Ο Πάνος Γερμανός, που σε λίγους μήνες θα κλείσει τα 74 και μέχρι την πέμπτη Δημοτικού δεν είχε δει ποτέ αυτοκίνητο, συνεχίζει να γοητεύεται από την τεχνολογία. Είτε στο μικρομάγαζο της οδού Μπενάκη απ’ όπου ξεκίνησε να πουλάει μπαταρίες «από ένα ρολόι μέχρι ένα ελικόπτερο» είτε στα κεντρικά γραφεία του διεθνούς επενδυτικού ομίλου Olympia Group, η αιχμή ήταν και είναι η τεχνολογία.

Η χθεσινή ανακοίνωση της εξαγοράς του 53,73% της εισηγμένης εταιρείας πληροφορικής Entersoft από το Olympia Group σε συνεργασία με την επενδυτική εταιρεία Imker Capital δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα. Οι ίδιοι έχουν επενδύσει από κοινού στην εταιρεία πληροφορικής SoftOne και τώρα αποκτούν την ανταγωνίστριά της Entersoft, εδραιώνοντας τη θέση τους στον δυναμικό κλάδο του cloud computing και του business software.

Η νέα επενδυτική κίνηση του Πάνου Γερμανού δείχνει ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός βρίσκεται όχι μόνο το core business του ομίλου Olympia αλλά και στο DNA του αυτοδημιούργητου επιχειρηματία.

Αναζητώντας το προϊόν του μέλλοντος

Άλλωστε από το 1980, όταν ίδρυσε το πρώτο κατάστημα «Γερμανός», αναζητούσε το προϊόν του μέλλοντος μέσα από μπαράζ συμφωνιών και λανσαρισμάτων νέων επιχειρηματικών projects.
Ταυτόχρονα, όλοι παραδέχονται ότι ο ταλαντούχος επιχειρηματίας ξέρει όχι μόνο πότε να αγοράζει, αλλά και πότε να πουλάει. Όπως ακριβώς συνέβη στην περίπτωση της Play στην Πολωνία και παλαιότερα αυτή του δικτύου «Γερμανός».

Η πώληση της πολωνικής εταιρείας τηλεπικοινωνιών, του σημαντικότερου μέχρι τότε asset του ομίλου Olympia αποτελεί –όπως αναγνωρίζουν αρκετοί στην αγορά- case study για τον τρόπο που πρέπει ένας επιχειρηματίας να εντοπίζει ευκαιρίες και στην συνέχεια να καρπώνεται τις υπεραξίες τους.

Λέγεται πως από την μεταβίβαση του 20% της Play πριν από περίπου τέσσερα χρόνια, ο επιχειρηματίας γέμισε τα ταμεία του ομίλου του με περίπου 440 εκατ. ευρώ. Με αυτή την δύναμη πυρός, ο επιχειρηματίας ξεκίνησε ένα νέο κύκλο εξαγορών που συνεχίζεται μέχρι σήμερα… με τελευταίο χτύπημα την Entersoft.

Το γερμανικό άνοιγμα της Sunlight…

Στις επάλξεις βρίσκεται ο πολυδιάστατος τομέας της αποθήκευσης ενέργειας, με την Sunlight να αποτελεί την… αιχμή του δόρατος. Μέσα από μπαράζ εξαγορών αλλά και επενδύσεων μακράς πνοής σε υποδομές, η εταιρεία φιλοδοξεί να καταστεί από τις ηγέτιδες και πρωτοπόρες δυνάμεις του χώρου της.

Το τελευταίο «χτύπημα» ήρθε πρόσφατα με την εξαγορά του 100% της γερμανικής A. Müller GmbH και πιο πριν με την απόκτηση από τη γερμανική Geraer του πλήρους ελέγχου της Triathlon. Μια εταιρεία που αναπτύσσει και συναρμολογεί μπαταρίες για την ενδοεφοδιαστική αλυσίδα και τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας.

Βασικός στόχος της Sunlight είναι η εταιρεία να καταστεί βασικός παραγωγός cells λιθίου στον δυτικό κόσμο, για μπαταρίες off-road οχημάτων (βιομηχανικά εργαλεία, περονοφόρων, intralogistics μηχανών κ.λπ.), όπως επίσης και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας. Η αγορά αυτή είναι ακόμη νέα και στο σύνολο των προϊόντων μπαταρίας λιθίου αντιστοιχεί μόλις στο 15%.

Προς αυτή την κατεύθυνση, η εταιρεία χάρη και στην δανειοδότηση ύψους 25 εκατ. ευρώ που εξασφάλισε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δρομολογεί τη δημιουργία πιλοτικής γραμμής παραγωγής cells λιθίου στη Ξάνθη. Η γραμμή αυτή, που ονομάζεται «λιθαράκι», θα αναπτυχθεί σε έκταση 10.000 τ.μ. και θα απαιτήσει επενδύσεις ύψους 150-200 εκατ. ευρώ. Θα οδηγήσει δε στην πιλοτική παραγωγή στοιχείων λιθίου μεγέθους 400 MWh ετησίως.

… και ο γρίφος του giga factory

Με τον πολύπειρο Ανδρέα Αθανασόπουλο, πρώην αναπληρωτή διευθύνoντα σύμβουλο της Eurobank και πρώην CEO της Κωτσόβολος στο τιμόνι όλου του Olympia Group, καθώς και τον Νίκο Μαντζούφα, μέχρι πρότινος επικεφαλής του Ταμείου Ανάκαμψης, στη θέση του Chief Funding and Institutional Affairs Officer του ομίλου Sunlight, ο στόχος να καταστεί το group ως o κορυφαίος πάροχος λύσεων αποθήκευσης ενέργειας περνάει μέσα από την κατασκευή ενός giga factory με καθετοποιημένη παραγωγή στοιχείων λιθίου.

Παρότι υπήρξε (και υπάρχει;) η πρόθεση να κατασκευαστεί το giga factory στη Δυτική Μακεδονία η κατάληξη είναι άγνωστη προς το παρόν, με τη διοίκηση του ομίλου Sunlight να προσπαθεί, όπως φαίνεται, να διαπραγματευτεί με την ελληνική κυβέρνηση κάποια επιπρόσθετα οφέλη ή διευκολύνσεις. Εξ ου και δεν ήταν καθόλου τυχαία η προ μηνών αναφορά του CEO της Sunlight, Λάμπρου Μπίσαλα, για το πόσο πιο «φιλόξενη» είναι η Γαλλία επιδοτώντας με 700 εκατ. ευρώ τη συγκεκριμένη επένδυση αν γίνει εκεί.

Θυμίζουμε ότι η βασική μονάδα που θέλει να αναπτύξει η Sunlight Group, το gigafactory δηλαδή, θα έχει έκταση 200.000 τ.μ., θα απασχολεί 2.000 άτομα και θα παράγει στοιχεία λιθίου για 80 GWh..

Σήμερα, η Sunlight Group μετράει περισσότερους από 3.100 εργαζομένους σε όλον τον κόσμο, 15 εργοστάσια σε Ευρώπη και Αμερική και 5 ερευνητικά κέντρα.

O μετασχηματισμός των Public…

Ιδιαίτερο κεφάλαιο αποτελούν τα Public. Ένα στοίχημα για τον επιχειρηματία, το οποίο έχει περάσει «σαράντα κύματα». Παρά τον ισχυρό ανταγωνισμό από εγχώρια και διεθνή σήματα με διακριτό αποτύπωμα και κεφάλαια, όπως η γαλλική Fnac (αποχώρησε μέσα σε λίγα χρόνια από την είσοδό της), η αλυσίδα ανακτά σταδιακά τον ρυθμό της, μετά και την απορρόφηση και ενσωμάτωση της Media Markt και το λανσάρισμα των mega καταστημάτων «Public + home».

Παραγωγική αποδεικνύεται και η ενσωμάτωση της εξειδικευμένης αλυσίδας επισκευής συσκευών τεχνολογίας iRepair μέσα στα Public. Μόνο πέρυσι, πραγματοποιήθηκαν συνολικά 84.000 επισκευές με τον δείκτη ικανοποίησης πελάτη να ξεπερνάει το 90 στα 100, και με το 80% των smartphones να επισκευάζονται αυθημερόν.

Η αλλαγή πορείας αποτυπώνεται και στον ισολογισμό, ο οποίος ταλαιπωρούνταν για αρκετά χρόνια στην «τελική γραμμή». Συγκεκριμένα, το 2023 οι πωλήσεις έσπασαν το φράγμα των 500 εκατ. ευρώ σε Ελλάδα και Κύπρο, υπερβαίνοντας κατά πολύ τον αρχικό στόχο ενώ αυξημένη ήταν και η λειτουργικά κερδοφορία. Σημαντική ώθηση έδωσε και το online κανάλι, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό επισκέψεων στο δίκτυο σε πάνω από 100 εκατομμύρια.

… οι ζημιές και οι 28 αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου

Ωστόσο και το 2023 η αλυσίδα σε επίπεδο καθαρών αποτελεσμάτων θα καταγράψει ζημιές, όπως είχε αναφέρει και ο CEO του ομίλου Public, Ρόμπυ Μπουρλάς σε ενημέρωση που είχε πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο, σημειώνοντας ωστόσο πως «το 2023 που θα είναι η τελευταία χρονιά η εταιρεία θα καταγράψει ζημιές στο τελικό αποτέλεσμα».

Υπενθυμίζεται ότι το 2022 οι πωλήσεις της Public σε εταιρικό επίπεδο ανήλθαν στα 436,73 εκατ. ευρώ, ενώ σε ομιλικό 481,39 εκατ. ευρώ. Οι ενοποιημένες ζημίες προ φόρων της χρήσης 2022 ανήλθαν σε 43,11 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 58,7 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης 2021. Αντίστοιχα, οι εταιρικές ζημίες προ φόρων ανήλθαν σε 41,64 έναντι ζημιών 52,83 το 2021.

Εν τω μεταξύ πριν λίγες μέρες πιστοποιήθηκε η ολική καταβολή της αύξησης του Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους 2.783.000 ευρώ καθώς και η υπέρ το άρτιο διαφορά, που αποφασίστηκε από την Γενική Συνέλευση των μετόχων της εταιρείας εφέτος, με την αλυσίδα να έχει την αμέριστη συμπαράσταση των μετόχων της.

Πρόκειται για 28η φορά που οι μέτοχοι ενισχύουν την Public με νέα κεφάλαια από την ίδρυσή της, το 2005.

Το Ελληνικό

Πέραν από τους τομείς της αποθήκευσης ενέργειας, του retail και του software το πάζλ του Olympia Group συμπληρώνει η διανομή μέσω της εταιρείας Westnet, με ισχυρό επιχειρηματικό αποτύπωμα σε Ελλάδα, Κύπρο και Πολωνία, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2005 ως διανομέας προϊόντων πληροφορικής και σταδιακά επεκτάθηκε σε νέες προϊοντικές κατηγορίες, αναπτύσσοντας 3 επιχειρηματικές μονάδες: Technology, Batteries & LED Lighting και Clima & Appliances.

Ο έκτος κλάδος είναι το real estate με τον Πάνο Γερμανό να συμμετέχει στο mega project του Eλληνικού. Συγκεκριμένα, ο όμιλος Olympia και η VNK Capital, το family fund της οικογένειας Kάτσου, μέσω του κοινού επενδυτικού τους σχήματος Voxcove, συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο της Lamda Development με ένα μερίδιο της τάξης του 10%.

Από τις Μηλιές του Πηλίου…

Ο Πάνος Γερμανός κατάφερε να δημιουργήσει έναν διεθνή επενδυτικό όμιλο, που αποτελείται από πέντε εταιρείες και συμμετοχές σε έξι διαφορετικούς κλάδους, με δραστηριοποίηση σε 8 χώρες και 2 ηπείρους κυριολεκτικά από το μηδέν.

Όντας το δέκατο παιδί μιας φτωχής αγροτικής οικογένειας από τις Μηλιές Ηλείας αναγκάστηκε να ακολουθήσει το ρεύμα της εσωτερικής μετανάστευσης καταλήγοντας στην Αθήνα. Δούλευε από το πρωί κάνοντας πολλές φορές τον πλασιέ, και το βράδυ φοιτούσε στο 5ο Νυχτερινό Γυμνάσιο Εξαρχείων.

Έχοντας ιδιαίτερη κλίση στα Μαθηματικά κατάφερε στα τέλη της δεκαετίας του 1960 να περάσει τις εξετάσεις για την εισαγωγή του στο Οικονομικό Τμήμα της Νομικής Σχολής Αθηνών, απ’ όπου αργότερα αποφοίτησε.

…στην πώληση της «Γερμανός»

Στράφηκε νωρίς στον κλάδο της τεχνολογίας. Πρώτη φορά ασχολήθηκε με τις μπαταρίες το 1977 στην εταιρεία Union Carbide, που είχε την μπράντα Ucar, ως στέλεχος πωλήσεων και μάρκετινγκ.

Με κόπο και επιμονή κατάφερε να δημιουργήσει το πρώτο κατάστημα «Γερμανός» στην Εμμανουήλ Μπενάκη 1. Μέσα στην επόμενη πενταετία θα δημιουργήσει την Γερμανός Mπαταρίες A.E. και παράλληλα θα αναλάβει την αποκλειστική αντιπροσώπευση των μπαταριών Toshiba.

Χρονιά ορόσημο στην επιχειρηματική του ανέλιξη θα αποτελέσει το 1991, όταν και αγοράζει το βιομηχανικό συγκρότημα Sunlight στην Ξάνθη από τον Οργανισμό Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων. Στα χρόνια που ακολούθησαν θα επεκταθεί σε Ελλάδα και εξωτερικό. Το 1996 θα εμπλακεί με την Multirama, ενώ το 2006 θα πουλήσει την Γερμανός, την οποία είχε στο μεταξύ βάλει στο Χρηματιστήριο, στην Cosmote. Ένα deal που θα τον βοηθήσει να επεκτείνει τον όμιλό του, κάτω από την ομπρέλα του ομίλου Olympia που συγκροτήθηκε το 2006.

Πολύ θεωρούν πως την απόκτηση της Entersoft θα ακολουθήσουν και άλλες κινήσεις, πάντα σε κλάδους που ο επιχειρηματίας βλέπει ευκαιρίες και προοπτικές…

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Stories