγω των δασμών 20% από τις ΗΠΑ.
Αυτό αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς με αφορμή την ευρωπαϊκή έκθεση «The State of Grocery Retail Europe 2025» που δημοσιεύτηκε πρόσφατα από την McKinsey & Company και την EuroCommerce.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και μέλος της EuroCommerce, Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει: «Μένει να δούμε την πρόοδο των διαπραγματεύσεων για τους διατλαντικούς δασμούς, μετά και την πρώτη τεχνική συνάντηση μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ, αλλά, κυρίως, το αποτέλεσμα της συμφωνίας μετά την εκεχειρία των 90 ημερών. Εν μέσω εξελίξεων, πρέπει, ωστόσο, να αξιολογήσουμε τον αντίκτυπο στον τομέα του λιανικού και χονδρικού εμπορίου, αφού, παρά το πάγωμα των αντίμετρων, οι καθολικοί δασμοί 10% στις εξαγωγές της ΕΕ παραμένουν σε ισχύ.
Η κατάσταση κρίνεται εξαιρετικά κρίσιμη, με αβεβαιότητα γύρω από τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, τις διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα, την αύξηση του κόστους και τη μετατόπιση της συμπεριφοράς των καταναλωτών. Καλούμε, λοιπόν, τους φορείς χάραξης πολιτικής, και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, να χρησιμοποιήσουν την περίοδο αναστολής και να αξιοποιήσουν στον διαπραγματευτικό διάλογο την οικονομική διπλωματία για την αποκλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων. Ταυτόχρονα, ίσως τώρα, είναι η μεγάλη ευκαιρία να συμφωνήσουμε στην οικονομική σημασία της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς και να επιταχύνουμε την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων μας.»
Η έρευνα
Η ευρωπαϊκή έκθεση «The State of Grocery Retail Europe 2025» που δημοσιεύτηκε πρόσφατα από την McKinsey & Company και την EuroCommerce, διερευνά τις βασικές τάσεις που διαμορφώνουν τον τομέα πώλησης των τροφίμων. Με βάση συνεντεύξεις με διευθύνοντες συμβούλους παντοπωλείων, έρευνες με περισσότερους από 30 Ευρωπαίους διευθύνοντες συμβούλους και περισσότερους από 14.000 καταναλωτές σε 13 χώρες, η έκθεση επισημαίνει τις διάφορες τάσεις για το 2025. Τα κύρια θέματα που απασχολούν τα στελέχη των σούπερ μάρκετ αντικατοπτρίζουν μια μικτή εικόνα.
Αναλυτικά, αναζητούν απαντήσεις, σε ερωτήσεις όπως, πώς μπορούν να προσελκύσουν παράλληλα τους πιο εύπορους αγοραστές, καθώς και εκείνους των οποίων η ευαισθησία στις τιμές παραμένει υψηλή; Τί θα ψάξει ο αγοραστής του αύριο; Πού είναι οι πιο ελκυστικοί θύλακες ανάπτυξης; Πώς μπορούν να αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες από τη βιωσιμότητα; Τέλος, πώς μπορούν οι επιχειρήσεις λιανικής των τροφίμων να επωφεληθούν από τα δεδομένα και την τεχνητή νοημοσύνη πιο αποτελεσματικά;
Με βάση τα στοιχεία της έρευνας και των αναλύσεων που πραγματοποιήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2025, η πίεση του κόστους παραμένει υψηλή, ορισμένες αλυσίδες εφοδιασμού είναι εξαιρετικά ασταθείς και πολλοί αγοραστές, στο χονδρικό εμπόριο τροφίμων, εξακολουθούν να είναι προσεκτικοί, καθώς η οικονομική πίεση επιμένει. Η έκθεση επιχειρεί να απαντήσει, πώς μπορούν τα παντοπωλεία να μετριάσουν περαιτέρω αυξήσεις κόστους και να βελτιώσουν τα περιθώρια κέρδους τους.
Εάν το «uptrading» θα επιστρέψει και θα προωθήσει ξανά τις πωλήσεις, καθώς και πώς θα επιτευχθούν έγκαιρα οι στόχοι βιωσιμότητας. Εξετάζει, τί πρέπει να συμβεί για να προχωρήσουν οι επιχειρήσεις στην online αγορά και πώς μπορούν να αναπτύξουν οι επιχειρήσεις λιανικής μέσα που θα υποστηρίζουν αξιόπιστα την κερδοφορία τους. Για να επιτύχουν, μάλιστα, υψηλότερο αντίκτυπο πρέπει να επενδύσουν σε προηγμένα αναλυτικά ψηφιακά στοιχεία.
Η ανάπτυξη
Για τη μελλοντική ανάπτυξή τους στην αγορά, οι επιχειρήσεις πρέπει να προσελκύσουν και να διατηρήσουν το εργατικό δυναμικό τους με τις κατάλληλες δεξιότητες. Σημειωτέον, πως τα στοιχεία της σχετικής έκθεσης της EuroCommerce προηγούνται των εμπορικών δασμών που ανακοίνωσε η αμερικανική κυβέρνηση και των επιπτώσεών τους στην παγκόσμια οικονομία.
Με τις εξελίξεις, όμως, σε εκκρεμότητα, σχετικά με τους δασμούς, ή άλλους εμπορικούς περιορισμούς, που εκτυλίχθηκαν αρχές Απριλίου, να μην αντικατοπτρίζονται στην έκθεση, το μέλλον, μάλλον, παραμένει αβέβαιο. Ωστόσο, η ανάκαμψη το 2025 αναμένεται να αποκτήσει δυναμική. Τα στελέχη στη λιανική πώληση τροφίμων στην Ευρώπη είναι ελαφρώς πιο αισιόδοξα από πέρυσι, παρά το γεγονός πως τα επόμενα χρόνια αναμένεται να παραμείνουν απαιτητικά, με χαμηλή αύξηση του όγκου πωλήσεων και διαρκή πίεση στην κερδοφορία.
Για να ευδοκιμήσουν οι επιχειρήσεις σε αυτό το ανταγωνιστικό τοπίο, θα μπορούσαν να διπλασιάσουν τους θύλακες ανάπτυξής τους μέσω της διαφοροποίησης, να επικεντρωθούν στην αποτελεσματικότητα της εκτέλεσης, να ικανοποιήσουν τις ανάγκες του καταναλωτή του μέλλοντος και να αξιοποιήσουν δεδομένα, όπως τεχνητή νοημοσύνη και τεχνολογία.
Η πέμπτη, κατά σειρά, ετήσια δημοσίευση της έκθεσης για την κατάσταση της λιανικής πώλησης τροφίμων προσθέτει διάφορα νέα χαρακτηριστικά, όπως μια πενταετή προοπτική, μια ανάλυση βάσει των δεδομένων των επιτυχημένων πρακτικών λιανικής πώλησης τροφίμων και ένα νέο μοντέλο μέτρησης της αύξησης του όγκου πωλήσεων για την αξιολόγηση των ευκαιριών ανάπτυξης σε διάφορα μέρη της Ευρώπης.
Νέες γνώσεις και προοπτικές
Συνδυάζοντας τις γνώσεις της EuroCommerce στην ευρωπαϊκή πολιτική και τον τομέα του εμπορίου με την παγκόσμια τεχνογνωσία και την αναλυτική αυστηρότητα της McKinsey, η έκθεση θα προσφέρει νέες γνώσεις και προοπτικές για να βοηθήσει τους ευρωπαίους επιχειρηματίες του χώρου της λιανικής πώλησης τροφίμων να αντιμετωπίσουν τις συνεχείς αβεβαιότητες και να εκμεταλλευτούν μελλοντικές ευκαιρίες ανάπτυξης.
Η EuroCommerce, με την φετινή έκθεσή της, δημιούργησε μια πλούσια βάση δεδομένων για να βοηθήσει τους επιχειρηματίες και τα στελέχη του λιανικού εμπορίου τροφίμων να περιηγηθούν στην ευρωπαϊκή αγορά τα επόμενα πέντε χρόνια.
Τέλος, η έκθεση εξετάζει τις πιο διαδεδομένες τάσεις, που θα επηρεάσουν τον κλάδο από το 2025 και μετά.
Οι τάσεις
Οι εννέα τάσεις που θα χαρακτηρίσουν την ευρωπαϊκή αγορά λιανικού εμπορίου τροφίμων την επόμενη πενταετία, μέχρι το 2030, είναι οι εξής:
-Χαμηλός δείκτης ανάπτυξης 0,2%,
-Αύξηση 1-3% της ιδιωτικής ετικέτας και μετάβαση στις ιδιωτικές μάρκες,
-Αύξηση 7% στην προτίμηση για προϊόντα υγιεινής διατροφής,
-Το 77% της γενιάς Ζ δεν μαγειρεύει, αγοράζει φαγητό σε πακέτο, έναντι του 33% των baby boomers,
-Ανάδειξη νέας κατηγορίας καταναλωτών, με αύξηση του εισοδήματος 4-6%,
-Μείωση 3% στην πρόθεση αγοράς προϊόντων φιλικών προς περιβάλλον,
-Αύξηση 30% στις συγχωνεύσεις και εξαγορές επιχειρήσεων λιανικής,
-Επιτάχυνση x2,9 στις αποδόσεις εταιρειών που επενδύουν στη χρήση τεχνολογίας,
-Αύξηση 20% ετησίως της επαγγελματικής διαφήμισης στο λιανικό εμπόριο.
Αύξηση πωλήσεων
Υπενθυμίζεται από το ΕΒΕΠ ότι ο όγκος πωλήσεων το προηγούμενο διάστημα αυξήθηκε ξανά, αν και αργά, ορισμένα τμήματα ανέβηκαν στην προτίμηση των καταναλωτών και η τεχνητή νοημοσύνη δημιούργησε προστιθέμενη αξία για ορισμένες αλυσίδες τροφίμων και μεγάλα σούπερ μάρκετ.
Μάλιστα, όπως σημειώνεται, οι πωλήσεις τροφίμων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 2,4% σε πραγματικούς όρους, ελαφρώς πάνω από τον μέσο πληθωρισμό των τιμών των τροφίμων που ήταν 2,3%. Παρά όμως την ανάπτυξη, συνεχίζουν οι δυσκολίες που χαρακτηρίζονται από την οικονομική πίεση, την προσεκτική συμπεριφορά των καταναλωτών και τις περιορισμένες δαπάνες. Οι προσφορές και οι ιδιωτικές ετικέτες συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο αγοράς, αν και με βραδύτερο ρυθμό. Συγκεκριμένα, 1 στους 4 καταναλωτές αγοράζει πλέον τρόφιμα σύμφωνα με ακριβότερες επιλογές, αντανακλώντας την αυξανόμενη όρεξη για υγιεινή διατροφή και σταθεροποιώντας το ποσοστό στο 25%, μετά από δύο χρόνια ισχυρής υποχώρησης.


Latest News

Alter Ego Media: Οι 4 πυλώνες που φέρνουν ανάπτυξη και μερίσματα
Η διοίκηση της Alter Ego Media παρουσίασε στους αναλυτές τα αποτελέσματα της χρήσης του 2024 και το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του ομίλου

Ανεβάζει τον πήχη για Eurobank και Πειραιώς η Goldman Sachs - Τι βλέπει για Εθνική
Η Goldman Sachs έδωσε νέες τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες

Mega-deal της Metlen με την Glenfarne για υβριδικό έργο ΑΠΕ στη Χιλή
Η συνολική αξία της συναλλαγής συμφωνήθηκε στα 815 εκ. δολάρια, στη βάση συγκεκριμένων χρηματοδοτικών όρων και αναπροσαρμογών

Η ελληνική σταδιοδρομία της Unilever – Από την «Ελαϊς» σε hub για 14 χώρες
Η Unilever Hellas είναι μία από τις λίγες πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα, που συνεχίζουν να έχουν παραγωγική δραστηριότητα μετά από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης

Ψάχνουν… χρυσάφι στον Ασπρόπυργο - Ο «πυρετός» επενδύσεων σε logistics και το αγκάθι
Εκτοξεύθηκαν οι τιμές των οικοπέδων στον Ασπρόπυργο – Τα projects για τη δημιουργία logistics που μεταμορφώνουν την περιοχή

VIDCAST – BizSound: Το marketplace όλης της Ελλάδας | Η ιστορία του SHOPFLIX
Σε αυτό το επεισόδιο φιλοξενούμε τον νέο CEO της SHOPFLIX, Γιάννη Στάθη. Συζητάμε για τα νέα καθήκοντα και για τα επόμενα σχέδια της εταιρείας.

To όραμα του Βαρδή Βαρδινογιάννη - Γιατί επενδύει στο ελληνικό eGaming
Παρά την ισχυρή οικογενειακή παράδοση, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ο νεότερος επενδύει σε eGaming και κυβερνοσφάλεια - Το ελληνικό όραμα και η συμμετοχή της ALTER EGO VENTURES

ΚΕΕΕ: Η υπεραπόδοση τους πλεονάσματος πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία
Κάθε μέτρο ενίσχυσης της μικρομεσαίας τάξης μας βρίσκει σύμφωνους, λέει ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ, Γιάννης Βουτσινάς

Χατζηθεοδοσίου: Θετικά τα μέτρα στήριξης, αλλά δεν ακούσαμε τίποτα για τις ΜμΕ
Η αγορά περιμένει με αγωνία βελτιώσεις στον φορολογικό νόμο και στοχευμένα μέτρα που θα ενισχύουν την προσπάθεια βιωσιμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, δηλώνει ο κ. Χατζηθεοδοσίου

Edison: Ισχυρές οι προοπτικές της Theon το 2025
Η ζήτηση για στρατιωτικό εξοπλισμό συνεχίζει να αυξάνεται, ιδίως στην Ευρώπη, που αποτελεί το 82% των εσόδων της Theon, επισημαίνει η Edison