Σταθερό χρηματοδοτικό εργαλείο αποκτούν για πρώτη φορά τα ελληνικά λιμάνια που έχουν ανάγκη σημαντικών επενδύσεων στην κατεύθυνση της πράσινης μετάβασης αλλά και του εκσυγχρονισμού τους.
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας και των Θυγατρικών της και Λοιπές Διατάξεις» στο άρθρο 36 δίνει τη δυνατότητα στο ΤΑΙΠΕΔ να διευρύνει το σκοπό του και παράλληλα να αποκτήσει κεφάλαια από την αξιοποίηση των λιμανιών τα οποία θα χρηματοδοτούν την ανάπτυξη των υπολοίπων που παραμένουν στο χαρτοφυλάκιο του.
Παπαθανάσης: Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εκσυγχρονίζονται τα λιμάνια Σούδας και Στυλίδας
Το ΤΑΙΠΕΔ
Όπως είναι γνωστό με βάση την ισχύουσα νομοθεσία το τίμημα που καταβάλλεται από τους επενδυτές που αναδεικνύονται πλειοδότες στους διαγωνισμούς αξιοποίησης των λιμανιών «πηγαίνουν» για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους. Με την προτεινόμενη ρύθμιση το 50% αυτών θα μπαίνουν σε ειδικό λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ και θα αξιοποιούνται για την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών και μόνο το άλλο 50% θα αξιοποιείται για τη μείωση του δημοσίου χρέους.
Όπως υπολογίζεται ο λογαριασμός του ΤΑΙΠΕΔ θα «γεμίσει» το επόμενο διάστημα με 80 εκατ. ευρώ τουλάχιστον δεδομένου ότι έχει «μπροστά του» την ολοκλήρωση της μετάβασης του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (το τίμημα είναι 80 εκατ. ευρώ), την ολοκλήρωση της παραχώρησης του εμπορικού λιμανιού Φίλιππος Β της Καβάλας (34 εκατ. ευρώ) και την ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (51 εκατ. ευρώ), τρεις περιπτώσεις που είναι γνωστό το προσφερόμενο τίμημα και ανέρχεται στο σύνολο στα 164 εκατ. ευρώ.
Επίσης δεν υπολογίζονται σε αυτά τα χρήματα τα ετήσια έσοδα του δημοσίου από τα λιμάνια που έχουν δοθεί προς αξιοποίηση, το 50% των οποίων θα πηγαίνει στον «κουμπαρά» του ΤΑΙΠΕΔ.
Τα κεφάλαια
Τα κεφάλαια αυτά αναμένεται να αξιοποιηθούν και για το ¨»πρασίνισμα» λιμανιών που είναι στη δύναμη του ΤΑΙΠΕΔ καθώς μέχρι το 2030 λόγω των απαιτήσεων του ευρωπαϊκού κανονισμού «FuelEU maritime» θα πρέπει τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας να ηλεκτροδοτούν τα πλοία από στη στεριά (containerships, επιβατηγά και κρουαζιερόπλοια) εφόσον μένουν πάνω από δυο ώρες το λιμάνι.
Τα λιμάνια
To ΤΑΙΠΕΔ έχει την ευθύνη ως αρχή σχεδιασμού λιμένος για τα παρακάτω λιμάνια «και ανεξαρτήτως της μετοχικής σύνθεσης αυτών: 1) Οργανισμός Λιμένος Πειραιά (Ο.Λ.Π.), 2) Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (Ο.Λ.Θ.), 3) Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.), 4) Οργανισμός Λιμένος Καβάλας (Ο.Λ.Κ.), 5) Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ.), 6) Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας (Ο.Λ.ΚΕ.), 7) Οργανισμός Λιμένος Βόλου (Ο.Λ.Β.), 8) Οργανισμός Λιμένος Πατρών (Ο.Λ.ΠΑ.), 9) Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.), 10) Οργανισμός Λιμένος Ραφήνας (Ο.Λ.Ρ.), 11) Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου (Ο.Λ.Λ.), 12) Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (Ο.Λ.Η.)».
Ωστόσο με υπουργικές αποφάσεις μπορεί να «αναλάβει» και άλλα λιμάνια. Ήδη έχουν προστεθεί το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου, ο Λιμένας Σκιάθου, ο Οργανισμός Λιμένων Νήσου Ευβοίας Α.Ε. (Ο.Λ.Ν.Ε. Α. Ε.) – Λιμένας Κύμης.
Latest News
Από την Κρήτη έως τον Άη Στράτη: Τα λιμενικά έργα που παίρνουν... προτεραιότητα
Στόχος είναι η βελτίωση της ασφάλειας και της διασυνδεσιμότητας στα λιμάνια των νησιωτικών περιοχών
Έξι επενδυτικά σχήματα στην επόμενη φάση για την αξιοποίηση του Λιμένα Λαυρίου
Τα επενδυτικά σχήματα θα λάβουν τα τεύχη της Β’ Φάσης του διαγωνισμού και θα αποκτήσουν πρόσβαση στην εικονική αίθουσα τεκμηρίωσης (Virtual Data Room), όπου θα έχουν αναρτηθεί στοιχεία και λοιπές πληροφορίες
Τι αντιμετωπίζουν οι πλοίαρχοι στα λιμάνια
Μέτρα και παρεμβάσεις σε 18 λιμάνια της χώρας προτείνει η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη ανά επιβάτη κρουαζιέρας
Είναι πολύ χαμηλά σε σχέση με τον ανταγωνισμό στην Μεσόγειο - ανάγκη να εξορθολογιστούν ανάλογα με την ελκυστικότητα του προορισμού
Η φωτιά στη Μαρίνα Ζέας και τα σύγχρονα ρυμουλκά
Φουντώνει ο «εμφύλιος» στο κλάδο των ρυμουλκών
Στην Ασία τα 9 από τα 10 πιο πολυσύχναστα λιμάνια του κόσμου
Η λίστα με τα δέκα πιο πολυσύχναστα λιμάνια του κόσμου επιβεβαιώνει τη μετατόπιση του παγκόσμιου εμπορίου προς τα ανατολικά
Πράσινο φως από το υπουργικό Συμβούλιο για την Μαρίνα Megayacht Κέρκυρας
Για την αξιοποίηση της μαρίνας, διεξήχθη διαγωνισμός από το ΤΑΙΠΕΔ και επιλέχθηκε ως ανάδοχος η εταιρεία Lamda Marinas Investments, θυγατρική της Lamda Development
Ναυμαχία… ΤΑΙΠΕΔ – Δήμου για το master plan στο Λιμάνι Ραφήνας
Τι προβλέπει το master plan για το Λιμάνι Ραφήνας και τι απαντά το ΤΑΙΠΕΔ στις αντιρρήσεις της Δημοτικής Αρχής για τις αναγκαίες επενδύσεις
Έρχεται νέος διαγωνισμός από ΤΑΙΠΕΔ στη Σπηλιά Κέρκυρας
Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ αφορά θέση εντός του κεντρικού λιμένα Κέρκυρας - Η συνολική επιφάνεια της χερσαίας ζώνης του καταφυγίου είναι 7.800 τ.μ. ενώ η θαλάσσια ζώνη καταλαμβάνει 35.000 τ.μ.
Συνεχίζονται οι έκτακτες επιθεωρήσεις σε πλοία από το Λιμενικό Σώμα - Τι παραβάσεις εντοπίζονται
Οι επιθεωρητές από το Λιμενικό Σώμα επέβαλαν επίσης απαγόρευση απόπλου σε 28 περιπτώσεις