Σταθερό χρηματοδοτικό εργαλείο αποκτούν για πρώτη φορά τα ελληνικά λιμάνια που έχουν ανάγκη σημαντικών επενδύσεων στην κατεύθυνση της πράσινης μετάβασης αλλά και του εκσυγχρονισμού τους.
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας και των Θυγατρικών της και Λοιπές Διατάξεις» στο άρθρο 36 δίνει τη δυνατότητα στο ΤΑΙΠΕΔ να διευρύνει το σκοπό του και παράλληλα να αποκτήσει κεφάλαια από την αξιοποίηση των λιμανιών τα οποία θα χρηματοδοτούν την ανάπτυξη των υπολοίπων που παραμένουν στο χαρτοφυλάκιο του.
Παπαθανάσης: Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εκσυγχρονίζονται τα λιμάνια Σούδας και Στυλίδας
Το ΤΑΙΠΕΔ
Όπως είναι γνωστό με βάση την ισχύουσα νομοθεσία το τίμημα που καταβάλλεται από τους επενδυτές που αναδεικνύονται πλειοδότες στους διαγωνισμούς αξιοποίησης των λιμανιών «πηγαίνουν» για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους. Με την προτεινόμενη ρύθμιση το 50% αυτών θα μπαίνουν σε ειδικό λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ και θα αξιοποιούνται για την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών και μόνο το άλλο 50% θα αξιοποιείται για τη μείωση του δημοσίου χρέους.
Όπως υπολογίζεται ο λογαριασμός του ΤΑΙΠΕΔ θα «γεμίσει» το επόμενο διάστημα με 80 εκατ. ευρώ τουλάχιστον δεδομένου ότι έχει «μπροστά του» την ολοκλήρωση της μετάβασης του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (το τίμημα είναι 80 εκατ. ευρώ), την ολοκλήρωση της παραχώρησης του εμπορικού λιμανιού Φίλιππος Β της Καβάλας (34 εκατ. ευρώ) και την ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (51 εκατ. ευρώ), τρεις περιπτώσεις που είναι γνωστό το προσφερόμενο τίμημα και ανέρχεται στο σύνολο στα 164 εκατ. ευρώ.
Επίσης δεν υπολογίζονται σε αυτά τα χρήματα τα ετήσια έσοδα του δημοσίου από τα λιμάνια που έχουν δοθεί προς αξιοποίηση, το 50% των οποίων θα πηγαίνει στον «κουμπαρά» του ΤΑΙΠΕΔ.
Τα κεφάλαια
Τα κεφάλαια αυτά αναμένεται να αξιοποιηθούν και για το ¨»πρασίνισμα» λιμανιών που είναι στη δύναμη του ΤΑΙΠΕΔ καθώς μέχρι το 2030 λόγω των απαιτήσεων του ευρωπαϊκού κανονισμού «FuelEU maritime» θα πρέπει τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας να ηλεκτροδοτούν τα πλοία από στη στεριά (containerships, επιβατηγά και κρουαζιερόπλοια) εφόσον μένουν πάνω από δυο ώρες το λιμάνι.
Τα λιμάνια
To ΤΑΙΠΕΔ έχει την ευθύνη ως αρχή σχεδιασμού λιμένος για τα παρακάτω λιμάνια «και ανεξαρτήτως της μετοχικής σύνθεσης αυτών: 1) Οργανισμός Λιμένος Πειραιά (Ο.Λ.Π.), 2) Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (Ο.Λ.Θ.), 3) Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.), 4) Οργανισμός Λιμένος Καβάλας (Ο.Λ.Κ.), 5) Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ.), 6) Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας (Ο.Λ.ΚΕ.), 7) Οργανισμός Λιμένος Βόλου (Ο.Λ.Β.), 8) Οργανισμός Λιμένος Πατρών (Ο.Λ.ΠΑ.), 9) Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.), 10) Οργανισμός Λιμένος Ραφήνας (Ο.Λ.Ρ.), 11) Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου (Ο.Λ.Λ.), 12) Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (Ο.Λ.Η.)».
Ωστόσο με υπουργικές αποφάσεις μπορεί να «αναλάβει» και άλλα λιμάνια. Ήδη έχουν προστεθεί το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου, ο Λιμένας Σκιάθου, ο Οργανισμός Λιμένων Νήσου Ευβοίας Α.Ε. (Ο.Λ.Ν.Ε. Α. Ε.) – Λιμένας Κύμης.
Latest News
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Πώς η κρουαζιέρα γέμισε τα ταμεία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας
Ο Οργανισμός για το λιμάνι Κέρκυρας ανακοίνωσε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ για το 2023 – Στα 420 τα κρουαζιερόπλοια την περασμένη χρονιά
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ
Ε.ΛΙΜ.Ε: Ένταξη τεσσάρων νέων Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων
Η Ε.ΛΙΜ.Ε απαριθμεί πλέον 35 μέλη
«Πατήθηκε το κουμπί» για το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη - Η νέα θέση και το... τελεφερίκ
Άρχισαν οι διεργασίες στα συναρμόδια υπουργεία για το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη - Το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ και η ελαφρά... μετατόπιση