«Κυριάκο κάνε τώρα εκλογές»

Για την «οσμή των εκλογών» γνωρίζετε. Το διαπίστωσε πρώτη η ευαίσθητη … όσφρηση του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη. Το τελευταίο διάστημα – αιφνιδίως – ο πολιτικός χρόνος έγινε πυκνός. Η αναβάθμιση των αποκαλύψεων περί των υποκλοπών, του Qatargate και της Εύας Καϊλή, η – για άλλο λόγο – Μαρία Σπυράκη, αλλά και οι δημοσκοπήσεις που μπορεί να δίνουν όλες προβάδισμα στο κυβερνόν κόμμα, με τα ποιοτικά στοιχεία όσο περνούν οι εβδομάδες να χωλαίνουν όλο και πιο πολύ, ευαίσθητοι «δέκτες» όλων αυτών του Μεγάρου Μαξίμου επιμένουν σχεδόν φωνάζοντας: «Κάνε εκλογές τώρα»!

Και προσθέτουν ότι διαφορά των 5 μονάδων με τον ΣΥΡΙΖΑ είναι ικανή να φέρει ακόμη και αυτοδυναμία στις δεύτερες εκλογές, αν μάλιστα συνδυαστεί από τη ζημιά που έχει υποστεί το ΠΑΣΟΚ από το Qatar Gate. Λένε – όσοι τις προτείνουν – ότι είναι δυνατός ένας εκλογικός επαναπατρισμός στη ΝΔ εκείνων που έχουν απομείνει στο αντι-ΣΥΡΙΖΑ μέτωπο και δημοσκοπικά είχαν προσχωρήσει στο ΠΑΣΟΚ.
Προσθέτουν μάλιστα ότι για τις εκλογές στο πρώτο δίμηνο του 2023 βοηθούν τα «υπέρ αδυνάμων» μέτρα – 600άρια, συνταξιούχοι, ρυθμίσεις για δανειολήπτες. Και ισχυρίζονται ότι επ΄ αυτού καταλυτική θα είναι η αυριανή πρωθυπουργική ομιλία από του βήματος της Βουλής.

Το σενάριο της πρώτης Κυριακής

Αλλά και στον ΣΥΡΙΖΑ μη νομίζετε ότι «πλέκουν πουλόβερ». Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν. Ετσι επί παραδείγματι δεν αποκλείουν μία κυβέρνηση «προοδευτικών δυνάμεων» από την πρώτη Κυριακή, με την άθροιση των ποσοστών του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ και του ΜέΡΑ 25 που θα επέτρεπε την συγκρότηση κυβέρνησης με συνολικό ποσοστό περί το 45%-46%. Αυτό όμως προϋποθέτει ψήφο ανοχής από το ΚΚΕ, αλλά και τα εκτός Βουλής κόμματα να είναι κοντά στο 10%. Εχει αρκετές μεταβλητές…

Το ερώτημα βεβαίως που τίθεται είναι αν ο Νίκος Ανδρουλάκης θα επιμείνει στην άρνηση του για πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα; Κι αν όχι μ’ αυτόν τότε με ποιον και για πόσο χρονικό διάστημα; Και τι κυβέρνηση θα μπορούσε να είναι αυτή; «Τερατογένεση», όπως την είχε χαρακτηρίσει ο Κ. Μητσοτάκης στη Θεσσαλονίκη;

Τα ερωτήματα είναι πολλά και τα δύο μεγαλύτερα κόμματα της αντιπολίτευσης επενδύουν πολλά στην πρώτη Κυριακή. Επίσης το ερώτημα είναι αν θα «βγαίνουν τα νούμερα».

Ο αισιόδοξος υπουργός και η επενδυτική βαθμίδα

Τα είπε χθες ο Χρήστος Σταϊκούρας σε ραδιοφωνική συνέντευξη. Ποια; Πως το κλίμα είναι πολύ θετικό στους διεθνείς επενδυτές, δεν τους επηρεάζει ο πολιτικός κύκλος, αλλά τους προβληματίζει η επίδραση του εξωτερικού περιβάλλοντος στην ελληνική οικονομία. Και ο στόχος της απόκτησης επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023 είναι «απολύτως εφικτός.

Αισιόδοξος ως εκ της θέσεως του ή κάτι περισσότερο γνωρίζει; Δεν είναι σαφές. Όμως, σε εμάς οι ξένοι αναλυτές υποστηρίζουν πως είναι πολιτικό ρίσκο η παρατεταμένη προεκλογική περίοδο, οι πολιτικές συγκρούσεις και άγνωστο – λένε – τι είδους κυβέρνηση θα σχηματιστεί. Συνεργασίας ή αυτοδύναμη;

Κι υπάρχει κι φόβος, θα μεταφερθεί χρονικά η λήψη σημαντικών αποφάσεων για την οικονομία – πχ για μεταρρυθμίσεις. Και μήπως από τα «δωράκια» ο προϋπολογισμός «ξεχειλώσει»; Κι όλα αυτά να οδηγήσουν ώστε να χαθεί το 2023 για την επενδυτικής βαθμίδας;

Μπορεί όμως να αναβαθμιστούμε και πριν από τις εκλογές. Αυτό άραγε να εννοεί ο κ. Σταϊκούρας; Θα είναι η είδηση της χρονιάς! Του 2023…

Τα μπινελίκια και η παράσταση

Για τα «μπινελίκια» του κ. Σταϊκούρα σας ενημέρωσα χθες. Έτσι «πριν αλέκτωρ φωνήσαι τρις» οι τέσσερις συστημικές τράπεζες ανακοίνωσαν ότι «κάτι θα κάνουν με τα επιτόκια» και απολογήθηκαν για όσα κατηγορούνται. Λίγα πράγματα για τις – αναγκαίες – μειώσεις των προμηθειών, ουδένα σχέδιο στήριξης των δανειοληπτών, δεσμεύσεις για – μάλλον φειδωλή – αύξηση των επιτοκίων καταθέσεων και κάποιες επιβραβεύσεις πελατών.

Και η παράσταση «ρήξη κυβέρνησης – τραπεζιτών» έριξε αυλαία! Κι ήταν μάλλον κακοστημένη…

Όμως, τελικώς, το πρόβλημα είναι της κυβέρνησης – όταν καλλιεργείς προσδοκίες μεγαλύτερες των πραγματικών, τότε οι δανειολήπτες – που είναι και ψηφοφόροι – κινδυνεύεις να σε πληρώσουν με το ίδιο νόμισμα. Η κάνω λάθος;

Ο Στάσσης και το deal στη Ρουμανία

Κάτι με Jackpot μοιάζει το deal της ΔΕΗ στη Ρουμανία. Και τα κέρδη δεν θα αργήσουν να φανούν. Κι αυτός που το πιστώνεται είναι προφανώς ο επικεφαλής της ΔΕΗ, Γ. Στάσσης. Εξ εγκύρων πηγών πληροφορούμαι πως όλα τα assets της ENEL στη Ρουμανία και κυρίως της εταιρείας ENEL Χ οφείλονται στον κ. Στάσση. Όχι τώρα, στην περίοδο 2016 – 2019 που ήταν επικεφαλής της ιταλικής θυγατρικής, που έδωσε έμφαση στην παροχή υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης, ενεργειακής απόδοσης, και εφαρμογές smart cities.

Γνωρίζοντας, λοιπόν, την κατάσταση της ENEL στη Ρουμανία, είχε το προβάδισμα από τα άλλα δύο funds, που ήταν διεκδικητές.

Συμφωνία ΕΕ για φυσικό αέριο

Οι 27 ηγέτες της ΕΕ συνεδριάζουν σήμερα στις Βρυξέλλες αναζητώντας ένα σχέδιο συμφωνίας για κοινές αγορές φυσικού αερίου. Θέλουν να αντικαταστήσουν τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου και όπως αναφέρει σχετικό δημοσίευμα του Reuters, τα κράτη-μέλη έχουν καταλήξει σε ένα σχέδιο για τη σύναψη μακροπρόθεσμων συμβολαίων με προμηθευτές αερίου.

Σύμφωνα μ΄ αυτό η ΕΕ θα πρέπει να κινηθεί γρήγορα για να αρχίσει από κοινού να αγοράζει φυσικό αέριο. Πρόκειται για μια ιδέα που προτάθηκε πέρυσι, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί η βαρύτητα του μπλοκ, ως η μεγαλύτερη αγορά φυσικού αερίου στον κόσμο, ώστε να διαπραγματευτεί χαμηλότερες τιμές, αλλά ακόμα δεν έχει εφαρμοστεί.

Αναβάθμιση 14 συρμών του ηλεκτρικού

Για το τέλος σας έχω το καλύτερο! Η ποιότητα της μετακίνησης μέσω του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, νομίζω πως εκατομμύρια άνθρωποι καθημερινά έχουν ιδία αντίληψη. Και η αντίδραση τους εκφράζεται ποικιλοτρόπως – και φυσικά δεν μου επιτρέπεται να συνεχίσω, λόγω αγωγής!

Μετά, λοιπόν, από σχετικό διαγωνισμό ανατέθηκε σε ισπανική εταιρεία από την Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) η αναβάθμιση 14 συρμών του πρώην ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, έναντι 65,5 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Αυτοί οι συρμοί τέθηκαν σε κυκλοφορία από τους ΗΣΑΠ στο διάστημα 1983-1985. Και προβλέπεται να παραδοθούν πλήρως αναβαθμισμένοι και ικανοί για παραγωγική λειτουργία για τα επόμενα 25 χρόνια από την ολοκλήρωση της σύμβασης.

Το έργο της αναβάθμισης ανατέθηκε – χθες υπεγράφη η σχετική σύμβαση – στην ισπανική εταιρεία Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA, και με την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η τελική παράδοση θα γίνει μετά από 34 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Τμηματικά όμως ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός θα παραδοθεί σε 19 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, άλλοι 4 σε 25 μήνες, 5 σε 30 μήνες και οι τελευταίοι 4 σε 34 μήνες.

Μπορώ να σας πω μετά βεβαιότητας ότι αυτή η είδηση συναγωνίζεται σε σπουδαιότητα ακόμη και την… επενδυτική βαθμίδα! Είμαι λίγο υπερβολικός; Ναι, αλλά καταλαβαίνετε που οφείλεται η υπερβολή μου. Ελπίζω…

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories